لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۵

عربستان: اگر هدف روحانی ثبات در منطقه باشد از او حمایت می‌کنیم


دیدار حسن روحانی با پادشاه عربستان در ۲۲ خرداد ۱۳۸۴. عکس از وبسایت حسن روحانی
دیدار حسن روحانی با پادشاه عربستان در ۲۲ خرداد ۱۳۸۴. عکس از وبسایت حسن روحانی
روزنامه الوطن عربستان سعودی به نقل از شاهزاده ترکی بن محمد آل سعود مدیر کل وزارت امور خارجه این کشور نوشته است که ریاض از حسن روحانی رئیس جمهوری منتخب ایران در صورت تلاشش برای ثبات در منطقه و دخالت نکردن در امور داخلی دیگر کشورها، حمایت خواهد کرد.

بنا بر این گزارش، ترکی بن محمد گفته است: «اگر این هدف روحانی باشد، ما او را تایید کرده و حمایت می‌کنیم.»

روابط میان ایران و عربستان سعودی به ویژه بر سر بحران سوریه، تنش‌ها میان دولت و معترضان در بحرین و برنامه اتمی ایران، پر تنش است. ایران از حکومت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه حمایت می‌کند در حالی که عربستان سعودی، پشتیبان مخالفان این حکومت است. عربستان و ایران در عراق، لبنان، یمن، افغانستان و اوپک نیز مواضعی متفاوت دارند.

مدیرکل وزارت امور خارجه عربستان سعودی گفته است: «ریاض خواهان آن است که روابط با ایران طبیعی و بر اساس احترام متقابل، دخالت نکردن در امور داخلی دیگر کشورها و تلاش برای حمایت از مناف کشورها، امنیت و ثباتشان باشد.»

پس از اعلام پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران، عبدالله بن عبدالعزیز پادشاهی سعودی، پیامی در تبریک به او ارسال کرد.

در این پیام آمده بود: «پیروزی جنابعالی را به نام ملت و دولت پادشاهی سعودی و همچنین خود تبریک و تهنیت می‌گویم. برای جنابعالی آرزوی سلامت و خوشبختی شایان دارم، برای ملت دوست و برادر جمهوری اسلامی هم آرزوی پیشرفت و شکوفایی کشورشان را دارم. از موضع جنابعالی که در آن بر بهبودی روابط میان کشورهای دوستمان تأکید کردید تشکر می‌کنم. برای همه آرزوی موفقیت و سربلندی دارم.»

حسن روحانی یک روز پیش از انتخابات ریاست جمهوری در مصاحبه با روزنامه الشرق‌الاوسط گفته بود که پایان دشمنی میان ایران و همسایگانش به ویژه عربستان سعودی، در راس اولویت‌هایش قرار خواهد داشت.

او همچنین در نخستین کنفرانس خبری خود پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری گفت که بهبود روابط ایران با همسایگان به ویژه کشورهای عربی خلیج فارس و سعودی، از مهمترین اولویت‌های او است.

او در این باره اظهار داشت: «ما با کشورهای خلیج فارس نه تنها همسایه هستیم بلکه برادر هستیم. با سعودی نه تنها همسایه و برادر هستیم بلکه قبله‌گاه مسلمانان است و روابط نزدیکی از لحاظ فرهنگی و سیاسی باهم داریم.»

رئیس جمهوری منتخب ایران تاکید کرد که زمینه تعامل و همکاری اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی میان دو کشور ابران و سعودی بسیار آمده است.

روحانی در کنفرانس خبری خود اظهار داشت که خوشحال است نخستین تفاهنامه امنیتی با سعودی را خود امضا کرده است.
XS
SM
MD
LG