لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۹

روسیه: آمادگی دمشق برای گفت‌وگو درباره تشکیل حکومت انتقالی


گنادی گاتیلوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه،
گنادی گاتیلوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه،
مقامات روسیه می‌گویند که دمشق آماده گفت‌وگو با اپوزیسیون این کشور درباره تشکیل حکومت انتقالی در سوریه است، اما به شرط آن که اپوزیسیون نیز رسما آمادگی خود را برای مبارزه مشترک علیه «تروریسم» اعلام کند.

روز جمعه، ۲۵ بهمن، دومین دور از مذاکرات صلح سوریه با محوریت سازمان ملل متحد در ژنو در حالی به پایان می‌رسد که موافقت دولت بشار اسد برای بحث درباره تشکیل حکومت انتقالی می‌تواند تا حدی امیدها را نسبت به نتیجه این مذاکرات افزایش دهد.

رسانه‌های جهانی مانند خبرگزاری فرانسه پیش از این دورنمای مذاکرات را «تیره و مبهم» توصیف کرده بودند، چنان که اخضر ابراهیمی، سفیر ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه، نیز روز پنج‌شنبه گفت که سایه شکست و ناکامی همیشه بر روی این مذاکرات سنگینی می‌کند و «هنوز پیشرفت چندانی حاصل نشده است».

نمایندگان دولت سوریه تاکنون بحث درباره تشکیل حکومت انتقالی در این کشور را رد کرده بودند. اما طرح اخیر اپوزیسیون سوریه در مذاکرات حاوی پیشنهادی درباره اخراج نیروهای خارجی از کشور بود که توجه دمشق را جلب کرد و از جمله وزیر امور خارجه سوریه اعلام کرد که این موضوع ارزش صرف وقت برای بحث و گفت‌وگو را دارد.

در این حال مقامات روسیه، کشور متحد دمشق، خبر داده‌اند که دولت سوریه یک گام جلوتر آمده‌ است.

خبرگزاری رویترز روز جمعه به نقل از گنادی گاتیلوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، گزارش داد که دولت سوریه درباره تشکیل حکومت انتقالی در این کشور حاضر به گفت‌وگوست، اما به شرط آن که اپوزیسیون نیز به‌ طور رسمی اعلام کند که خود را متعهد به نبرد مشترک علیه «تروریسم» می‌داند.

آقای گاتیلوف که این هفته با مقامات سوریه نیز دیدار داشته، تاکید کرده است که نمایندگان دولت سوریه هیچ برنامه‌ای برای ترک مذاکرات ندارند.

تنها ساعاتی پیش از این گزارش، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، هشدار داده بود که مذاکرات صلح نباید صرفا متمرکز بر تشکیل حکومت انتقالی در سوریه باشد.

آقای لاوروف همچنین حامیان اپوزیسیون سوریه، مانند کشورهای عرب خلیج فارس و دولت‌های غربی را متهم کرد که در این مذاکرات برای «تغییر حکومت» سوریه تلاش می‌کنند و نشانه آن هم تاکید آنها بر تشکیل حکومت انتقالی است.
XS
SM
MD
LG