لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۲

روسیه خواستار پاسخ مثبت تهران به پیشنهاد آغاز مذاکرات هسته‌ای شد


سرگی ریابکوف، معاون وزارت خارجه روسیه
سرگی ریابکوف، معاون وزارت خارجه روسیه
روسیه روز جمعه از جمهوری اسلامی خواست به پیشنهاد از سرگیری مذاکرات با شش قدرت جهانی در مورد برنامه هسته‌ای خود در نیمه ماه آینده میلادی، نوامبر، پاسخ مثبت دهد.

کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، که نمایندگی کشورهای ۵+۱ را در گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران بر عهده دارد، پنج‌شنبه هفته گذشته، پس از دیدار با ‌وزیر خارجه آمریکا در بروکسل پیشنهاد کرد که دور جدید مذاکرات با ایران «در اواسط نوامبر» و با حضور ایالات متحده، بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و آلمان در شهر وین، پایتخت اتریش، برگزار شود.

منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، نیز یک روز بعد یعنی جمعه هفته گذشته این پیشنهاد را «خبری خوش» نامید و گفت که تهران طی هفته‌های آینده آماده ازسرگیری گفت‌وگوها بر سر برنامه هسته‌ای خود با جامعه بین‌الملل است.

با این حال مقامات جمهوری اسلامی هنوز رسماً و با قاطعیت به این پیشنهاد پاسخ مثبت نداده‌اند.

این در حالی است که پیشتر سخنگوی آقای متکی کاترین اشتون را مسئول به تعویق افتادن هر چه بیشتر مذاکرات دانسته و به او توصیه کرده بود که از خود «تحرک بیشتری» نشان دهد.

خانم اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اما در پاسخ اعلام کرد که تاکنون هیچ پاسخ کتبی از جمهوری اسلامی به پیشنهادهای اتحادیه اروپا برای مذاکره دریافت نکرده ‌است.

در همین زمینه سرگی ریابکوف، معاون وزارت خارجه روسیه، روز جمعه از مقامات ایران خواست که با آغاز مذاکرات در هفته‌ای که روز دوشنبه، ۱۵ نوامبر، ۲۴ آبان‌ماه، آغاز می‌شود موافقت کنند.

آقای ریابکوف در مصاحبه با خبرگزاری روسی اینترفکس در شهر بروکسل، پایتخت بلژیک، گفت: «ما دوستان و همکاران ایرانی خود را ترغیب می‌کنیم که رسماً به این دعوت واکنش مثبت نشان دهند.»

مذاکرات جمهوری اسلامی با شش قدرت جهانی یا گروه موسوم به ۵+۱ درست یک سال پیش یعنی در اکتبر سال ۲۰۰۹ با تعلل تهران در پاسخ دادن به پیشنهاد مبادله سوخت اتمی به بن‌بست رسید، و دو ماه بعد شورای حکام در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای صادر کرد و در آن ایران را به دلیل پنهان کردن دومین پروژه خود برای غنی‌سازی اورانیوم در فوردوی قم به باد انتقاد گرفت.

جمهوری اسلامی همواره در واکنش به این انتقادات بر ادامه غنی‌سازی اورانیوم در خاک خود پافشاری کرده و انرژی هسته‌ای را «حق مسلم» خود دانسته است.

در مقابل آمریکا و متحدانش، به‌ویژه اسرائیل، بر این عقیده‌اند که این پافشاری می‌تواند نشانه تمایل مقامات حکومت اسلامی ایران به ساخت تسلیحات اتمی باشد، اتهامی که تهران همواره رد کرده است.
XS
SM
MD
LG