لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۸

بنیامین نتانیاهو: تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران باید تشدید شود


يک روز پس از معرفی حسن روحانی به عنوان رييس جمهوری بعدی ايران، نخست وزير اسرائيل نسبت به کاهش تحريم‌های ايران به جامعه بين المللی هشدار داد و گفت که تحريم‌ها عليه تهران بايد افزايش يابد.

بنيامين نتانياهو روز يکشنبه، ۲۶ خرداد در نشست هفتگی دولت خود، اظهار داشت: «خطاست که جامعه بين‌المللی فريفته توهم شود، و بايد به ياد داشت که علی خامنه‌ای تصميم گيرنده سياست هسته‌ای ايران است».

نخست وزير اسرائيل گفت: «رهبر ايران نامزدهايی را که می توانستند برای او چالشی ايجاد کنند، از کارزار انتخاباتی کنار گذاشت. در هر حال، ايران را بايد از روی عملکردش سنجيد».

به گفته آقای نتانياهو، «تنها زمانی که ايران برنامه هسته ای خود را راکد گذاشت، زمانی بود که از خطر حمله نظامی به شدت نگران شد».

اشاره نتانياهو به تصميم حکومت ايران در سال ۲۰۰۳ ميلادی است که در آن زمان، حسن روحانی دبير شورای عالی امنيت ملی ايران بود.

وزارت کشور ايران شامگاه شنبه اعلام کرد که در انتخابات رياست جمهوری ايران، حسن روحانی با کسب ۵۰.۸ درصد آرا از ميان حدود ۳۷ ميليون رای، برنده انتخابات شده و رييس جمهوری بعدی ايران خواهد بود.

موشه يعلون، وزير دفاع اسرائيل، نيز در حالی که هنوز نتيجه انتخابات ايران قطعی نشده بود، گفت اين امر «برای اسرائيل بی‌اهميت است زيرا خامنه‌ای رييس جمهوری خود را تعيين کرده است».

موشه يعلون که در سفر به آمريکا به سر می‌برد، برای خريدهای تسليحاتی جديد و گفت‌وگو در باره ايران و سوريه، روز جمعه، ۲۴ خرداد در پنتاگون با وزير دفاع آمريکا گفت‌وگو کرده بود.

در نشست روز يکشنبه دولت اسرائيل، غير از نتانياهو، وزيران ديگر نيز از پيروزی آقای روحانی ابراز خرسندی نکرده و بودن روحانی در جايگاه رياست جمهوری ايران را عامل بروز مشکلات زيادی برای اسرائيل دانستند.

عوزی لانداو وزير جهانگردی و عضو حزب راستگرای «اسرائيل خانه ما» گفت: «راه اسرائيل برای قانع کردن جامعه جهانی در برقراری تحريم‌های سخت‌تر عليه ايران، با دست انداز روبرو می‌شود».

لانداو مدعی شد: «از اين به بعد نمی‌توانيم به آسانی ماهيت واقعی (رژيم) ايران را برای دنيا توضيح بدهيم».

وزير جهانگردی اسرائيل افزود: «اميدواريم غرب به توهم ناشی از نتيجه انتخابات ايران گرفتار نشود و فشار پدال گاز عليه ايران را کم نکند».

لانداو غرب را «ساده نگر» ناميد و گفت آنها «به آسانی فريب می‌خورند».

در ميان بدبينی نخست وزير و وزيران راستگرای دولت اسرائيل، عامير پرتس، وزيرمحيط زيست در اين نشست دولت، نسبت به تحول ايجاد شده در ايران ابراز خوش بينی کرد.

عامير پرتس که در گذشته وزير دفاع بوده و رهبر پيشين حزب ميانه روی کارگر اسرائيل است، گفت: «پيروزی روحانی، نتيجه درخواست‌های ملت ايران برای گفت‌وگو با جامعه جهانی است و لذا، ما بسيار اميدوار هستيم که وی راه‌های رسيدن به مذاکره را فراهم کند».

عامير پرتس گفت در هرحال ما منتظر هستيم که ببينيم روحانی در باره برنامه هسته‌ای چگونه عمل می‌کند و اگر تصميمات درستی بگيرد، موجب خشنودی است.

شائول موفاز وزير دفاع پيشين اسرائيل که خود ايرانی الاصل است، به رسانه‌های اسرائيل گفت فکر می‌کند که حسن روحانی «آمادگی بيشتری برای تعامل با غرب دارد ولی در هر حال، برنامه هسته ای ايران را متوقف نخواهد کرد».

بدبينی مقامات اصلی اسرائيل در برخورد با تحول سياسی در اين بزرگ‌ترين و مهم‌ترين کشور خاورميانه در حالی است که آمريکا، همپيمان اصلی اسرائيل و نيز بريتانيا و فرانسه دوستان نزديک اسرائيل در اروپا گفته‌اند که آماده همکاری و شروع فصلی تازه در مناسبات با ايران در نتيجه پيروزی آقای روحانی هستند.

برخی ناظران می‌گويند که نگرانی اصلی اسرائيل از آمادگی آمريکا برای نرمش در برابر ايران و خودداری از برقراری تحريم‌های سخت‌تر عليه ايران است.

در هشت سالی که محمود احمدی نژاد رييس جمهوری ايران بود، اسرائيل توانسته بود به آسانی جامعه جهانی را در همراه کردن با ديدگاه‌های خود عليه جمهوری اسلامی، همگام سازد.

برخی از مقامات اسرائيل علناً از پايان دوره احمدی نژاد و عدم انتخاب سعيد جليلی که می‌توانست همچنان شرايط اسرائيل را در جامعه بين‌المللی آسان کند، ابراز تاسف کرده‌اند.

آقای روحانی در جريان کارزار انتخاباتی از عملکرد سعيد جليلی مذاکره کننده هسته‌ای ايران و رقيب انتخاباتی خود، به سختی انتقاد می‌کرد و رسيدن به سازش هسته‌ای با جامعه جهانی را امکان پذير می‌داند.

سعيد جليلی در انتخابات ايران مورد اقبال مردمی قرار نگرفت و کمتر از ۱۲ درصد آرای رای دهندگان را به خود اختصاص داد.

حسن روحانی که نرمش هسته‌ای، ضمن تضمين عزت ايران و بازگرداندن پرونده هسته‌ای ايران از شورای امنيت را امکان پذير می‌داند، فرد مورد حمايت ميانه‌روهای حاکميت ايران و در صدر آنها، آيت‌الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی است.

هاشمی رفسنجانی ماه گذشته تاکيد کرد که جنگ با اسرائيل کار ايران نيست بلکه مربوط به فلسطينی‌ها و اعراب است و اگر عرب‌ها خود از ايران درخواست کمک کردند، بايد در مورد آن فکر کرد. برخی ناظران امور ايران می‌گويند حسن روحانی ديدگاه‌های مشابه زيادی در اين زمينه با آقای رفسنجانی دارد و گفته است که سياست خارجی ايران را از چنبره سال‌های گذشته رهايی خواهد بخشيد.

اما به گفته برخی از ناظران، سران اسرائيل از اين ديدگاه‌های نرم‌خويانه رييس جمهوری منتخب ايران بی خبر هستند يا فعلاً برای آن ارزشی قائل نيستند تا عملکرد او را محک بزنند.

دکتر حسن روحانی روز دوازدهم مرداد مسند رياست جمهوری ايران را در دست می‌گيرد.
XS
SM
MD
LG