لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۶

بریتانیا و فرانسه، ایران را مسئول شکست مذاکرات استانبول دانستند


در پی مذاکرات بدون نتیجه گروه ۱+۵ با ایران در استانبول، بریتانیا و فرانسه تهران را مسئول شکست این گفت‌وگوها دانستند.

روز شنبه و در پایان مذاکره دو روزه، کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به صراحت، این‌گفت‌وگوها را «دلسردکننده» خواند و این در حالی است که دو طرف حتی زمانی برای ادامه مذاکرات تعیین نکرده‌ و در کنفرانس مشترک خبری نیز حضور نیافتند.

ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، در واکنش به بی‌نتیجه ماندن مذاکرات استانبول، گفت: «خودداری ایران از همکاری، از جمله پافشاری بر پیش‌شرط‌های بوضوح غیرواقع‌بینانه‌اش، به شدت ناامیدکننده است.»

وزیر خارجه بریتانیا افزود: «این واضح است و برداشت همه گروه ۱+۵ است. تا زمانی که ایران به ضرورت همکاری جدی اذعان نکند، فشار بر ایران تنها افزایش خواهد یافت.»

ویلیام هیگ افزود: «اکنون انتخاب با ایران است؛ ما همه کاری کردیم، که به پیشرفت دست یابیم. ما به راه‌حل دیپلماتیک در مورد نگرانی‌هایمان پایبندیم و درها برای گفت‌و‌گوهای آینده همچنان باز است.»

وزیر خارجه بریتانیا تصریح کرد: «اما ایران باید نشان دهد که نسبت به نگرانی‌های جهانی در مورد ماهیت برنامه هسته‌ای‌اش، توجه نشان می‌دهد و در غیر این‌صورت با انزوای فزاینده بین‌المللی روبرو می‌شود. ایران نباید نسبت به عزم و اراده ما تردید داشته باشد.»

از سوی دیگر میشل آریو ماری، وزیر خارجه فرانسه نیز صریحا ایران را مسئول شکست مذاکرات استانبول دانست و پیش‌شرط‌های تهران را «کاملا ناپذیرفتنی» خواند.

وزیر خارجه فرانسه گفت: «شروط آنها لغو تحریم‌ها و حق غنی‌سازی بود. این شروط همه چیز را به بن‌بست کشانید.»

میشل آریو ماری افزود: «به دلیل همکاری نکردن ایران، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هنوز نمی‌تواند تایید کند برنامه اتمی ایران منحصرا صلح‌آمیز است.»

میشل آریو ماری با بیان اینکه فرانسه «از برخورد هیات ایرانی متاسف است»، تصریح کرد که موضع آنها «هرگونه بحث درباره گام‌های ملموس به جلو را ناممکن ساخت.»

وزیر خارجه فرانسه با این حال تاکید کرد که رسیدن به راه‌حل دیپلماتیک هنوز ممکن است.

وی همچنین نسبت به وضع تحریم‌های تازه علیه ایران هشدار داد و گفت: «ما امیدوار بودیم در استانبول مذاکرات سازنده‌ و مبسوطی با ایران درباره برنامه هسته‌ای‌اش داشته باشیم.»
XS
SM
MD
LG