لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۷

مذاکرات ایران و آژانس انرژی اتمی پشت درهای بسته آغاز می‌شود


علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
پس از سه ماه تعویق، مذاکرات دو روزه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی روز شنبه، ۲۳ اردیبهشت، پشت درهای بسته در وین، مقر این سازمان، آغاز می‌شود.

آخرین گفت‌وگوهای دو طرف حدود سه ماه پیش بود که هیئتی از آژانس انرژی اتمی به تهران سفر کرد، سفری که در نهایت کشورهای غربی آن را «بی‌ثمر» توصیف کردند.

علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس، گفته است که از سرگیری گفت‌وگوها «نشانگر عزم ایران برای همکاری با آژانس است» و «ثابت میکند که اظهارات علیه ایران بی‌پایه است و نشان می‌دهد تمامی فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی صلح‌آمیز است».

در همین حال برونو ترتریس، پژوهشگر ارشد بنیاد تحقیقات راهبردی در پاریس، به خبرگزاری فرانسه گفته است که این گفت‌وگوهای دو روزه «آزمون خوبی برای تمایل ایران به موضوعات کامل هسته‌ای خواهد بود».

مارک فیتزپاتریک، از مؤسسه مطالعات راهبردی در لندن، نیز با این دیدگاه موافق است. او در این باره به خبرگزاری فرانسه گفته است که قدرت‌های جهانی این مذاکرات را به‌دقت دنبال خواهند کرد «تا ببینند آیا ایران نشانه‌ای از تغییر موضع و انطباق‌پذیری بروز می‌دهد یا خیر».

آقای فیتزپاتریک با این حال هشدار می‌دهد که اگر ایران همکاری با آژانس را به عنوان «ابزاری برای چانه‌زنی» در آستانه نشست بغداد به کار ببرد این در واقع «شروعی بد» برای آن نشست خواهد بود.

سه ماه پیش، پس از بازگشت هیئت آژانس از تهران، آژانس اعلام کرده بود که هم‌چنان «اختلاف‌هایی عمده» با تهران درباره چگونگی رفع تردیدها و ابهام‌ها نسبت به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ایش وجود دارد.

آمریکا نیز مذاکرات سه ماه پیش را «ناکام» خوانده بود.

یکی از ناکامی‌های هرمان نکرتس، رئیس هیئت اعزامی آژانس به ایران، عدم کسب مجوز برای بازدید از تأسیسات پارچین بود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش مهمی که در ماه نوامبر سال ۲۰۱۱ منتشر کرد گفته بود که ایران در سایت پارچین دست به آزمایش‌هایی مشکوک زده است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، در حال حاضر اوضاع نسبت به ماه فوریه، سه ماه پیش، که هیئت اعزامی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران سفر کرد فرق کرده است. زمان اِعمال تحریم‌های جدید آمریکا و اتحادیه اروپا نزدیک است و امیدها نسبت به تغییر موضع ایران فزونی گرفته است.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید گفت‌وگوهای امروز و فردا، شنبه و یک‌شنبه، در وین پیشاپیش نشست بغداد نشان خواهد داد که آیا تغییرات مثبت ایران در ماه‌های اخیر ادامه خواهد یافت یا خیر.

مهم‌ترین خواسته قدرت‌های غربی از ایران تعلیق غنی‌سازی بیست درصدی و به‌ویژه در سایت فردو است. خواسته دیگر آنان وادار کردن ایران به قبول بازرسی‌های سرزده آژانس و پذیرش پروتکل الحاقی است.

در مقابل خواسته ایران از جامعه جهانی نیز به رسمیت شناختن حقوقش در فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای، لغو تحریم‌ها و متوقف شدن تهدیدها به حمله نظامی علیه تأسیسات هسته‌ای ایران است.
XS
SM
MD
LG