لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۴

«اعدام، شکنجه و تجاوز روش‌مند»: اتهام‌های رهبر کره شمالی


رهبر جوان کره شمالی در یک مزرعه قارچ
رهبر جوان کره شمالی در یک مزرعه قارچ
یک هیئت سازمان ملل متحد هشدار داده است که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، به دلیل «اعدام‌ها، شکنجه‌ها و تجاوز روش‌مند» می‌تواند با اتهام‌های جنایی از سوی دادگاه بین‌المللی روبه‌رو شود.

با نتایج منتشر شده این هیئت، سازمان ملل روز دوشنبه ۲۸ بهمن، اقداماتی که به دست مقام‌های کره شمالی صورت می‌گیرد را «بی‌رحمی وصف‌ناشدنی» خواند.

بازرسان حقوق بشر سازمان ملل در این گزارش که پس از تحقیقاتی یک‌ساله منتشر شده، گفته‌اند گستردگی خشونت‌های سازمان‌یافته کره شمالی علیه شهروندانش به حدی‌ است که رهبران این رژیم باید به دادگاه کیفری لاهه کشیده شوند.

یکی از بازرسان ملل متحد نقشه‌ای از یکی از اردوگاه‌های کار اجباری در کره شمالی را که به دست یکی از نجات‌یافتگان منتشر شده، نشان می‌دهد
یکی از بازرسان ملل متحد نقشه‌ای از یکی از اردوگاه‌های کار اجباری در کره شمالی را که به دست یکی از نجات‌یافتگان منتشر شده، نشان می‌دهد
البته برای این‌که چنین اتهام‌هایی را بتوان از طریق سازوکار امنیتی ملل متحد دنبال کرد، این موضوع از جمله باید به شورای امنیت ارجاع پیدا می‌کند؛ جایی که چین، هم‌پیمان پیونگ‌یانگ معمولا تصمیم‌گیری برای انجام اقداماتی در این موارد را وتو می‌کند.

هیئت ویژه سازمان ملل که در مورد وضعیت حقوق بشر در کره شمالی تحقیق کرده است می‌گوید «تا ۱۲۰ هزار نفر» از «شهروندان کره شمالی، ژاپن و دیگر کشورها» در اردوگاه‌های کار اجباری نگهداری می‌شوند. در موارد بسیاری اتهام‌های وارد شده به این افراد جنبه سیاسی دارد.

کره شمالی که از شرکت در تحقیقات سازمان ملل سرباز زده است، نتیجه را نیز رد کرده و آن را «تولید حقوق بشر سیاسی شده به دست اتحادیه اروپا و ژاپن در خدمت سیاست کینه‌توزانه آمریکا» نامیده است.

در این گزارش مستنداتی از اقدامات حکومت کره شمالی ارائه شده؛ از جمله به یک زن زندانی قحطی زده اشاره شده که به تازگی بچه‌دار شده بود، نگهبانان پس از کتک زدنش وادارش کرده‌اند نوزداش را در آب خفه کند.

تحقیقات در این مورد به خواست شورای ۴۷ نفره حقوق بشر در ژنو انجام شده بود.

مایکل کیربی، رئیس شورای تحقیقات مربوط به حقوق بشر ملل متحد، به خبرنگاران گفته است «رنج و درد ملت کره شمالی، به اقدامی نیاز دارد».

هیئت ملل متحد نامه‌ای نیز برای رهبر کره شمالی ارسال کرده و در آن هشدار داده است که او می‌تواند با جنایت علیه بشریت روبه‌رو شود.

این گزارش در ۴۰۰ صفحه و با تحقیق و گفت‌وگو با ۳۲۰ شاهد که به شکل عمومی یا خصوصی با بازرسان گفت‌وگو کرده‌اند، منتشر شده است.
XS
SM
MD
LG