لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۳

روسیه: بحران ایران تا تابستان وارد مرحله تازه‌ای می‌شود


نیکلای ماکاروف، رئیس ستاد نیروهای مسلح روسیه.
نیکلای ماکاروف، رئیس ستاد نیروهای مسلح روسیه.
رئیس ستاد نیروهای مسلح روسیه روز سه‌شنبه گفت که به باور او قدرت‌های غربی احتمالاً در تابستانی که پیش رو است در مورد واکنش نسبت به برنامه هسته‌ای ایران «تصمیم» خواهند گرفت.

به گزارش خبرگزاری ریانووُستی روسیه، نیکلای ماکاروف، در باره برنامه مناقشه‌برانگیز هسته‌ای جمهوری اسلامی و نوع برخورد با آن گفت: «ایران، البته به مثابه یک نقطه زخم است. باید به‌زودی تصمیمی در قبال آن اتخاذ شود.»

وی در مورد «تصمیم» قدرت‌های غربی در قبال برنامه هسته‌ای ایران افزود که چنین تصمیمی «احتمالاً نزدیک به تابستان اتخاذ خواهد شد.»

ژنرال ماکاروف در این مورد جزئیات بیشتری ارائه نداد و در این مرحله مشخص نیست که آیا اشاره سخنان وی به یک حمله نظامی احتمالی به تأسیسات ایران است یا افزودن بر تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی.

وزارت دفاع روسیه به تازگی برای نظارت دائم بر وضعیت ایران و تمامی خاورمیانه یک مرکز بحران و نظارت تأسیس کرده‌است.

روسیه تاکنون از چهار دور از تحریم‌های وضع شده از سوی سازمان ملل علیه ایران پشتیبانی کرده‌است، اما مسکو همواره با جدیت در مورد استفاده از گزینه نظامی علیه ایران هشدار داده‌است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، ماه گذشته قدرت‌های غربی را متهم کرد که هدف آنها از تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی، «خفه کردن» اقتصاد ایران به قصد ایجاد نارضایتی عمومی در داخل این کشور است و گفت که «این تحریم‌ها می‌تواند به مردم ضربه بزند.»

با بالا گرفتن نگرانی قدرت‌های غربی درخصوص احتمال وجود ابعاد نظامی در برنامه هسته‌ای ایران، مقام‌های مختلف اسرائیل به تازگی بارها بحث حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران را در صورت شکست تحریم‌ها علیه تهران به میان کشیده‌اند.

ایران نظامی بودن برنامه هسته‌ای خود را تکذیب می‌کند و در مقابل تهدید حمله به تأسیسات خود تهدید به حمله‌های متقابل می‌کند.

رسانه‌های اسرائیل گزارش می‌دهند که حضور نظامی آمریکا در منطقه خلیج فارس به شدت افزایش یافته‌است و فرمانده ناوگان پنجم ایالات متحده در بحرین نیز روز دوشنبه اعلام کرد که نیروی دریایی آمریکا، هم‌اکنون آمادگی هرگونه برخورد با ایران را دارد.

با این حال سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، می‌گوید قصد ندارد در مواجهه با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی وارد فاز نظامی شود و بر اعمال فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی تأکید دارد.

حسین سلامی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران، ده روز پیش هشدار داد هر کشوری را که از آنجا به ایران حمله شود مورد حمله متقابل ایران قرار خواهد گرفت و تاکید کرد، تنگه هرمز از جمله ظرفیت‌هایی است که ایران می‌تواند برای پاسخ به تهدیدها از آن بهره بگیرد.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز ۱۴ بهمن‌ماه با اشاره مستقیم به تهدید آمریکا و اسرائیل که «همه گزینه‌ها روی میز است»، گفت که جنگ و حمله به ایران «ده برابر به ضرر آمریکاست.»
XS
SM
MD
LG