لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۱

«نسرین ستوده پس از مراجعه به دادسرای اوین بازنگشته است»


نسرین ستوده، وکیل دادگستری
نسرین ستوده، وکیل دادگستری
به گفته رضا خندان، همسر نسرین ستوده، این وکیل دادگستری صبح روز شنبه به دادسرای اوین مراجعه کرده و تا شب باز نگشته است و هیچ گونه تماسی با خانواده‌اش نداشته است.

رضا خندان، همسر نسرین ستوده، وکیل شماری از فعالان سیاسی و بازداشت‌شدگان رویدادهای پس از انتخابات، در گفت و گو با رادیو فردا اعلام کرد، همسر وی روز شنبه پس از مراجعه به دادسرای ویژه مستقر در زندان اوین احتمالا بازداشت شده است.

خانم ستوده وکالت شماری از زندانیان سیاسی که در جریان اعتراض‌ها به نتایج انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست جمهوری سال گذشته خورشیدی بازداشت شده بودند، را برعهده دارد.

وی چند روز پیش به رادیو فردا گفته بود که احضاریه‌ای از سوی دادسرای اوین دریافت کرده و باید ظرف سه روز به این دادسرا مراجعه کند.

مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی اجازه حضور وکلای متهمان احضار شده به دادسرای اوین را به این دادسرا نمی‌دهند و پیشتر نیز چند وکیل دادگستری پس از احضار به این دادسرا بازداشت شده‌اند.

در این میان رضا خندان، همسر نسرین ستوده با بیان این که همسرش روز شنبه ساعت یازده صبح به دادسرای اوین مراجعه کرده، گفته است: « ایشان رفتند داخل دیگر نیامدند. الان که ساعت هفت و نیم است، نه به ما اطلاع دادند که چه قراری صادرشده، آیا قرار بازداشت دارند، قرار کفالت دارند، هیچ اطلاعی به ما ندادند. تلفنی هم تا این لحظه هیچ گونه تماسی تا این لحظه نداشتند. الان بلاتکلیف هستیم. عملاً بازداشت هستند. ولی اینکه قرار رسمی بازداشت صادر شده یا نه، اطلاعی نداریم.»

وی همچنین با اشاره به این که همسرش به اتهام‌هایی مانند «اقدام علیه امنیت ملی و تبانی» متهم شده، از جزئیات این اتهام‌ها اظهار بی‌اطلاعی کرده و اعلام کرد، مسئولان قضائی حتی در این باره به وکیل خانم ستوده هم چیز نگفته‌اند.

گفتنی است، مأموران وزارت اطلاعات روز شنبه هفته گذشته با مراجعه به منزل و محل کار نسرین ستوده، پس از تفتیش این دو مکان، اقدام به ضبط پرونده‌های این وکیل دادگستری و حتی وسائل شخصی او، همسر و فرزندان خردسالش کرده بودند.

نسرین ستوده، با اشاره به این که در احضاریه دادسرای اوین وی به «تبانی علیه امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» متهم شده، به رادیو فردا گفته بود، این اتهام‌ها را به هیچ‌ وجه قبول ندارد و اتهامات همانقدر مضحک هستند که نسبت به موکلانش مطرح شده‌اند.»

این وکیل دادگستری همچنین دلیل برخورد دستگاه‌های قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی با خود را دفاع وی از حقوق شهروندی و بشری کسانی دانسته بود، که با اتهام‌های سیاسی روبرو شده‌اند.

به گفته خانم ستوده حدود چهار ماه پیش از هجوم به دفتر و منزل وی، این وکیل دادگستری در یک تماس تلفنی تهدید شده بود که از پرونده شیرین عبادی کنار بکشد وگرنه دچار مشکل خواهد شد.

نسرین ستوده از وکلایی است که در سال‌های اخیر دفاع از شمار زیادی از پرونده‌های سیاسی و حقوق بشری را بر عهده داشته است که در میان موکلانش می‌توان به عیسی سحر خیز، شیرین عبادی و آرش رحمانی پور اشاره کرد.
XS
SM
MD
LG