لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۶

ابهام در میزان افزایش بهای گاز؛ از ۱۶.۵ تا ۷۱ درصد


در حالی که مدیر عامل شرکت گاز رشد بهای گاز در هفت‌ماه سال جاری نسبت به پنج‌ماه سال گذشته را ۱۶.۵ درصد اعلام کرده است، خبرگزاری فارس تأکید می‌کند که بهای گاز نسبت به پنج‌ماه سرد سال ۸۹ بیش از ۷۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس، بر اساس جدول ارائه شده از سوی شرکت ملی گاز، متوسط قیمت گاز خانگی در هفت‌ماه اول سال ۱۳۹۰، برای هر متر مکعب «۱۲۰ تومان» محاسبه شده است.

این خبرگزاری با تأکید بر اظهارات آذرماه سال گذشته جواد اوجی، مدیر‌عامل شرکت ملی گاز ایران، که قیمت گاز در پنج‌ماه سرد سال ۸۹ را «۷۰ تومان» اعلام کرده بود، می‌افزاید که با این‌ حساب قیمت گاز در هفت ماه گرم سال جاری در مقایسه با پنج ماه سرد سال گذشته، «۷۱» درصد رشد داشته است.

این در حالی است که جواد اوجی روز شنبه قیمت هر متر مکعب گاز در هفت‌ماه نخست سال جاری را «۹۲.۳ تومان» اعلام و تأکید کرد که میانگین قیمت گاز در پنج‌ماه آخر سال ۱۳۸۹، به ازای هر متر مکعب «۷۹.۱ تومان» بوده است.

وی با ارائه این ارقام تأکید کرد که بهای گاز در هفت ماه نخست سال جاری در مقایسه با پنج‌ماه پایانی سال گذشته تنها «۱۶.۵» درصد رشد داشته است.

میر عامل شرکت ملی گاز همچنین با اشاره به این‌که متوسط قیمت گاز خانگی در دوازده ماه سال ۹۰ به ازای هر متر مکعب «۸۴ تومان» تعیین شده است، خاطرنشان کرد که با این حساب مقایسه بهای گاز در دوازده ماه سال جاری با گازبها در یک سال گذشته و پیش از هدفمندی یارانه‌ها، رشد «۸.۵ درصدی» قیمت را نشان می‌دهد.

با این‌حال روزنامه‌هایی نظیر رسالت و ابتکار و همچنین خبرگزاری فارس متوسط قیمت گاز در هفت ماه اول سال ۹۰ را ۱۲۰ تومان اعلام کرده‌اند و خبرگزاری فارس تأکید می‌کند که بر اساس «جدول قیمت گاز خانگی» تهیه شده از سوی شرکت ملی گاز که این خبرگزاری از طریق «منابع خود» به آن دست‌یافته، رشد قیمت گاز بیش از ۷۰ درصد بوده است.

این در حالی است که بر اساس مصوبه مجلس، قیمت حامل‌های انرژی باید حداکثر تا ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته باشند.

بر اساس جدول قیمت گاز خانگی که خبرگزاری فارس آن را منتشر کرده، قیمت گاز خانگی بسته به حجم مصرف به صورت پلکانی و در ۱۲ پله محاسبه می‌شود.

در این جدول حداقل قیمت گاز که تا ۴۵ متر مکعب مصرف را شامل می‌شود، ۷۰ تومان و حداکثر بهای آن که مصرف بیش از ۵۴۵ متر مکعب را در بر می‌گیرد، ۳۵۰ تومان تعیین شده است.
XS
SM
MD
LG