لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۰

هشدار آمریکا در مورد امکان دخالت ایران در امور بحرین


اعتراض‌های ضد حکومتی در منامه- ۱۶ اسفند
اعتراض‌های ضد حکومتی در منامه- ۱۶ اسفند
در حالی که اعتراض‌ها در بحرین ادامه دارد رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، از مقام های این کشور خواست تا به منظور جلوگیری از دخالت جمهوری اسلامی در امور بحرین برای ایجاد بی‌ثباتی، دست به اصلاحات بزنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز روز یکشنبه، ۲۲ اسفند، مخالفان حکومت بحرین شاهراه اصلی منتهی به اصلی‌ترین منطقه تجاری منامه را مسدود کردند و پلیس با پرتاب گاز اشک‌آور و استفاده از ماشین‌های آب‌پاش سعی در متفرق کردن این جمعیت کرده است.

وزارت کشور بحرین در بیانیه‌ای از معترضان خواسته است تا برای حفظ امنیت خود به میدان مروارید، میدان اصلی تجمع مخالفان، بازگردند.

درگیری‌ها در بحرین در حالی ادامه دارد که روز گذشته رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده در دیدار با امیر و ولیعهد بحرین در منامه، گفت که اگر رهبران بحرین می‌خواهند مانع از مداخله ایران در امور کشورشان شوند، باید به سرعت اصلاحات جدی دموکراتیکی را در این کشور به اجرا در بیاورند.

آقای گیتس که به منظور تشویق حکومت بحرین به باز کردن باب مذاکره با مخالفان به منامه سفر کرده بود، پس از این دیدار، در گفت‌و‌گو با خبرنگاران خاطرنشان کرد که مدرکی وجود ندارد که ثابت کند ایران تا این لحظه در ناآرامی‌های بحرین دست داشته، اما شواهد حاکی از آن است که با دنباله‌دار شدن ناآرامی‌ها در منطقه، به ویژه بحرین، ایران برای ایجاد اختلافات و بهره‌برداری از این ناآرامی‌ها دست به تلاش‌هایی خواهد زد.

یک مقام ارشد وزارت دفاع نیز که در این سفر آقای گیتس را همراهی می‌کرد و نخواست نامش فاش شود گفته است که بر اساس شواهد در دست جمهوری اسلامی در تلاش است تا برخی از شیعیان تندروی بحرین را متقاعد کند تا از پذیرش پیشنهاد دولت بحرین برای انجام مذاکرات سیاسی سر باز بزنند.

پیشتر نیز هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا گفته بود که ايران به طور مستقيم يا غيرمستقيم با گروه‌های مخالف در مصر، بحرين و يمن در تماس است تا سیر تحولات در این کشورها را شکل دهد.

سفر گیتس به منامه، نخستین سفر یک مقام آمریکایی به بحرین از زمان آغاز ناآرامی‌ها در کشوری است که محل استفرار ناوگان پنجم آمریکا‌ است. این ناوگان مسئولیت عملیات نظامی در منطقه خلیج فارس، دریای عرب و شرق آفریقا را برعهده دارد.

روز شنبه و همزمان با حضور رابرت گیتس در منامه، ده‌ها هزار از معترضان بحرینی با حلقه زدن به دور کاخ یکی از اعضای خانواده سلطنتی بحرین بار دیگر خواستار برکناری حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین و همچنین برقراری آزادی سیاسی شدند.

اعتراض‌ها در بحرین از اواخر بهمن‌ماه و به دنبال قیام مردم در تونس و مصر آغاز شد که بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها از آن زمان تا کنون دستکم هفت نفر در بر اثر درگیری با نیروهای پلیس جان خود را از دست داده‌اند.

۸۰ درصد از جمعیت بحرین را شیعیان تشکیل می‌دهند اما در عین حال حکومت این کشور در دست سنی مذهب‌ها است و شیعیان معترض، حکمرانان بحرین را متهم به تبعیض علیه شیعیان می‌کنند.
XS
SM
MD
LG