لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۶

هیگ فیلتر شدن سایت «بریتانیا برای ایرانیان» را محکوم کرد


وزیر امور خارجه بریتانیا می گوید که مردم ایران با وضعیت عجیب و غریبی در زمینه سانسور شدید روبرو هستند.
وزیر امور خارجه بریتانیا می گوید که مردم ایران با وضعیت عجیب و غریبی در زمینه سانسور شدید روبرو هستند.
ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا، روز یکشنبه گفت که ایران یک وب سایت دولت بریتانیا را که برای دسترسی به مردم ایران راه اندازی شده بود فیلتر کرده است. وی این اقدام دولت ایران را محکوم کرد.

آقای هیگ اظهار داشت سایت «UK for Iranians» که وی روز چهارشنبه افتتاح کرده بود و پیامی ویدئویی از سوی وی در آن قرار گرفته است سه روز بعد از سوی دولت ایران فیلتر شد.

وی در بیانیه ای گفت: «من این اقدام حکومت ایران را محکوم می کنم. ما هیچ اختلافی با مردم ایران نداریم و متاسفیم مقام های ایرانی از روابط شهروندان خود و تماس آنها با جهان خارج در هراس هستند.»

بریتانیا از کشورهای غربی پیشگام در مخالفت با برنامه هسته ای جمهوری اسلامی است و بارها اعلام کرده که از تشدید تحریم ها علیه ایران حمایت می کند.

وزیر امور خارجه بریتانیا می گوید که سایت «UK for Iranians» که به دو زبان فارسی و انگلیسی راه اندازی شده است همراه با صفحات آنها در شبکه های اجتماعی فیس بوک و توئیتر از جمله تلاش های این کشور برای تماس با ایرانی ها و تشریح سیاست های بریتانیا است.

آقای هیگ اظهار داشت: «مردم ایران با وضعیت عجیب و غریبی در زمینه سانسور شدید روبرو هستند.»

وی گفت: «فیلتر کردن سایت های ما تنها بخش کوچکی از آن چیزی است که روزانه در ایران در جریان است: میلیون ها وبسایت مسدود شده اند، دسترسی به خدمات ای میلی با دشواری روبرو است، به روی کانال های تلویزیونی بین المللی پارازیت انداخته می شود، اجازه تولید محصولات سینمایی و نمایشی داده نمی شود، مجوز انتشار کتاب صادر نمی شود، ادبیات کهن ایرانی باید بازنویسی شود و روزنامه ها نیز با سانسور روبرو هستند.»

روابط ایران و بریتانیا در سال های اخیر با تنش های زیادی روبرو بوده است و نوامبر گذشته به دنبال حمله دانشجویان بسیجی به سفارت بریتانیا در تهران مناسبات تهران و لندن قطع شد.

به دنبال این اقدام، بریتانیا تمام کادر دیپلماتیک خود را از ایران خارج کرد و از دیپلمات های ایرانی خواست تا خاک این کشور را ترک کنند. تهران اقدام بریتانیا را واکنشی عجولانه توصیف کرد.

به دنبال تعطیلی دفتر شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان «پرس تی وی» در لندن از سوی آفکام در ماه ژانویه، مقام های ایران، لندن را به سانسور متهم کردند.

جمهوری اسلامی ایران در ماه های گذشته تلاش های مشابه از سوی ایالات متحده آمریکا را نیز سانسور کرده و سایت «سفارت مجازی» آمریکا برای تماس با مردم ایران که ماه دسامبر راه اندازی شد را نیز فیلتر کرده است.

فیلترینگ سایت های ایرانی و خارجی بخشی از تلاش دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد محدودیت در زمینه دسترسی مردم به اطلاعات و اخبار بدون سانسور ارزیابی شده است.

به گفته مقام های ایرانی، بیش از پنج میلیون وب سایت در ایران فیلتر شده اند.
XS
SM
MD
LG