لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۵

هاینونن: استاکس‌نت ممکن است از عوامل مشکلات سانتریفیوژی ایران باشد


اولی هاینونن، رئیس پیشین هیئت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
اولی هاینونن، رئیس پیشین هیئت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
اولی هاینونن، رئیس پیشین هیئت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، می‌گوید ایران سال‌ها است که در تجهیزات برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود با مشکلات مختلفی درگیر است و کرم رایانه‌ای «استاکس‌نت» ممکن است یکی از این عوامل باشد.

اولی هاینونن که در ماه اوت از سمت ریاست بازرسان آژانس کناره گرفت، روز جمعه به خبرگزاری رویترز گفت نقص‌های فنی که باعث کاهش شمار سانتریفیوژهای فعال در کارخانه غنی‌سازی نطنز شده ممکن است دلایل بسیاری داشته باشد. وی در این مورد افزود: «یکی از دلایل این است که طرح بنیادین این سانتریفیوژها طرح چندان باانسجامی نیست.»

هاینونن که هم‌اینک از استادان ارشد دانشگاه هاروارد است در پاسخ به پرسشی در مورد تأثیر کرم رایانه‌ای استاکس‌نت بر تجهیزات ایران اظهار داشت: «بله، این هم می‌تواند یکی از دلایل باشد ... البته شواهدی در این مورد نیست اما تعداد سانتریفیوژهایی که درست کار نمی‌کنند زیاد بوده‌است.»

استاکس‌نت یک «بدافزار رایانه‌ای» است که از چندی پیش به طور گسترده رایانه‌های مراکز صنعتی ایران را مورد هدف قرار داد. اوایل هفته جاری کارشناسان از بررسی‌های جدیدی خبر دادند که «نشان می‌دهد» نرم‌افزار مخرب استاکس‌نت «قطعاً» برای هدف گرفتن تجهیزاتی طراحی شده‌است که برای غنی‌سازی اورانیوم به‌کار می‌روند.

سانتریفیوژهای پی-یک ایران دستگاه‌هایی آسیب‌پذیرند

اولی هاینونن روز جمعه همچنین به رویترز گفت که سانتریفیوژهای پی-یک که در ایران به‌کار گرفته شده، دستگاه‌هایی آسیب‌پذیرند و به کرّات از کار می‌افتند. وی هم‌چنین در مورد این سانتریفیوژها به برخی دیگر از مشکلات کیفیتی و هم‌چنین به «پرسنل غیر ماهر» اشاره کرد.

رئیس پیشین بازرسان آژانس در همین حال افزود: «آنها مشکلاتی دارند اما معلوم نیست دلایل واقعی این مشکلات چیست و شاید دلایل متعددی در این امر دخیل باشند.»

سانتریفیوژهای پی-یک ایران که از روی یک طرح قاچاق شده از مدل‌های دهه ۱۹۷۰ اروپا ساخته شده از زمان گسترش سریع غنی‌سازی ایران در سال ۲۰۰۷ تاکنون، همواره با نقص و ازکارافتادگی‌های فراوانی مواجه بوده‌است.

در ماه سپتامبر، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد که تعداد سانتریفیوژهای فعال ایران طی چند ماه از ۳٬۹۳۶ دستگاه به ۳٬۷۷۲ دستگاه کاهش یافته‌است ولی در مورد دلایل این کاهش توضیحی نداد.

ایران می‌گوید که هم‌اینک در حال آزمایش مدلی پیشرفته‌تر و بادوام‌تر از سانتریفیوژها است که سرعت کار آن «سه برابر» بیشتر از سانتریفیوژهای قبلی خواهد بود.

آقای هاینونن در ادامه با نقل قول از یکی از خبرهای چند سال پیش رسانه‌های ایران گفت: «آنها با مبدل‌های فرکانس هم مشکلاتی داشته‌اند اما این مسئله مربوط به مدتی پیش است.»

مبدل فرکانس، دستگاهی است که می‌تواند فرکانس انرژی خروجی در بخش‌هایی از سانتریفیوژها را تنظیم کند و این امر برای تنظیم سرعت کار موتور دستگاه‌ها اهمیت دارد.
XS
SM
MD
LG