لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۸

انتقاد شديد مقام‌های پيشين اسرائيل از نحوه برخورد نتانياهو با پرونده اتمی ايران


اهود اولمرت (چپ) از منتقدان اصلی نحوه برخورد بنیامین نتانیاهو درباره برنامه هسته‌ای ایران است.
اهود اولمرت (چپ) از منتقدان اصلی نحوه برخورد بنیامین نتانیاهو درباره برنامه هسته‌ای ایران است.
برخی از مقام‌های پيشين اسرائیل از جمله اهود اولمرت در يک کنفرانس سياسی در نيويورک از سياست‌های بنيامين نتانياهو در ارتباط با برنامه هسته‌ای ايران و جلوه دادن آن به عنوان «خطری حياتی» برای اسرائيل به شدت انتقاد کردند.

اين انتقادها پس از آن مطرح می‌شود که بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، در ديدار ماه گذشته در بيت‌المقدس با باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا و نيز پس از آن در سفر هفته گذشته به لندن از «خطر حياتی» برنامه هسته ای ايران برای اسرائيل سخن گفت.

يک مقام ارشد پيشين اسرائيلی نيز مدعی شد که ايران پيشاپيش از «خط قرمز» تعيين شده اسرائيل در برنامه هسته ای آن عبور کرده است.

به گزارش رسانه های اسرائيل، در کنفرانس سياسی ساليانه روزنامه «جروزالم پست» که اين بار در نيويورک برگزار شده است، مقامات ارشد پيشين اسرائيل روز يکشنبه، هشتم ارديبهشت، ازنحوه برخورد نتانياهو با ايران انتقاد کردند.

اهود اولمرت، نخست وزیر پیشین اسرائیل، در اين همايش گفت: نتانياهو درباره حياتی بودن خطر ايران و ادعای عبور اين کشور از «خط قرمز» اغراق می‌کند.

آقای اولمرت افزود: «اينکه برنامه هسته‌ای ايران مرتبا با مشکلات فنی روبرو می شود که هر مشکل نيز، مدتی پيشرفت اين طرح‌ها را با تاخير روبرو می‌کند و مانع از تحقق همه خواسته‌های اتمی ايران می‌شود، کار عوامل و کسانی است که از سالها قبل فکر کردند که بايد چه تدابيری بينديشند، و اين مشکلات برای ايرانی‌ها، هيچگاه اتفاقی نيست».

برخی ناظران می‌گويند، آقای اولمرت با اين سخنان می‌خواهد خود و دولت گذشته اسرائيل را عامل وقوع بروز مشکلات و موانع فنی در تاسيسات هسته‌ای ايران جلوه دهد؛ امری که مئير داگان رييس پيشين موساد نيز چند بار به طور تلويحی به آن اشاره کرده بود.

به گزارش رسانه‌های اسرائيل، آقای داگان نيز خود در همايش جروزالم پست در نيويورک حضور داشت که گفت: برنامه هسته‌ای ايران و خطر تبديل ايران به قدرت هسته‌ای، خطری برای همه جهان بوده و هست و اين که نتانياهو اين خطر را به يک «معضل اسرائيلی» تبديل کرد، بزرگترين اشتباه او بوده است.

آقای داگان اين را نيز گفت که نتانياهو با اين رويه، به شکل‌ گيری اجماع در تلاش‌های جهانی برای مقابله با ايران لطمه زد.

مئير داگان که چند سال پيش، اندک زمانی پس از کناره گيری از رياست هشت ساله موساد با انتقادهای تند از نتانياهو جامعه اسرائيل را تکان داد، در کنفرانس نيويورک تاکيد کرد که از اين جنجال پشيمان نيست زيرا ديدگاه هايش همان است که بود.

آقای داگان اين را نيز گفت که خوب بود باراک اوباما برای مثال در عربستان سعودی می‌گفت که آمريکا اجازه نخواهد داد که ايران، هسته‌ای شود نه زمانی که ماه گذشته به اسرائيل آمد.

اينها در حالی است که ژنرال ذخيره گابی اشکنازی، رييس پيشين ستاد کل ارتش اسرائيل، که او نيز از مخالفان سياست‌های نتانياهو در ارتباط با ايران بوده است، در کنفرانس جروزالم پست در نيويورک گفت: در صورت حمله اسرائيل به تاسيسات هسته‌ای ايران، اسرائيل از عهده مقابله با عواقب آن برخواهد آمد.

ژنرال ذخيره عاموس يادلين رييس پيشين سازمان اطلاعات نظامی اسرائيل نيز اين نظر را تاييد کرد و گفت اسرائيل قدرت کافی دارد و می تواند پيامدهای ناشی از حمله به ايران را تحمل کند.

ژنرال يادلين که اکنون رييس پژوهشگاه امنيت ملی هرتصليا است اين را نيز گفت که نمی‌بايست برای ايران «خط قرمز» تعيين می‌شد همان گونه که نبايد در ارتباط با هيچ معضل ديگر جهانی «خط قرمز» کشيد، زيرا اين رويه دست دولت‌ها و سياستمداران را می‌بندد و تعلل در رعايت قول مربوط به عمل در صورت «عبور از خط قرمز» نيز موجب بی‌اعتمادی بزرگی می‌شود.

اين سخنان انتقادی مقامات پيشين مهم اسرائيل از نتانياهو در حالی است که نخست وزير اسرائيل گفته است هفته آينده در سفر به چين با سران پکن در باره «خطر حياتی ايران برای اسرائيل» با آنها گفت‌وگو می‌کند.

دولت آمريکا از اسرائيل خواسته است تا در ارتباط با برنامه هسته‌ای ايران صبور باشد و تا بعد از برگزاری انتخابات رياست جمهوری ۲۴ خرداد ايران درخواست برقراری تحريم‌های فلج کننده‌تر عليه ايران را مطرح نکند.

در همين حال، مسئولان ارشد ايران گفته‌اند که برنامه هسته‌ای تهران ربطی به حيطه اختيارات رياست جمهوری ايران ندارد.

علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران، روز شنبه هفتم ارديبهشت گفت: هر کسی که رييس جمهوری بعدی باشد، تابع تصميم رهبر و مجموعه نظام در برنامه هسته‌ای خواهد بود.

ايران اتهام تلاش برای توليد بمب اتمی را به طور سيستماتيک رد می‌کند و آيت الله خامنه ای چهل روز پيش در سخنرانی در مشهد گفت: «اگر غلطی از سران رژيم صهيونيستی سربزند، تل آويو و حيفا با خاک يکسان می شوند».
XS
SM
MD
LG