لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۴

علی مطهری: سپاه پاسداران در انتخابات مجلس نهم دخالت کرد


علی مطهری گفته است که دخالت سپاه در انتخابات خطری برای انقلاب و نظام اسلامی است.
علی مطهری گفته است که دخالت سپاه در انتخابات خطری برای انقلاب و نظام اسلامی است.
علی مطهری، نماينده مجلس شورای اسلامی، در نطق پيش از دستور روز يکشنبه خود سپاه پاسداران را متهم کرد که در انتخابات مجلس نهم دخالت کرده است و گفت که اين دخالت، آفتی برای سپاه و نظام اسلامی است.

آقای مطهری که توانست در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی وارد پارلمان شود در سخنان روز يکشنبه خود دخالت های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در انتخابات مجلس نهم را یکی از «نقاط ضعف» دانست و گفت: «دخالت سپاه در بسياری از حوزه های انتخابيه مشهود بود و بسياری از کانديداها، چه آنها که در حوزه ها رای آوردند و چه کسانی که رای نياوردند، اين واقعیت را تاييد می کنند.»

به گفته وی، سپاه پاسداران «به صورتی جدی از کاندیداهای مورد نظر خود حمایت می کرد.»

آقای مطهری گفته است که «دخالت سپاه در انتخابات آفتی برای سپاه و خطری برای انقلاب و نظام اسلامی است.»

اين نخستين بار است که يک نماينده اصولگرا، سپاه پاسداران را متهم به دخالت در انتخابات مجلس نهم کرده و از نقش آن در حوزه های رای گيری انتقاد می کند.

اين بخش از سخنان آقای مطهری توسط خبرگزاری فارس سانسور شده است ولی خبرگزاری «خانه ملت» وابسته به مجلس شورای اسلامی و سايت «الف»، انتقادهای اين نماينده مجلس را بازتاب داده اند.

بسياری از گروه های مستقل و اصلاح طلب انتخابات مجلس نهم را به دليل دخالت های نيروهای بسيج و سپاه در آن و همچنين آزاد نبودن رای گيری تحريم کرده بودند.

دو جريان جبهه متحد اصولگرايان و جبهه پايداری انقلاب اسلامی که از تشکل های مهم اصولگرايان هستند اکثريت کرسی های مجلس را از آن خود کرده اند و بر اساس گزارش رسانه های ايران، به دليل شمار اندک اصلاح طلبان راه يافته به مجلس، اين دوره از پارلمان فراکسيون اقليت نخواهد داشت.

قدرت عليخانی، نماينده مجلس هشتم، در اين زمينه به خبرگزاری فارس گفته است که مجلس نهم حدود هشت اصلاح طلب دارد و لذا در اين مجلس فراکسيون اقليت شکل نخواهد گرفت.

علی مطهری در نطق پيش از دستور خود با اشاره به «حذف اصلاح طلبان در مجلس نهم» گفته است: «در مجلس نهم فراکسيون اصولگرايان با سه زير مجموعه تشکيل خواهد شد که يکی از آنها جمعيت ايثارگران است که بيشترين نقش را در ايجاد تفرقه بين اصولگرايان قبل از انتخابات ايفا کردند و اکنون دم از وحدت می زنند.»

وی فراکسيون های «پايداری» و «مستقلين و معتدلين» را از ديگر گروه های اصولگرا در مجلس نهم دانسته و تاکيد کرده که «برداشت اصولگرايان از مبانی ولايت فقيه، امر به معروف و نهی از منکر و مسئله حجاب يکسان نيست و لذا بايد اصولگرايان يک نوع برداشت و بينش را محور اعمال خود قرار دهند.»

اين نماينده مجلس، محمود احمدی نژاد و اسفنديار رحيم مشايی، رييس دفتر وی، را متهم کرده که «مسئله حجاب را قبول ندارند و مخالف نظريه اسلام در مورد حجاب هستند.»

به گفته آقای مطهری، «احمدی نژاد و مشايی زيرکانه مسئله حجاب را به اينجا رسانده اند که تحريک جنسی را در جامعه آزاد کرده اند. اين مسئله موجب پديد آمدن عقده های روانی در ميان جوانان شده است پس اينان بايد به فکر ايجاد کاباره ها و کلوپ ها نيز باشند.»

وی افزوده است: «دولتی ها حجاب را با اللهم عجل لوليک الفرج و با چهره دينی و حزب اللهی از بين می برند.»

نيروی انتظامی جمهوری اسلامی و نيروهای بسيجی از دهه ۱۳۷۰ به اين سو هر سال طرح مبارزه با «مفاسد اجتماعی» و آنچه را که «بدحجابی» می خوانند به مرحله اجرا در می آورند ولی به رغم فشارهای گسترده بر دختران و پسران در ايران، تصاوير منتشر شده حاکی از عدم موفقيت اين طرح بوده است.

در روزهای اخير نيز طرح ياد شده بار ديگر از سوی نيروی انتظامی آغاز شده است و پليس به دختران و پسرانی که آنها را بدحجاب می خواند تذکر داده يا آنها را بازداشت می کند. افراد و خانواده هايی که با سگ به خيابان ها می آيند نيز با برخورد نيروی انتظامی روبرو شده و تا مبلغ ۲۰ هزار تومان جريمه می شوند.

علی مطهری در سخنان روز يکشنبه خود به وزير کشور ايران درباره آنچه که «تعلل در مسئله حجاب و عفاف» خوانده است هشدار داده و گفته است: «به وزير کشور اخطار می کنيم که اگر تعلل کند و اين بهانه را بياورد که احمدی نژاد و مشايی نمی گذارند، در مجلس نهم وی را استيضاح خواهيم کرد.»
XS
SM
MD
LG