لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۴

ظریف: ایران خواهان حل و فصل موضوع هسته‌ای است


محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز چهارشنبه، ۲۷ شهریور گفت که هدف جمهوری اسلامی از مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های جهانی «حل و فصل» این مناقشه است و نه مذاکره برای مذاکره.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های داخلی، آقای ظریف که به منظور حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به‌سرمی‌برد، در جمع سفرای کشورهای عضو این سازمان تاکید کرد ایران در جست‌وجوی راه‌حلی برای پرونده هسته‌ای خود است که هم «حقوق ایرانیان را محترم بشمارد و هم نگرانی برخی از اعضای جامعه بین‌المللی را برطرف کند».

به گفته او، هدف دولت ایران «تعامل صحیح برای حل و فصل موضوع هسته‌ای است، نه مذاکره برای مذاکره» و این که ایران در جست‌وجوی راه‌حلی است که «برای تمامی طرف‌ها قابل قبول باشد».

مقامات دولت جدید جمهوری اسلامی بارها ابراز تمایل کرده‌اند که مناقشه هسته‌ای ایران به پایان برسد و تحریم‌های بین‌المللی علیه کشور لغو شود.

در عین حال آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز روز سه‌شنبه از انعطاف و نرمش در عرصه دیپلماسی سخن گفت که این مسئله می‌تواند امیدها به حل این مناقشه اتمی را تا حدی افزایش دهد.

این اظهارات هم‍زمان با سفر مقامات ایرانی به نیویورک برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد شده است، رخدادی که قرار است زمینه مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ را نیز فراهم آورد.

بر این اساس محمدجواد ظریف یکشنبه آینده با کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده گروه ۱+۵ دیدار خواهد داشت.

آقای ظریف اما در ادامه سخنان روز گذشته خود از نقش سازمان ملل متحد در رابطه با چالش‌های امروز جهان، مانند «مبارزه با تروریسم، سلاح‌های کشتار جمعی و گرم شدن زمین» تجلیل کرده است.

به گفته او، «دولت جمهوری اسلامی ایران معتقد است که سازمان ملل متحد می‌تواند نقش بسیار مهم و سازنده‌ای را برای نسل‌های امروزی و اتی ایفا کند» و این که «ایران خواهان تعامل با جامعه جهانی و سازمان ملل متحد است».

محمدجواد ظریف بر اساس تصمیم حسن روحانی عهده‌دار مذاکرات هسته‌ای ایران نیز شده است در حالی که پیش از این دبیر شورای عالی امنیت کشور نماینده جمهوری اسلامی در این مذاکرات بود.

حسن روحانی در مصاحبه خود با شبکه تلویزیونی آمریکا تاکید کرده است که برای توافق بر سر پرونده هسته‌‎ای اختیارات تام دارد.
XS
SM
MD
LG