لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۹

گیتس: کشورهای آمریکای جنوبی درباره همکاری هسته ای با ایران محتاط باشند


رابرت گيتس، وزير دفاع ايالات متحده آمريکا، روز يکشنبه از کشورهای آمريکای جنوبی خواست تا در مذاکرات با ايران بر سر همکاری هسته ای محتاط بوده و مراقب انگيزه های ايران باشند.

آقای گيتس که برای شرکت در نشست دفاعی پان- آمريکن به بوليوی رفته است به خبرنگاران گفت: «به نظر من کشورهايی که خواهان معامله با ايران در اين حوزه هستند بايد بسيار محتاط بوده و مراقب باشند که چگونه با ايرانی تعامل می کنند و اينکه انگيزه ايران و آنچه واقعا می خواهند انجام دهند چيست.»

بوليوی از جمله کشورهايی است که مناسبات نزديکی با جمهوری اسلامی ايران دارد و درباره همکاری هسته ای نيز با تهران مذاکره کرده است.

آمريکا و کشورهای غربی به اهداف برنامه هسته ای ايران مشکوک بوده و نگران هستند که ايران در پوشش فعاليت های اتمی صلح آميز به دنبال ساخت سلاح هسته ای باشد. تهران همواره اين اتهام را رد می کند.

وزير دفاع آمريکا می گويد: «اگر بخواهم واقعیت را به شما بگویم من نمی دانم که ايرانی ها دنبال چه چیزی هستند.»

آقای گيتس افزود: «اگر آنها از انرژی هسته ای صلح آميز سخن می گويند پس بايد همه موارد تحت نظارت آژانس بين المللی انرژی اتمی باشد (و) در اين صورت ما هيچ اعتراضی نداريم.»

وی گفت: «اما من مطمئن نيستم که ايرانی ها توانايی آن را داشته باشند تا به ديگران برای توسعه ظرفيت هسته ای شان کمک کند. فعاليت های آنها به مدت ۲۰ سال با کمک روس ها دنبال شده است.»

اشاره وزير دفاع آمريکا به همکاری هسته ای تهران و مسکو برای تمکيل و راه اندازی نخستين نيروگاه اتمی ايران در بوشهر است که به رغم وعده های بسيار، هنوز به مرحله توليد برق نرسيده است.

مقام های جمهوری اسلامی ايران در مذاکرات خود با رهبران ونزوئلا و بوليوی – دو کشور آمريکای جنوبی- برای ساخت تاسيسات هسته ای در اين کشورها اعلام آمادگی کرده اند.

اوو مورالس، رييس جمهور بوليوی، اکتبر سال جاری به تهران سفر کرد و پس از مذاکره با محمود احمدی نژاد، همتای ايرانی خود، گفت که ايران قصد دارد برای دست يافتن به انرژی هسته‌ای صلح‌آميز به بوليوی کمک کند.

وی افزود: بوليوی قصد دارد يک نيروگاه هسته ‌ای بسازد و مقداری از برق توليدی آن را صادر کند.

همچنين هوگو چاوز، رييس جمهور ونزوئلا، مهرماه سال گذشته از همکاری تهران – کاراکاس برای کشف ذخاير اورانيوم در کشورش خبر داد.

روابط ايران با کشورهای آمريکای جنوبی از زمان روی کار آمدن محمود احمدی نژاد در سال ۱۳۸۴ گسترش يافته است و تهران ميليون ها دلار در اين کشور سرمايه گذاری کرده است.

نفوذ ايران در اين کشورها نگرانی آمريکا را برانگيخته است و واشينگتن بارها از «نزديکی بيش از حد» اين کشورها به ايران به عنوان «ايده ‌ای بد» ياد کرده که ممکن است «پيامدهايی» برای آنها در پی داشته باشد.
XS
SM
MD
LG