لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۸

اتحادیه اروپا ۳۵ موسسه و شخص حقیقی ایرانی را تحریم کرد


یک دیپلمات اروپایی در گفت و گو با رادیو فردا اعلام کرد که در نشست روز دوشنبه- ۲۴ مهر- وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ، یک فرد مرتبط با برنامه اتمی ایران و ۳۴ موسسه ایرانی در فهرست تحریم های تازه این اتحادیه قرار گرفتند؛ بنا بر گزارش‌ها، صادرات گاز ایران نیز از حوزه‌های تحریمی جدید اتحادیه اروپا است.

این دیپلمات اتحادیه اروپا که نخواست نامش فاش شود به خبرنگار اعزامی رادیو فردا به لوکزامبورگ گفت که نمی‌تواند در مورد هویت فرد تحریم‌شده اطلاعات بیشتری بدهد اما گفت که وی مرتبط با برنامه اتمی ایران است و از این پس ورود او به کشورهای اتحادیه اروپا نیز ممنوع خواهد شد.

به گفته این دیپلمات، تحریم‌های تازه در بخش‌هایی به غذا و دارو نیز مرتبط می‌شود و دولت‌های اتحادیه اروپا جزئیات این محدودیت‌ها را بعداً به طور رسمی اعلام خواهند کرد.

این دیپلمات افزود که این فرد و ۳۴ موسسه مورد تحریم «به دولت ایران کمک می‌کنند» و اتحادیه اروپا دارایی‌های آنها را مسدود خواهد کرد.

وی در ادامه گفت: با تصویب تحریم‌های جدید، صدور فلزات و نرم‌افزاری که می‌تواند در صنایع ایران به‌ویژه صنایع موشکی استفاده شود، ازجمله گرافیت‌ برای صنعت فولادسازی، از اروپا به ایران ممنوع خواهد شد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:57 0:00
لینک مستقیم

در اطلاعیه‌ای که شورای اتحادیه اروپا روز دوشنبه در خصوص توافق‌های صورت گرفته در جلسه لوکزامبورگ منتشر کرده آمده‌است که «شورا تصمیم گرفته تا تمامی معاملات بانکی میان بانک‌های اروپایی و بانک‌های ایرانی را ممنوع کند، مگر آنکه تحت شرایط ویژه‌ای برای آن مجوز صادر شده‌باشد.»

این اطلاعیه می‌افزاید که این ممنوعیت بانکی امور مربوط به نیازهای انساندوستانه را دربر نمی‌گیرد.

خبرگزاری رویترز نیز روز دوشنبه خبر داد که تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا که از سختگیرانه‌ترین تحریم‌های این اتحادیه علیه ایران خواهد بود محدودیت‌های شدیدی را علیه واردات گاز طبیعی از ایران و هم‌چنین بخش‌های بانکداری، صنایع، و کشتیرانی ایران به اجرا خواهد گذاشت.

خبرگزاری آلمان نیز گزارش می‌دهد که تحریم‌های جدید هم‌چنین ممنوعیت ساخت کشتی‌های نفت‌کش برای ایران، و حمل‌ونقل یا ذخیره نفت ایران را در بر خواهد گرفت.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، روز دوشنبه در آستانه جلسه لوکزامبورگ به خبرنگاران گفت که امیدوار است «به زودی» در مذاکرات هسته‌ای با ایران پیشرفت حاصل شود.

خانم اشتون که نمایندگی گروه ۱+۵ را در مذاکرات هسته‌ای با ایران برعهده دارد افزود که «مطمئن هستم جا برای مذاکرات باز است.»

در آستانه جلسه دوشنبه، ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، نیز با اشاره به مسئله هسته‌ای با ایران به خبرنگاران گفت: «فشار را افزایش خواهیم داد و تا زمانی که در مذاکرات موفقیتی حاصل نشود طی ماه‌های آینده همین روند را پی خواهیم گرفت.»

یک روز پیش از گرد هم آمدن وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ، گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان، خطاب به همتایان اروپایی‌اش گفت که «ما باید با تشدید تحریم‌ها، فشار بر (ایران) را افزایش دهیم» چرا که «این کشور در مذاکرات ماه‌های گذشته اقدامی برای رفع نگرانی‌های بین‌المللی انجام نداده‌است.»

توافق اولیه اتحادیه اروپا برای تشدید تحریم‌های ایران روز ۱۲ اکتبر در بروکسل انجام شده‌بود و مقام‌های این اتحادیه در آن جلسه بر اعمال تحریم علیه تعداد بیشتری از موسسات ایرانی توافق کردند.

برنامه تحریم پیش‌دستانه گاز از سوی ایران

در همین حال ناصر سوادنی، نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس، روز دوشنبه در واکنش به تحریم های جدید اتحادیه اروپا به خبرگزاری مهر گفت که «ایران پس از نفت، شیرهای گاز را هم بر روی اتحادیه اروپا می‌بندد.»

وی از وجود «دو سناریوی روی میز ایران برای مقابله با تحریم گاز» خبر داد و گفت که مجلس برنامه‌ای برای تصویب طرح تحریم پیش‌دستانه گاز اروپا در دست دارد.

وی افزود که «طرح تحریم گاز ایران توسط اروپا نشان می‌دهد که پروژه تحریم نفت خام به طور کامل شکست خورده‌است.»

این اظهارات در حالی مطرح می شود که تحریم نفت ایران از سوی کشورهای غربی اقتصاد ایران را با دشواری‌های مضاعفی روبه‌رو کرده و ارزش پول ملی ایران را نیز تحت تأثیر خود قرار داده‌است.

بر اساس آخرين گزارش آژانس بين المللی انرژی، صادرات نفت خام ايران به ۸۲۰ هزار بشکه در روز رسيده است که نزديک به يک ميليون و ۴۰۰ هزار بشکه نسبت به سال گذشته کاهش نشان می دهد.

قدرت‌های غربی می‌کوشند تا با افزایش فشارها بر ایران، حکومت جمهوری اسلامی را به شفاف‌سازی بیشتر در برنامه هسته‌ای مناقشه‌برانگیز خود و توقف غنی‌سازی اورانیوم وادار کنند، اما جمهوری اسلامی برنامه هسته‌ای خود را صلح‌آمیز دانسته و نگرانی‌ها در خصوص این برنامه را بی‌اساس می داند.
XS
SM
MD
LG