لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۴

نامه زندانیان سياسی از اوين: ستار بهشتی شکنجه شده بود


ستار بهشتی،
ستار بهشتی،
گزارش ها حاکی است که ۴۱ زندانی سياسی زندان اوين در نامه‌ای درباره مرگ ستار بهشتی در زندان گفته‌اند زمانی که « ستار به بند ۳۵۰ آورده شد آثار شکنجه در تمام قسمت های مختلف بدنش مشهود بود و وی در شرايط کاملا دردناک و مجروحی قرار داشت.»

به گزارش وبسايت «کلمه»، نزدیک به میر حسین موسوی از رهبران مخالفان دولت در ایران، اين زندانیان بند ۳۵۰ اوين در نامه خود تصريح کرده‌اند که ستار بهشتی روزهای ۱۰ و ۱۱ آبان ۱۳۹۱ در بند ۳۵۰ اوين بوده و از نزديک شاهد «وضعيت دردناک جسمی و روحی» وی بوده اند.

بر اساس گزارش‌ها، ستار بهشتی، ۳۵ ساله، در تاريخ نهم آبان ماه در منزلش توسط پليس فضای توليد و تبادل اطلاعات، موسوم به پليس فتا، به اتهام «اقدام عليه امنيت ملی از طريق فعاليت در شبکه اجتماعی و فيس بوک» بازداشت شده و در زندان بر اثر شکنجه درگذاشته است. برخی گزارش‌ها نيز از قول روابط عمومی بهشت زهرا، حاکی از دفن او در رباط کريم تهران است.

به گزارش کلمه، این زندانیان سياسی در نامه خود نوشته‌اند که اتهام ستار بهشتی نوشتن مطالبی انتقادی درباره مقامات جمهوری اسلامی در وبلاگ شخصی‌اش بوده است.

این زندانیان سياسی جزئیاتی را هم درباره نحوه رفتار با ستار بهشتی در زندان در نامه خود آورده‌اند. طبق این نامه، «وی در حضور افراد در بند ۳۵۰ اظهار داشته که در مقر پليس امنيت از سقف آويزان شده و درهمان حال مورد ضرب و شتم قرار گرفته است سپس پليس دست و پاهای وی را به صندلی بسته و مجددا وی را مورد ضرب و شتم قرار داده است. درمواقعی دست های وی را با دستبند بصورت قپانی بسته و کتک می زدند و در مواقعی ديگر وی را بر روی زمين انداخته و با پوتين ضربه های شديدی به سر و گردن وی وارد می کردند در ضمن اين شکنجه ها، زشت‌ترين فحش های رکيک ناموسی نيز نثار وی می شده است و مکررأ تهديد ميکردند که وی را می کشند.»

به گزارش «کلمه» عليرضا رجايی، سيدعليرضا بهشتی شيرازی، عماد بهاور، اميرخسرو دليرثانی، سيدمحمدعلی دادخواه، عبدالفتاح سلطانی ، ابوالفضل قديانی، عبدالله مومنی و محسن ميردامادی از جمله زندانيان سياسی امضا کننده اين نامه هستند.

اين زندانيان سياسی گفته اند که ستار بهشتی «به دليل ناراحتی دست به سختی قادر به نوشتن بود» ولی با اين حال «طی شکايتی به مسوول بند ۳۵۰ در چند سطر وضعيت خود و برخوردهای پليس امنيت با خود را نوشت و خواهان پيگيری آن شد.»

این ۴۱ زندانی سياسی در ادامه نوشته‌اند ستار بهشتی در زمانی که در بند ۳۵۰ بود به دليل «غير عادی بودن شرايط جسمی» دو بار به بهداری زندان اوين اعزام شد و «پزشک بهداری نيز وضعيت وی را مشاهده» کرده است.

اين زندانيان سياسی می گويند: «روز ۱۱ آبان ۹۱ ستار را مجددا از بند ۳۵۰ به پليس امنيت منتقل کردند. او هنگام رفتن بسيار نگران بود و به افراد بند گفت اينها قصد کشتن مرا دارند. ۴ روز پس از انتقال وی نيز خبر مرگش به خانواده اش داده شد.»

هادی قائمی ، سخنگوی کمپين حقوق بشر در ايران، نيز در گفت و گو با راديو فردا تصريح کرده است: شهادت زندانيان سياسی در خصوص وضعيت ستار بهشتی که بسياری از آنها افراد با سابقه خوب و شناخته شده ای هستند، بسیار معتبر است و با اظهارات منابعی که با ما صحبت کرده اند مطابقت دارد.

هادی قائمی گفته است: منابعی که جنازه را تحويل گرفته اند به ما گفته اند آثار ضرب شتم بر بدن ستار بهشتی ديده می شده و «روی سرش فرو رفتگی بزرگی وجود داشته که با گچ کشيده بودند، صورتش باد کرده بود، به محض اين که بند کفن را باز می کنند، از کنار زانوی راستش خون جاری می شود و وقتی کفن را بيشتر باز می کنند علائم خون بسيار بيشتر می شود.»

هادی قائمی در ادامه گفته است، سکوت مقامات جمهوری اسلامی در قبال خبر مرگ و شکنجه ستار بهشتی در زندان بيان کننده اين است که حرفی برای گفتن ندارند.

انتشار خبر مرگ ستار بهشتی در زندان اوين واکنش‌های بين‌المللی گسترده‌ای در پی داشته است.

آمريکا و سازمان ديدبان حقوق بشر از جمهوری اسلامی خواسته‌اند تا درباره مرگ ستار بهشتی، وبلاگ‌نويس، تحقيق کند. در همين حال سه سازمان حقوق بشری ديگر نيز مرگ اين وبلاگ‌نويس را مورد انتقاد قرار داده‌اند.
XS
SM
MD
LG