لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۲

معاون رييس جمهوری عراق اتهام دست داشتن در عمليات تروریستی را رد کرد


طارق الهاشمی، معاون رييس جمهوری عراق
طارق الهاشمی، معاون رييس جمهوری عراق
طارق الهاشمی، معاون رييس جمهوری عراق، روز سه شنبه در يک کنفرانس خبری در اقليم کردستان اتهام دست داشتن در عمليات ترور و انفجار رد کرده و اين اتهامات را «سياسی» دانسته است.

دادگاهی در عراق دوشنبه حکم بازداشت طارق الهاشمی را به اتهام دست داشتن در سلسله ای از انفجارها و ترورها صادر کرد. او متهم است درانفجاری که حدود دو هفته پيش روبروی ساختمان پارلمان روی داد، دست داشته است.

طارق الهاشمی شامگاه يکشنبه، بغداد را به مقصد اقليم شمالی کردستان ترک کرده و هم اکنون در اين منطقه به سر می برد.

طارق الهاشمی در عين حال دراين کنفرانس خبری تاکيد کرد که حاضر است در دادگاهی در اقليم کردستان به اتهامات وارده پاسخ گويد و گفت که در جريان تمام مراحل تحقيق و محاکمه، بايد نمايندگانی از اتحاديه عرب حاضر شوند.

معاون رئيس جمهور عراق با تاکيد بر اين که اعتراف های پخش شده «ساختگی» است، ابراز تعجب کرد که چگونه تحقيق بر سر اتهام های پيچيده و قديمی همه ظرف ۴۸ ساعت پايان می يابد.

او اين سوال را مطرح کرد که چرا به وکلای مدافعش اجازه ديدار با متهمان اعتراف کننده داده نمی شود و گفت: «آيا مصونيت نداشتن معاون رئيس جمهور عقلانی است؟» او گفت که اين اتهامات ريشه مذهبی دارد و تاکيد کرد که بايد اتهام ها پيش از آن که به رسانه ها ارائه می شد، به اثبات می رسيد.

طارق الهاشمی گفت که عدالت در عراق به دليل «سياسی شدن قوه قضائيه که به نهادی پيرو قوه مجريه تبديل شده» وجود ندارد. از اين رو پيشنهاد داد که تحقيقات در اتهام ها به اقليم کردستان با حضور نمايندگانی از اتحاديه عرب و حقوقدانان برجسته انتقال يابد.

او گفت که نيازمند گواهی حسن رفتار نيست و پايبندی او هزينه پايبندی خود به روش اعتدال با وجود کشته شدن دو برادر و يک خواهرش را پرداخت می کند.

همزمان با صدور حکم بازداشت طارق الهاشمی معاون رئيس جمهور عراق به اتهام دست داشتن در عمليات ترور و انفجار، تنش در فضای سياسی عراق رو به وخامت گذاشت. حکم بازداشت الهاشمی که يکی از رهبران سنی مذهب عراق است، بيم ها را نسبت به از سر گرفتن درگيری های مذهبی زنده کرده است.

اياد علاوی رئيس ائتلاف العراقيه که الهاشمی در آن عضويت دارد، خواستار کنارگيری نوری مالکی نخست وزير عراق از سمت خود شده است. او جمهوری اسلامی ايران را متهم به سوء استفاده از خروج آمريکا از عراق کرد.

در مقابل، مالکی معاون سنی مذهب خود را برکنار کرد و مانع از ورود او به دفتر نخست وزيری شد.

صاحبنطران در مسايل عراق می گويند، صدور حکم بازداشت الهاشمی می تواند بيش از پيش توافق ناپايدار تقسيم قدرت ميان شيعيان، سنی ها و کردهای عراق را، با خطر فروپاشی مواجه کند؛ توافقی که سعی داشت بر تنش های مذهبی که می رفت عراق را به جنگ داخلی سوق دهد، غلبه کند.

اعترافات محافظان

عادل دحام، سخنگوی وزارت کشور عراق دوشنبه در کنفرانسی خبری گفت که اعتراف های برخی متهمان که از محافظان الهاشمی هستند، ارتباط ميان او و برخی حوادث ترور، انفجار و حمله به مسئولان دولتی و امنيتی را نشام می دهد.

عادل دحام در حالی که نسخه ای از حکم بازداشت را به خبرنگاران نشان می دهد گفت: «اين حکم برپايه ماده چهارم قانون مبارزه با تروريسم صادر شده، آن را پنج قاضی امضا کرده اند و لازم الاجرا است.»

