لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۶

دستگیری شماری از جوانان در تهران به علت «آب‌بازی»


آب‌بازی در یکی از بوستان‌های تهران.
آب‌بازی در یکی از بوستان‌های تهران.
رئیس پلیس تهران از دستگیری شماری از جوانان تهرانی به علت «آب‌بازی» خبر داد و هشدار داد که «قطعاً پلیس تهران در صورت مشاهده چنین مواردی، قاطعانه با برهم‌زنندگان نظم و امنیت اجتماعی برخورد می‌کند.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسین ساجدی‌نیا عصر روز یکشنبه در این باره گفت که دستگیری این عده پس از آن روی داد که شماری از جوانان ساکن تهران، هفته گذشته در بوستان «آب و آتش»، یک آب‌بازی گروهی ترتیب داده بودند.

وی افراد دستگیرشده را متهم به «اعمال خلاف شئون اسلامی» کرد.

گزارش‌های رسانه‌های داخلی حاکی است که گروهی از جوانان تهرانی از طریق شبکه‌های اجتماعی چون فیس‌بوک با یکدیگر قرار گذاشته و در «بوستان آب و آتش» در محله عباس‌آباد تهران که دارای فواره‌های تفریحی نیز هست به آب‌پاشی با تفنگ‌های پلاستیکی آب‌پاش پرداخته‌اند.

خبرگزاری فارس، این بازی نوجوانان را «بی‌اخلاقی و اعمال منافی عفت» دانست و در گزارشی نوشت که «این اقدامات در ملأ عام باعث جریحه‌دار شدن احساسات مردمی شد و بسیاری از رسانه‌ها به این روند اعتراض کردند.»

بهنام اتابکی، مدیر عامل اراضی عباس‌آباد، روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، گفت که «نیروی انتظامی نیز نمی‌توانست آنها را متفرق کند و از حدود ساعت ۹ تا ۱۲ این افراد اقدام به آب‌بازی کردند و با قطع آب آنها را متفرق کردیم.»

وی افزود: «افرادی که اقدام به آب‌بازی کرده بودند، اصولا بدحجاب بودند. البته تعدادی افراد باحجاب نیز در پارک حضور داشتند.»

به گزارش سایت «الف»، حسین ابراهیمی، رئیس هیئت داوری فراکسیون اصو‌لگرایان مجلس، آب‌بازی مختلط دختر و پسر را «موضوعی بااهمیت» و «فساد، مایه ننگ، زننده و هنجارشکنی» نامید و خواستار برخورد جدی و قانونی و مجازات آب‌بازان شد.

موسی غضنفرآبادی، عضو هیئت رئیسه مجمع نمایندگان روحانی مجلس، نیز خواستار استقرار نیروی انتظامی در پارک‌ها شد و گفت: «هیچ تردیدی نیست که رواج پدیده آب‌بازی و آب‌پاشی در بین جوانان برنامه‌ریزی برخی عده برای دور کردن جوانان از ارزش‌های اسلامی و فرهنگ جمهوری اسلامی است.»

«خزبازی»

گزارش‌ها هم‌چنین حاکی است که گروهی از جوانان تهرانی در هفته گذشته از طریق قرار در فیس‌بوک در پارک پردیسان تهران گرد هم آمده و با پوشیدن لباس‌های مبدل مراسم شادی به نام «خزبازی» را اجرا کرده‌اند.

در این مراسم این جوانان با پوشیدن لباس‌هایی مبدل با مضمون مدهای قدیمی و پوشیدن وسایل تفریحی آرایشی نظیر مو یا سبیل مصنوعی به تفنن و خنده پرداخته‌ بودند.

«خَز» در اصطلاح عامیانه نوجوانان، به معنی سبکی از ظاهر و لباس افراد است که به نوعی ادامه مدهای دهه‌های شصت و هفتاد به حساب بیاید.
خزبازی

پس از انجام این برنامه، سایت «رجانیوز» و برخی از سایت‌های خبری نزدیک به ریاست‌جمهوری ایران روز شنبه و یکشنبه با انتشار تصاویری با عنوان «جنگ آب‌پاش‌ها» و «مراسم ضدفرهنگی خزبازی» از شهرداری تهران به خاطر برگزاری چنین مراسمی انتقاد کردند.

در مقابل سایت‌های نزدیک به محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، نیز سایت‌های حامی محمود احمدی‌نژاد را متهم به دروغگویی کرده و اعلام کردند شهرداری تهران در برگزاری یا اجازه دادن به این برنامه‌ها هیچ نقشی نداشته‌است.

این نخستین بار نیست که شماری از جوانان تهرانی قرارهای فیس‌بوکی با مضمون‌های شاد می‌گذارند و پیش از این نیز قرارهایی برای رنگ‌پاشی، گوجه‌اندازی، پراکندن حباب صابون و بادبادک‌بازی گذاشته شده و در پارک‌های تهران انجام شده‌است.

صفحات فیس‌بوکی مربوط به این قرارها که گاه صدها عضو دارد هم‌اینک سرگرم رأی‌گیری برای قرارهای بعدی هم‌چون به صدا درآوردن دسته‌جمعی زنگ موبایل در مترو هستند.

برنامه‌های تفنن جمعی، در بسیاری از کشورهای جهان رواج زیادی دارد از جمله «جنگ بالش‌ها» که طی آن گروهی با پرتاب بالش به سوی هم تفریح می‌کنند و «پرتاب گوجه‌فرنگی» که به‌ویژه در کشور اسپانیا از مراسم سالانه است.

مقام‌های جمهوری اسلامی با تقبیح این‌گونه برنامه‌ها در برهه‌های مختلف از «مهندسی شادی» و برنامه‌ریزی دولتی برای «شادی» مردم سخن گفته‌اند.
XS
SM
MD
LG