لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۹

هشدار فرانسه و روسیه درباره پیامدهای حمله نظامی به ایران


نیکلا سرکوزی، رییس جمهوری فرانسه
نیکلا سرکوزی، رییس جمهوری فرانسه
در حالی که رییس جمهوری فرانسه هر گونه حمله نظامی علیه ایران را راه حل نامناسبی برای مقابله با برنامه اتمی جمهوری اسلامی دانسته است، یک مقام ارشد روسیه نیز تبعات حمله به ایران را «مصیبت‌بار» خواند.

نیکلا سرکوزی، رییس جمهوری فرانسه، روز چهارشنبه در جمع گروه‌های اصلی یهودیان فرانسه، ضمن تاکید بر تعهدش به تامین امنیت اسرائیل، خاطر نشان کرد که راه برقراری امنیت در اسرائیل «هیچ‌گاه» از طریق نظامی به دست نمی‌آید.

آقای سرکوزی با بیان اینکه خواستار آن نیست که اقدام جبران‌ناپذیری در قبال ایران صورت بگیرد، گفت: «راه حل (مقابله با برنامه اتمی ایران)، سیاسی و دیپلماتیک است. راه حل در تحریم‌ها است... ما می‌خواهیم رهبران ایران بدانند که خط قرمزها را رد کرده‌اند.»

این اظهارات در حالی بیان شده است که در کنار تحریم‌های شدید اقتصادی و سیاسی علیه ایران از سوی جامعه جهانی، گمانه زنی‌ها در خصوص احتمال حمله نظامی اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران نیز شدت گرفته است.

در کنار اظهارات رییس جمهوری فرانسه، رییس دپارتمان امنیت و خلع سلاح وزارت امور خارجه روسیه نسبت به عواقب ناگوار شدت گرفتن «اظهارات ساختگی» اسرائیل در مورد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی هشدار داد.

میخائیل اولیانوف در این خصوص گفت: این جهت‌گیری اسرائیل در قبال ایران موجب شدت گرفتن تنش‌ها شده است و می‌تواند موجب دنبال کردن راه حلی نظامی علیه ایران شود؛ گزینه‌ای که از نظر وی «تبعاتی مصیبت‌بار» خواهد داشت.

آقای اولیانوف با تأکید بر تحت نظارت بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، افزود که «هیاهو» در مورد تمایلات هسته‌ای ایران «اهدافی سیاسی و تبلیغاتی» دارند که به گفته وی خالی از ضرر نیست.

اگر چه وزیر دفاع اسرائیل، ماه گذشته تأکید کرده بود که هرگونه تصمیمی در مورد حمله نظامی اسرائیل به ایران «بسیار دور» است، مقام‌های اسرائیل به ویژه در چند هفته اخیر بحث حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را در صورت شکست تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران به میان کشیده‌اند.

در عین حال لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا نیز به تازگی از «احتمای قوی» حمله هوایی اسرائیل به ایران در فصل بهار سخن به میان آورد.

با این‌حال باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا روز ۱۶ بهمن‌ماه ضمن تأکید بر حل مسئله هسته‌ای ایران از طریق دیپلماتیک، گفت که گمان نمی‌کند اسرائیل در خصوص حمله به تأسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی هنوز تصمیمی گرفته باشد.

شیمون پرز، رییس جمهوری اسرائیل نیز روز چهارشنبه، ۱۹ بهمن‌ماه، در پیامی صلح‌آمیز خطاب به مردم ایران، ایرانیان را مردمانی صلح‌جو و مخالف جنگ خواند و تأکید کرد نیازی نیست که مردم دو کشور با یکدیگر دشمنی داشته باشند.

اسرائیل، که باور گسترده بر این است دارای تنها زرادخانه هسته‌ای در خاورمیانه است، همراه با غرب معتقد است که برنامه هسته‌ای ایران دارای ابعاد نظامی است و خواستار توقف فعالیت‌های هسته‌ای تهران است.

جمهوری اسلامی بارها تأکید کرده‌است که برنامه‌ هسته‌ای‌اش دارای اهدافی صلح‌آمیز است و با اصرار بر پیشبرد این فعالیت‌ها، هشدار داده است که به هر گونه تعرض به خاک ایران پاسخی درخور خواهد داد.
XS
SM
MD
LG