لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۴

اعتراض نمایندگان به گزارش کمیسیون امنیت ملی درباره مرگ ستار بهشتی


ستار بهشتی ۹ آبان توسط پلیس سایبری ایران بازداشت شد و ۱۳ آبان‌ماه در تحت‌نظرگاه پلیس فتا درگذشت.
ستار بهشتی ۹ آبان توسط پلیس سایبری ایران بازداشت شد و ۱۳ آبان‌ماه در تحت‌نظرگاه پلیس فتا درگذشت.
به دنبال قرائت گزارش کمیسیون امنیت ملی مجلس درباه فوت ستار بهشتی در زندان، دو نماینده مجلس به این گزارش اعتراض کرده و اعلام کردند که بخش‌هایی از این گزارش حذف شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، کمیسیون امنیت ملی مجلس ، روز یکشنبه، ۱۷ دی‌ماه، در گزارش خود که در صحن علنی مجلس خوانده شد، اعمال فشارهای فیزیکی و روانی ماموران بر آقای بهشتی را «فاقد مجوز قانونی» دانست و اعلام کرد نگهداری وی در تحت نظرگاه پلیس فتا «توجیه قانونی نداشته» است.

مهدی دواتگری، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، که این گزارش را می خواند، تأکید کرد: ماموران پلیس فتای تهران بزرگ، روز نهم آذرماه، «با مجوز قضایی» وارد منزل ستار بهشتی شده‌، او را به اتهام به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام، توهین به ارزش‌های نظام و اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» بازداشت کردند.

این بخش از گزارش کمیسیون امنیت ملی مجلس با اعتراض علی مطهری روبرو شد و وی در انتقاد به این گزارش گفت: «در ملاقاتی که خانواده ستار بهشتی با من داشتند، گفتند که افرادی که وارد منزل شدند حکم قضایی نداشتند و وقتی این خانواده از آن‌ها حکم قضایی خواستند، اسلحه بیرون آوردند و وارد خانه شدند. من در این زمینه تحقیق‌هم کردم و به این نتیجه رسیدم.»

نماینده تهران در ادامه افزود که یک پاراگراف این گزارش حذف شده‌ است.

روز یکشنبه همچنین محمدرضا تابش، نماینده اصلاح‌طلب اردکان، ضمن انتقاد نسبت به تأخیر در قرائت این گزارش، گفت: «بخش‌هایی از این گزارش نیز حذف شده است.»

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، در واکنش به این اظهارات، قرائت نشدن این گزارش تا روز یکشنبه را بدون اشکال دانست و در خصوص «پاراگراف حذف شده» نیز توضیح داد: «سخنگوی کمیسیون امنیت ملی به من گفت که پاراگرافی حذف نشده است.»

این در حالی است که طبق گزارش‌ها، سخنگوی این کمیسیون، یک روز پیشتر، ۱۶ دی‌ماه، در خصوص این گزارش گفته بود: «انجام اصلاحات در کمیسیون امنیت ملی مطرح و در نهایت با حذف یک پاراگراف از این گزارش، به عنوان کمیسیون آماده شد.»

ستار بهشتی به‌واسطه فعالیت‌های اینترنتی خود روز ۹ آبان، توسط پلیس سایبری ایران، فتا، بازداشت شد و ۱۳ آبان‌ماه در تحت‌نظرگاه پلیس فتا درگذشت.

تأکید کمیسیون بر مرگ ستار بهشتی به دلیل «شوک»

اگرچه کمیسیون در گزارش خود به وجود شواهد ضرب و شتم بر بدن ستار بهشتی اشاره کرده است، ولی در نهایت با استناد به گزارش ۳۰ آبان‌ماه «پزشکان متخصص پزشکی قانونی»، آورده است که علت منجر به فوت می‌تواند «پدیده شوک» باشد.

در این خصوص کمیسیون امنیت ملی، کبودی و تورم «صورت، ساق پای چپ و ناحیه سمت راست کمر» متهم را تایید کرده و افزوده است که با توجه به «اقرار صریح» آقای بهشتی به اتهام‌های خود در ابتدای بازداشت، «موجبی برای اعمال فشارهای فیزیکی و روانی خودسرانه به متهم وجود نداشته و فاقد مجوز قانونی بوده است».

