لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۹

واکنش محمود احمدی نژاد به اجرای «حکم شلاق» پيمان عارف


پیمان عارف( وسط) پس از آزادی از زندان اوین و تحمل ۷۴ ضربه شلاق.
پیمان عارف( وسط) پس از آزادی از زندان اوین و تحمل ۷۴ ضربه شلاق.
سايت های نزديک به اصولگرايان خبر داده اند که محمود احمدی نژاد، رييس جمهور ايران، به حکم شلاق پيمان عارف، فعال دانشجويی، واکنش نشان داده و از اجرای اين حکم ابراز «نارضايتی» کرده است.

آقای احمدی نژاد روز سه شنبه در همايش فرمانداران کشور از کسانی که به گفته وی به دولت «افترا» می زنند انتقاد کرده و گفته است: «امروز ما برای کسانی تاسف می ‌خوريم که از فرصت خدمتگزاری استفاده نمی ‌کنند و تنها نظام و ارزش‌های الهی را قربانی خواسته‌های خود می ‌کنند و افترا و اتهامات را به اين دولت روا می ‌دارند.»

وی افزوده است: «متاسفانه امروز اگر کسی به دنبال انجام کار خوب در کشور است، برخی ‌ها می ‌خواهند آن را خراب جلوه دهند، از اين ‌رو مسوولين بايد مراقب باشند، تا مبادا منافع ملت را به افراد ترجيح دهند.»

سايت های خبری نزديک به اصولگرايان گزارش داده اند که وی در اين همايش گفته است: «وقتی دانه درشت ها آزادانه به ما افترا می زنند راضی نيستم يک جوان را به خاطر توهين به رييس جمهور شلاق بزنند.»

اين بخش از اظهارات آقای احمدی نژاد در گزارش رسمی ای که سايت رياست جمهوری و خبرگزاری های ايران منتشر کرده اند، نيامده است. ولی به گفته سايت های «فردا»، «تابناک» و «دولت ما»، جمله ياد شده از سوی سامانه پيامک اطلاع رسانی دولت (پاد) برای خبرنگاران پيامک شده بود.

واکنش رییس جمهور اسلامی ایران به شلاق پیمان عارف در حالی صورت می گیرد که حکم این دانشجوی محروم از تحصیل سال گذشته صادر شد و طی این مدت گزارشی از رایزنی احتمالی محمود احمدی نژاد با دستگاه قضایی برای لغو آن منتشر نشده بود.

ساعاتی پس از انتشار این خبر، خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، واکنش محمود احمدی نژاد را تایید کرد ولی به نقل از مرکز ارتباطات، اطلاعات و تبلیغات ریاست جمهوری، «شلاق زدن یک جوان به جرم توهین به رییس جمهور را کذب محض» خواند.

دفتر ارتباطات ریاست جمهوری ایران گفته است: «در پی انتشار خبری درباره اجرای حکم شلاق به دلیل توهین به رییس جمهور و در پی آن جوسازی مغرضانه رسانه های بیگانه و ضد انقلاب علیه دولت به اطلاع می رساند که از سوی رییس جمهور و مجموعه دولت هیچگونه شکایتی در این خصوص انجام نشده است.»

این دفتر افزوده است: «رییس جمهور طی سال های گذشته به طور مکرر صراحتا تاکید کرده اند که با برخوردهای قهرآمیز مشابه مورد مذکور به شدت مخالف بوده و این شیوه را نامناسب نمی دانند.»

تکذيب دفتر ارتباطات رياست جمهوری در حالی منتشر شده است که محمود احمدی نژاد روز ۱۶ مرداد سال ۸۹ در مراسم روز خبرنگار گفته بود: «طبق قانون شخصيت‌ هايی بايد حريم شان به خاطر حفظ استقلال و منافع کشور حفظ شود، مثل امام و رهبری و رييس جمهور و هر کس اتهامی را وارد کرد بايد مدعی العموم خود وارد شود و شکايت کند. البته راجع به من اين اتفاق نيفتاده است.»

يک روز بعد در واکنش به اين اظهارات، آيت الله صادق لاريجانی، رييس قوه قضاييه گفته بود: «اين سخن رييس جمهور که گفته است دادستان در موارد توهين به رييس جمهور ورود نکرده و متاسفانه اين حرف را چند بار تکرار کرده ‌اند، مسئله خلاف واقعی است من قبلا به خودشان هم تذکر داده ‌ام. دادستان اعلام کرده که ايشان در چند مورد اقدام کرده است. چهار مورد خود دادستان از باب مدعی العموم و ۱۶ مورد هم حسب شکايت رييس جمهور وارد عمل شده‌اند.»

دادگاه انقلاب اسلامی سال گذشته پيمان عارف را به اتهام «توهين به رييس جمهوری» به ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرد ولی اشاره نکرد که مبنای صدور حکم، شکایت ریاست جمهوری ایران بوده یا کیفرخواست دادستانی بوده است.

حکم شلاق آقای عارف روز يکشنبه، ۱۷ مهرماه، پيش از آزادی وی از زندان اوين به اجرا در آمد.

آقای عارف در مصاحبه ای که پس از آزادی از زندان انجام داد، گفته بود: «من اينجا در ايرانی که احمدی نژاد می گويد آزادترين کشور جهان است، به جرم توهين به احمدی نژاد شلاق خورده ام.»

سميرا جمشيدی، همسر پيمان عارف، روز يکشنبه درباره اتهام «توهين به رياست جمهوری» که در پرونده همسرش آمده است به راديو فردا گفت: آقای عارف پيش از انتخابات رياست جمهوری نامه ای به محمود احمدی نژاد با عنوان «می دانيد با دانشگاه ها چه کرديد؟» نوشت که هيچ کلمه توهين آميزی در آن نبود و انتقاد از اوضاع دانشگاه ها بود. به جز يکسال زندان به اتهام تبليغ عليه نظام و يکسال و نيم زندانی که از پرونده قبلی شان داشتند، حکم ۷۴ ضربه شلاق را برای وی نيز صادر کردند.

همسر آقای عارف افزود: «در حالی که در رسانه های خود نظام به اين رييس جمهور توهين می شود و از همه جا انتقادهای صد در صدی به وی وارد است، همسر من فقط انتقادهای خيلی محترمانه ای به او داشته است.»

در جريان دادگاه های رسيدگی به پرونده معترضان به نتيجه انتخابات رياست جمهوری خرداد ۱۳۸۸، برای برخی از فعالان سياسی، دانشجويی و مدنی کيفرخواست هايی مبنی بر توهين آنها به رييس جمهوری تهيه شد که مجازات های زندان و شلاق برای آنها در پی داشته است.

در هفته های اخير احکام شلاق برخی از فعالان سياسی به اجرا در آمده است که از جمله آنها می توان به شلاق زدن سميه توحيدلو، دانشجوی دوره دکترای جامعه شناسی و بلاگر، و همچنين منصور فرجی، عضو جبهه دمکراتيک ايران اشاره کرد.

در تازه ترین مورد، دادگاه انقلاب اسلامی حکم ۹۰ ضربه شلاق را برای مرضیه وفامهر، بازیگر سینما، به اتهام بازی در فیلم «تهران من، حراج» صادر کرده است.
XS
SM
MD
LG