لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۹

رحيم مشايى به انجام ديدار با سفير اسبق آمريكا در اسرائيل متهم شد


اسفنديار رحيم مشايى، رييس دفتر محمود احمدى نژاد، رييس جمهور ايران در ماه هاى اخير به دليل اظهارنظرهاى خود هدف انتقادهاى شديد اصولگرايان بوده است.
اسفنديار رحيم مشايى، رييس دفتر محمود احمدى نژاد، رييس جمهور ايران در ماه هاى اخير به دليل اظهارنظرهاى خود هدف انتقادهاى شديد اصولگرايان بوده است.
الياس نادران، از نمايندگان اصولگراى منتقد دولت، روز يكشنبه اسفنديار رحيم مشايى را به ديدار با سفير اسبق آمريكا در اسرائيل متهم كرد و گفت كه در همايش اخير ايرانيان خارج از كشور مشروب سرو شده و رقص هاى مختلف برپا شده است.

اسفنديار رحيم مشايى، رييس دفتر محمود احمدى نژاد، رييس جمهور ايران كه در ماه هاى اخير به دليل اظهارنظرهاى خود هدف انتقادهاى شديد اصولگرايان بوده است روز يكشنبه بار ديگر در جريان احضار وزير امور خارجه جمهورى اسلامى به مجلس محور انتقادهاى تازه اى قرار گرفت.

الياس نادران، نماينده تهران در مجلس شوراى اسلامى، در جريان طرح سوال از منوچهر متكى در باره «نقش شوراى عالى ايرانيان خارج از كشور در آزادسازى مشروط معصومى‌ نژاد و دميرچى ‌لو» در ايتاليا، از همايش ايرانيان خارج از كشور شديدا انتقاد كرد و گفت: «در اين همايش افرادى دعوت شده اند كه دلال رابطه ايران و آمريكا بوده اند. ساواكى ها، ضد انقلاب و ... دعوت شده اند و بعد نيز دستور دادند كه حقوق معوقه سى ساله آنها را پرداخت كنند.»

وى از منوچهر متكى پرسيد كه «آيا اين اتفاقات با هماهنگى وزارت امور خارجه بوده و اساسا اين وزارتخانه چه نقشى در اين زمينه ايفا كرده و آيا اعتراضى داشته است؟»

آقاى نادران بدون نام بردن از اسفنديار رحيم مشايى گفت: «اين آقا در سال گذشته در سفر به نيويورک ملاقات هاى مختلفى را با افراد مختلف انجام داده است. از جمله افرادى كه ملاقات كرده است سفير اسبق آمريكا در رژيم صهيونيستى (اسرائيل) بوده است و حالا اين سوال پيش مى آيد كه چه مذاكراتى بين اين دو تن صورت گرفته است؟ متن اين مذاكرات كجاست.»

اين نماينده منتقد دولت محمود احمدى نژاد گفته است كه «من به اين جريان مشكوكم...من با اين حرف هايى كه توسط اين آقا زده مى شود مشكل دارم.»

اشاره آقاى نادران به سخنان رييس دفتر رييس جمهور ايران در همايش ايرانيان خارج از كشور است كه مردادماه گذشته در تهران برگزار شد.
آقاى مشايى در اختتاميه اين همايش گفته بود: «از مكتب اسلام دريافت‌هاى متنوعى وجود دارد، اما دريافت ما از حقيقت ايران و حقيقت اسلام، مكتب ايران است و ما بايد از اين به بعد مكتب ايران را به دنيا معرفى كنيم.»

اين سخنان مورد انتقاد شديد اصولگرايانى چون آيت الله محمد تقى مصباح يزدى، آيت الله محمد يزدى و حسن فيروزآبادى، رييس ستاد مشترك نيروهاى مسلح ايران قرار گرفت.

با اين حال، رهبر جمهورى اسلامى ايران، در ديدار هفته گذشته خود با برخى از دانشجويان در باره «انتقاد از عملكرد برخى همكاران رئيس جمهور» گفت: «من در اين زمينه ورود و قضاوتى نمى كنم البته ممكن است اشكال و ايراد وارد باشد اما بايد مسائل را اصلى – فرعى كرد و مراقب بود كه مسائل درجه دوم، جاى مسائل اصلى و تعيين كننده را نگيرد.»

«سرو مشروب و رقص مختلط»

الياس نادران در بخش ديگرى از اظهارات روز يكشنبه خود از مجلس شوراى اسلامى خواست تا درباره «۵۰ ميليارد تومانى» كه به گفته وى، براى برگزارى همايش ايرانيان در خارج از كشور هزينه شده است تحقيق و تفحص كند.

وى با انتقاد از واكنش محمود احمدى نژاد به اعتراض ها نسبت به اين همايش، از رييس جمهور ايران نقل و قول كرد كه گفته است: «چرا افراد اين مسائل سطحى را مطرح مى كنند، حالا گيرم كه پاى فلان هم به پاى فلان آقا خورد.»

اين نماينده مجلس در واكنش گفته است: «فقط پاى افراد به هم خورده است؟ اينها شب همايش در هتل مشروب سرو نكرده اند؟ رقص هاى مختلط نداشته اند؟ بعد از آن در همايش چه مسائلى مطرح شد؟»

وى كه به گزارش خبرگزارى مهر، سخنانش با «احسنت» نمايندگان مجلس شوراى اسلامى همراه شده بود، در باره شوراى ايرانيان خارج از كشور گفته است: «افراد معلوم الحالى اين شورا را اداره مى ‌كنند. يكدفعه همين آقا را بكنند وزير امور خارجه و قال قضيه را بكنند! آنها با تاسيس اين شورا به موازات وزارت خارجه مى‌خواهند دستگاه ديپلماسى كشور را بى خاصيت كرده و قانون را دور بزنند و به مجلس پاسخگو نباشند.»

گزارش خبرگزارى هاى ايران حاكى است كه منوچهر متكى، وزير امور خارجه جمهورى اسلامى ايران در پاسخ به سوال الياس نادران به تشريح فعاليت هاى اين وزارتخانه و شوراى عالى ايرانيان خارج از كشور براى آزادى دو تبعه ايرانى بازداشت شده در ايتاليا پرداخت و از عملکرد این شورا دفاع کرد.

اين گزارش ها مى افزايد: در پايان توضيحات الياس نادران در خصوص سوال خود و اظهارات وزير امور خارجه در اين باره نمايندگان با ۵۵ راى موافق، ۱۱۰ راى مخالف و ۱۵ راى ممتنع، اعلام كردند كه از پاسخ وزير امور خارجه قانع نشده ‌اند.
XS
SM
MD
LG