لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۰

ادامه حملات نيروهای دولتی سوريه برای تصرف شهر قصیر


گزارش ها حاکی است که نيروهای دولتی سوريه و حزب الله لبنان حملات خود را عليه مخالفان مسلح در شهر مرزی «قصير» تشديد کرده اند و تا کنون توانسته اند دو سوم از اين شهر را به تصرف خود در آورند.

به گزارش رويترز، مخالفان مسلح حکومت بشار اسد، رييس جمهوری سوريه،‌می گويند نيروهای دولتی روز شنبه چهارم خردادماه تعداد نيروهای بيشتری را در اطراف مناطق تحت کنترل مخالفان در شهر قصير مستقر کرده اند و این مناطق زیر آتش سنگین نیروهای دولتی قرار دارند.

ملک عامر، يک فعال مخالف حکومت از طريق «اسکايپ» به خبرگزاری رويترز گفته است: تا کنون چنين روز سختی را آغاز درگيری ها در شهر قصير نديده ام. شهر به شدت زير آتش سنگين توپخانه نيروهای دولتی قرار دارد. انگار می خواهند شهر را خانه به خانه ويران کنند.

در همين زمينه، گروه ديده بان حقوق بشر سوريه می گويد، دست کم ۲۲ نفر در بخش های تحت کنترل مخالفان در شهر قصير روز شنبه کشته شده اند که اکثر آنها نيروهای مخالفان بودند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، نيروهای مخالفان در شهر قصير به محاصره نيروهای دولتی و حزب الله لبنان در آمده اند. شهر مرزی قصير با ۳۰ هزار جمعيت برای هردو سوی درگيری در سوريه اهميتی استراتژيک دارد. اين شهر امکان دسترسی بين پايتخت و ساحل مديترانه را فراهم می کند.

طبق اين گزارش نيروهای مخالفان به شدت در حال مقاومت در برابر نيروهای دولتی هستند. اين شهر برای مخالفان نيز اهميتی حياتی دارد و بخشی از تدارکات مخالفان به داخل سوريه از اين طريق اين شهر مرزی با لبنان انجام می شود. در همین حال، تصرف اين شهر توسط نيروهای دولتی پيروزی برای نيروهای وفادار به بشار اسد در آستانه کنفرانس بين المللی سوريه به ابتکار آمريکا و روسيه خواهد بود.

قرار است اين کنفرانس بين المللی درباره بحران سوريه به ابتکار روسيه و آمريکا در ماه ژوئن در ژنو برگزار شود.

قرار است در این کنفرانس طرف های درگیر در بحران سوریه حضور یابند تا مذاکراتی را برای رسیدن به راه حلی سیاسی برای پایان دادن به خونریزی در این کشور انجام دهند. فعالان حقوق بشر می گويند،از آغاز نا آرامی ها در سوريه از بيش از دو سال پيش تاکنون دست کم هشتاد هزار نفر کشته شده اند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، برآورد می شود که نيروهای دولتی سوريه توانسته اند تقريبا دو سوم شهر قصير را به کنترل خود در آورند.

در همين زمينه، يک جنگجوی حزب الله در شهر قصير به خبرگزاری رويترز گفته است که پيشروی در شهر قصير به کندی پيش می رود.

اين جنگجوی حزب الله در گفت وگوی تلفنی خود با خبرگزاری رويترز تصريح کره است: ما در مرحله دوم عمليات خود هستيم، اما عملیات ما به سختی و کند پيش می رود. نيروهای مخالفان همه جا را مين گذاری کرده اند.

طبق اين گزارش نيروهای دولتی سوريه و حزب الله لبنان در عمليات مشترک خود عليه نيروهای مخالفان بخشی هايی از اطراف شهر قصير را نيز به کنترل خود در آورده اند.

در همین حال، شبکه تلويزيونی المنار و ابسته به حزب الله گزارش داده است که نيروهای دولتی سوريه فرودگاه «دبا» در نزديکی شهر قصير را به تصرف خود در آورده اند. نيروهای مخالفان اين فرودگاه را چند هفته پيش تصرف کرده بودند.
XS
SM
MD
LG