این گزارش در ادامه به گزارش پزشکی قانونی در خصوص مرگ ستار بهشتی اشاره کرده و آورده است: «علت قطعی فوت از لحاظ پزشکی مقدور نبوده، اما نظر به اینکه در معاینه جسد و بررسی‌های تکمیلی هیچ‌گونه دلایل و شواهدی از بیماری منجر به فوت احراز نشده است، محتمل‌ترین علت منجر به فوت می‌تواند پدیده شوک باشد.»

در این گزارش تاکید شده است که این شوک می‌تواند در صورت «ایراد ضرب یا ضربات به نقاط حساس بدن یا فشارهای شدید روانی» ایجاد شود.

این در حالی است که گفته می‌شود که مرگ ستار بهشتی به دلیل ضرب و شتم شدید او حین بازجویی رخ داده است و خانواده ستار بهشتی نیز تاکید دارند که این وبلاگ‌نویس در زندان «کشته شده است».

مسوولان جمهوری اسلامی ایران تا کنون در مورد علت مرگ ستار بهشتی اظهارات متفاوتی ارائه کرده است.

از جمله مهدی دواتگری، پیشتر «خودسری» پلیس را دلیل مرگ ستار بهشتی اعلام کرده بود و غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، دادستان کل کشور، ضمن تأکید بر وجود آثارضرب و جرح بر پنج‌ جای بدن آقای بهشتی، تأکید کرده بود که «هیچ نوع ضربه‌ای که منجر به فوت شده باشد» به ستار بهشتی وارد نشده است.

همچنین دادستان تهران نیز چهارم دی‌ماه وارد کردن «ضربه یا فشار روانی» را محتمل‌ترین دلیل مرگ ستار بهشتی دانسته بود.

گزارش کمیسیون: نگهداری ستار بهشتی در تحت‌نظرگاه پلیس فتا غیر قانونی بود

مهدی دواتگری روز یکشنبه با اشاره به اینکه «مراجع قضایی، اجرایی، اطلاعاتی، نظامی و انتظامی از داشتن بازداشتگاه‌های اختصاصی ممنوع هستند»، گفت: «پلیس فتای تهران بزرگ، مجوز نگهداری متهم بازداشتی را نداشته است.»

طبق این گزارش، ستار بهشتی ۱۰ آبان‌ماه تحویل زندان اوین شده است و علیرغم دستور قضایی مبنی بر تحویل متهم به «بازداشتگاه آگاهی تهران بزرگ»، روز ۱۱ آبان‌ماه توسط مأموران فتا به تحت‌نظرگاه پلیس فتا منتقل می‌شود، مکانی که به گفته کمیسیون «بازداشتگاه» به حساب نمی‌آید.

کمیسیون امنیت ملی در این گزارش تاکید کرده است که رییس پلیس فتای تهران بزرگ نظارتی بر «نحوه رفتار ماموران» با متهم را نداشته است. محمد حسن شکریان، پلیس پیشین فتای تهران، ۱۱ آذرماه، به علت «ضعف در نظارت و رسیدگی به پرونده» ستار بهشتی، برکنار شد.

در این گزارش همچنین آمده که تحت‌نظرگاه فتا از «حداقل استانداردهای قانونی»، از جمله نصب دوربین مدار بسته، برخوردار نبوده و تاکید شده است: «افسر نگهبان وقت نیز مراقبت از وضعیت عمومی و فردی متهم متوفی نداشته است. شاهد امر اینکه حسب نظریه پزشک اورژانس و پزشکی قانونی، زمان فوت متهم چند ساعت پیش از زمان مراجعه افسر نگهبان به تحت‌نظرگاه و توجه به فوت متهم بوده است.»

کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به صدور قرار بازداشت موقت برای هفت نفر از مأموران پلیس فتای تهران، از جمله «افسران پرونده و مراقبان» تحت‌نظرگاه، آورده است که در تحقیقات صورت گرفته «نتایج روشن‌کننده‌ای» به دست آمده که نشان می‌دهد رفتار این افراد با متهم «با موازین شرعی و قانونی مغایرت داشته است».

طبق این گزارش در حال حاضر سه تن از متهمان در بازداشت به سر می‌برند.

کمیسیون امنیت ملی در پایان گزارش خود خواستار برخورد قضایی با متهمان پرونده ستار بهشتی نظارت بیشتر بر بازداشتگاه‌ها شده است.
XS
SM
MD
LG