لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۱

معاون احمدی‌نژاد: در صورت تحریم نفت ‌ایران، قطره‌ای نفت از هرمز عبور نخواهد کرد


محمدرضا رحیمی
محمدرضا رحیمی
در حالی که برخی از کشورهای غربی به تحریم نفت ایران ابراز تمایل کرده‌اند و آمریکا نیز به شدت تحریم‌های خود افزوده، محمد رضا رحیمی، معاون رئیس جمهور گفت اگر نفت تحریم شود، «یک قطره» نفت از تنگه هرمز عبور نخواهد کرد.

محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی‌نژاد، در همایش ارتقا توان داخلی گفت: «اگر بنا باشد نفت ایران را تحریم کنند یک قطره نفت از تنگه هرمز عبور نخواهد کرد.»

محمدرضا رحیمی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: «دشمنان تنها زمانی ما را رها می‌کنند که مقتدر باشیم و با قاطعیت در مقابل آنها ایستادگی کنیم.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که پیش از این هم مقام‌های نظامی و سیاسی ایران از امکان بستن تنگه هرمز در صورت حمله خارجی سخن گفته بودند.

از سوی دیگر نیروهای نظامی ایران همزمان با شدت گرفتن تحریم‌ها و نیز اظهارات مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی درباره احتمال حمله نظامی، مشغول انجام رزمایشی دریایی هستند.

محمود موسوی از فرماندهان نظامی ایران روز دوشنبه اعلام کرد که در جریان این رزمایش به یک هلیکوپتر خارجی که به منطقه رزمایش نزدیک شده بود، هشدار داده شد تا منطقه را ترک کند.

با توجه به نزدیکی نیروهای نظامی ایران و آمریکا در ‌آب‌های خلیج فارس و دریای عمان، ایالات متحده پیشتر خواستار برقراری یک خط تماس مستقیم میان تهران و واشینگتن شده بود تا از اشتباهات احتمالی جلوگیری شود. این درخواست اما از سوی ایران رد شد.

در عین حال یک منبع صنعت نفت به خبرگزاری رویترز گفته است بعید می‌داند در صورت تحریم نفت ایران، عربستان خلا بازار را پر نکند.

به تازگی رستم قاسمی، وزیر نفت ایران، تاکید کرده بود که علی النعیمی، وزیر نفت سعودی، به او گفته است در صورت تحریم، این کشور خلا تولید ایران را پر نخواهد کرد.

خبرگزاری رویترز با اشاره به گفته رستم قاسمی به نقل از یک منبع خود نوشت: «هیچ قولی به ایران داده نشده است. خیلی بعید است که عربستان سعودی، خلا تحریم‌ها را پرنکند.»

پیش از این برخی از کشورهای اروپایی خواستار تحریم نفت ایران شده بودند اما کشورهایی که در اتحادیه اروپا از ایران نفت وارد می‌کنند با آن مخالفت کردند.

رویترز به نقل از منابع خود نوشته است در صورت تحریم نفت ایران، کشورهای حاشیه خلیج فارس، با افزایش تولید خود، کمبود اروپا را جبران خواهند کرد و صادرات ایران به سمت شرق سوق خواهد یافت.

این خبرگزاری به نقل از یک منبع خود گزارش داده است که شرکت سینوپک چین با استفاده از فرصت، برای فشار به ایران، واردات ماه ژانویه خود را به نصف می‌رساند تا نفت را ارزان‌تر بخرد.

از سوی دیگر کنگره آمریکا نیز طرحی را به تصویب رسانده، که به موجب آن، موسسه‌‌‌ها مالی و بانک‌های غیرآمریکایی در صورت مراوده با بانک مرکزی ایران مورد تحریم قرار خواهند گرفت.

این طرح که هنوز باراک اوباما آن ر ا امضا نکرده، از آن جهت حائز اهمیت است که خریداران نفت را در پرداخت‌هایشان با مشکل مواجه می‌کند و حتی می‌تواند به افزایش بهای نفت منجر شود.

به تازگی وزیر امور خارجه ژاپن، در یک کنفرانس خبری در واشنگتن به صراحت از این مصوبه کنگره انتقاد کرد و گفت ژاپن به واردات نفت از ایران ادامه خواهد داد.

در حالی که دولت آمریکا در عرصه بین‌المللی به دنبال هرچه تنگ‌تر کردن عرصه بر ایران است، در داخل از قانونگذاران آمریکایی خواسته بود که تحریم بانک مرکزی را به تصویب نرسانند.

وندی شرمن، معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا و دیوید کوهن معاون وزارت خزانه‌داری پیش از این مصوبه هشدار داده بودند که این اقدام می‌تواند در ائتلاف بین‌المللی علیه ایران خدشه وارد کند و باعث افزایش بهای نفت نیز شود.

طبق آمار دولت آمریکا، مشتریان عمده نفت ایران کشورهای چین، هند، ژاپن و کره جنوبی، هستند.

چین در شش ماه نخست سال جاری میلادی روزانه ۵۴۳ هزار بشکه نفت خام از ایران وارد کرد که برابر با ۱۰ درصد از نیاز این کشور است.

در رده بعدی ژاپن با روزی ۳۴۱ هزار بشکه است و هند و کره جنوبی نیز به ترتیب با ۳۴۱ هزار و ۳۲۸ هزار بشکه از دیگر مشتریان عمده آسیایی نفت ایران هستند.

ایران دومین تولیدکننده اوپک است و مشتریان اصلی‌اش در اروپا نیز کشورهای بحران‌زده‌ای هستند که با تحریم نفت ایران در اتحادیه اروپا مخالفت کردند.

در میان کشورهای اتحادیه اروپا، ایتالیا روزانه ۱۸۳ هزار بشکه، برابر با ۱۳ درصد از نیاز نفت خام خود، را از ایران وارد می‌کند.

اسپانیا با روزی ۱۳۷ هزار بشکه در ردیف بعدی قرار داد که برابر با ۱۳ درصد از نیاز این کشور است.

یونان نیز روزانه ۲۰ هزار بشکه نفت خام از ایران وارد می‌کند که برابر با ۱۴ درصد از نیاز این کشور است.
XS
SM
MD
LG