همزمان با خروج آخرين کاروان از نيروهای آمريکايی از عراق که پس از نه سال صورت گرفت، تنش های سياسی در عراق بالا گرفت. کانون تنش اين بار نوری مالکی نخست وزير شيعه عراق با رقبای سنی مذهبش در قدرت است.

وزارت کشور عراق فيلمی از اعتراف های سه متهم تهيه کرده که توسط برخی رسانه های محلی پخش شد. بنا بر ادعای وزارت کشور عراق، اين متهمان از واحد حفاظت طارق الهاشمی هستند. آن ها در اعتراف های خود گفتند که دفتر الهاشمی به آن ها برای اجرای برخی عمليات ترور، پول پرداخت کرده است.

سه متهم به تفصيل از عمليات تروری که می گويند دستياران الهاشمی خواستار اجرای آن ها شدند، سخن گفتند. جاسازی بمب های جاده ای و تير اندازی به سمت مسئولان امنيتی و دولتی، از جمله روش های به کارگرفته شده توسط اين افراد است. يکی از اين متهمان می گويد که ۳ هزار دلار به عنوان پاداش از شخص الهاشمی دريافت کرده است.

فرماندهی عمليات امنيتی بغداد اعلام کرده که با جرای حکم بازداشت معاون رئيس جمهور پايبند است.

برکناری معاون نخست وزير

از سويی نوری مالکی حکم برکناری معاون خود صالح المطلق يکی ديگر از رهبران ائتلاف العراقيه را صادر کرد و قتيبه الجبوری رئيس ائتلاف العراقيه سفيد را به عنوان نامزد جانشينی المطلق معرفی کرد.

فاضل محمد جواد مشاور حقوقی نوری مالکی سه شنبه در کنفرانسی خبری گفت که نخست وزير به طور سمی معاون خود را برکنار کرد و از پارلمان نخواست را اعتماد خود را از او باز پس گيرد.

پيشتر مالکی از پارلمان خواسته بود، رای اعتماد را از صالح المطلق باز پس گيرد. صالح المطلق نوری مالکی را متهم به «ديکتاتوری» کرده است. او که به اقليم کردستان سفر کرد، به خبرنگاران گفت که ائتلاف العراقيه ديگر توان همکاری با مالکی را ندارد چرا که او «ديکتاوری بدون حکمت» است.

علاوی: به دنبال جايشينی برای مالکی هستيم

اياد علاوی رئيس ائتلاف العراقيه گفت روند تعامل سياسی در عراق مرده است و اظهار داشت که اين ائتلاف در پی آن است که فردی جانشين نوری مالکی برای اداره کشور تا زمان برگزاری انتخابات آينده پارلمانی اداره کند.

به گزارش رويترز، علاوی گفت که دموکراسی در عراق از ميان رفته و اين روند خطر جنگ مذهبی و خونريزی را زنده کرد است.

او جمهوری اسلامی ايران را متهم کرد که سعی دارد با برخی همپيمانان داخلی اش، از خروج آمريکا از عراق سوء استفاده کند.

رئيس ائتلاف العراقيه گفت: «به طور حتم ايران سعی دارد از خلأ پيش آمده از خروج نيروهای آمريکايی استفاده کند. ايرانی ها از خروج آمريکايی ها خوشحال هستند و می خواهند در عراق به گونه ای رفتار کنند که گويا بخشی از خاک ايران است. ما نمی خواهيم همسايگانمان در امور داخليمان دخالت کنند.»

آمريکا نگران است

از سوی ديگر، کاخ سفيد از بحران سياسی به وجود آمده در عراق، ابراز نگرانی کرد. جی کارنی سخنگوی کاخ سفيد آمريکا در کنفرانسی خبری اعلام کرد که واشينگتن با تمام طرف های درگير بحران پيش آمده پس از خروج نيروهای آمريکايی از عراق، وارد مذاکره شده است.

جی کارنی گفت که واشينگتن «نگرانی» خود را به «همه طرفهای درگير بحران» ابلاغ کرده و از آن ها خواسته است «برای حل و فصل اختلاف های خود به شکلی مسالمت آميز از راه گفت و گو و احترام به قانون، روند سياسی و دموکراسی، گام بردارند.»

سفارت آمريکا در بغداد هم در بيانيه اعلام کرد که سفير، تماس های خود را با رهبران بلند پايه عراقی به منظور حل و فصل اختلاف ها، آغاز کرده است.

گزارش ها از سفر هياتی از جريان «صدر» به اقليم کردستان عراق برای ديدار با مسئولان اين اقليم و همچنين طارق الهاشمی و ميانجی گری ميان او و نوری مالکی حکايت می کند.
XS
SM
MD
LG