لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۸

دیده بان حقوق بشر: عراق و مجاهدین خلق از خونریزی بیشتر در اردوگاه اشرف پرهیز کنند


زنان عضو سازمان مجاهدین خلق در اردوگاه اشرف در عراق.
زنان عضو سازمان مجاهدین خلق در اردوگاه اشرف در عراق.
مسوول سياست خارجی اتحادیه اروپا روز پنج شنبه خواستار يافتن راه حلی قابل قبول برای جابجايی ساکنان اردوگاه اشرف شد و دیده بان حقوق بشر از دولت عراق و سازمان مجاهدین خواسته تا از بروز خونریزی بیشتر در این اردوگاه جلوگیری کنند.

خانم اشتون گفته است که وی با مقامات آمريکايی و سازمان ملل در ارتباط است تا راه حل مناسبی برای پايان دادن به بلاتکليفی ساکنان اردوگاه اشرف بيابند.

تا کنون راه حل مشخصی که هم از طرف دولت عراق و هم سازمان مجاهدين مجاهدين خلق قابل پذيرش باشد، پيدا نشده است.

قرار است در نشست روز پنجشنبه وزرای امور خارجه اتحاديه اروپا در بروکسل، اين مسئله نيز به بحث گذاشته شود.

در همين حال سازمان ديده بان حقوق بشر که مقر آن در نيويورک است با انتشار بيانيه ای چندين پيشنهاد مشخص مطرح کرده و از طرفين خواسته است به طور جدی برای رسيدن به راه حلی دائمی و پايدار تلاش کنند.

ديدبان حقوق بشر در بيانيه خود خواهان همکاری کامل سازمان مجاهدين خلق ايران و دولت عراق با کميساريای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان شده است.

در اين بيانيه از هر دو طرف خواسته شده به بيش از ۳۲۰۰ نفر از ساکنان اردوگاه اشرف اجازه دهند به مکان محافظت شده ای تحت نظارت سازمان ملل منتقل شوند.

به گفته ديده بان حقوق بشر، اين نقل و انتقال بايد پيش از پايان مهلت تعيين شده از طرف دولت عراق انجام شود.

دولت عراق در نظردارد در پايان سال جاری ميلادی، چهار هفته ديگر، اردوگاه اشرف را تخليه کند. عراق همچنين خواستار خروج اعضا و هواداران سازمان مجاهدين خلق از خاک آن کشور شده است.

ديده بان حقوق بشر از دولت عراق و سازمان مجاهدين خلق خواسته است به کميساريای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان اجازه دهند برای ارزيابی وضعيت پناهندگی ساکنان اردوگاه اشرف برای انجام مصاحبه های خصوصی و محرمانه با ساکنان اين اردوگاه موافقت کنند.

در بيانيه اين سازمان حقوق بشری تاکيد شده است که نيروهای امنيتی عراق و رهبری مجاهدين خلق بايد از خون ريزی بيشتر در اردوگاه اشرف جلوگيری کنند و بگذارند ساکنان اين اردوگاه آزادنه و بدون ترس از مجازات به طور خصوصی با نمايندگان سازمان ملل ملاقات کنند.

به گفته سازمان ملل، در فروردين ماه سال جاری و در جریان حمله نيروهای عراقی به اردوگاه اشرف، ۳۴ نفر از ساکنان اردوگاه کشته شدند.

دو سال پيش هم درگيری مشابهی به کشته شدن ۹ نفر منجر شد.

ديدبان حقوق بشر در عين حال گفته است مواردی از بدرفتاری و آزار آن دسته از ساکنان اردوگاه اشرف که رهبری سازمان مجاهدين را زير سووال برده اند، ثبت کرده است.

سازمان ملل پيشنهاد کرده است زمانی که ساکنان اردوگاه اشرف آن محل را ترک می کنند بر روند نقل و انتقال آنان نظارت کند.

فراهم شدن امکان حضور در عراق

از سوی ديگر ديده بان حقوق بشر از دولت عراق خواسته است به آن دسته از ساکنان اردوگاه اشرف که قوانين پناهندگی شامل حال آنها می شود، اجازه دهد در چارچوب قوانين عراق و با احترام به حقوق آنان تا زمان پيدا شدن يک راه حل دائمی در خاک عراق بمانند.

در بيانيه ديده بان حقوق بشر همچنين گفته شده است که دولت ايران بايد آزادی رفت و آمد، از جمله ترک کشور و امنيت آن دسته از ساکنان اردوگاه اشرف را که مايل اند داوطلبانه به ايران بازگردند، تضمين کند و به سازمان های بين المللی اجازه دهد بر مراحل بازگشت آنان نظارت کنند.

ديده بان حقوق بشر از کشورهای مختلف جهان هم خواسته است در بررسی درخواست های پناهندگی عده ای از ساکنان اردوگاه اشرف انعطاف بيشتری نشان دهند.

دولت ايران از عراق خواسته است عده ای از کادر رهبری مجاهدين را برای محاکمه به ايران تحويل دهد. سازمان مجاهدين هم می گويد اعضا و هواداران اين سازمان در صورت بازگشت به ايران با خطر دستگيری، محاکمه و اعدام روبرو هستند.
XS
SM
MD
LG