لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۷

کریمه از اوکراین اعلام استقلال کرد؛ درخواست پیوستن به روسیه


پارلمان محلی کریمه روز دوشنبه ۲۶ اسفند با اعلام استقلال این شبه‌جزیره از کشور اوکراین، از تصمیم برای پیوستن به روسیه خبر داد. همزمان اتحادیه اروپا قرار است که تحریم‌هایی را علیه مقام‌های روسیه وضع کند.

به گزارش خبرگزاری اینترفکس روسیه، مطابق سندی که از سوی این پارلمان محلی منتشر شده است، شبه‌جزیره کریمه با عنوان «جمهوری کریمه» اعلام استقلال کرده و در این چارچوب، بندر سواستوپول که پایگاه ناوگان دریای سیاه روسیه در آن قرار دارد نیز «وضعیت ویژه» خواهد داشت.

پارلمان محلی کریمه در سندی که یک روز پس از برگزاری همه‌پرسی در این منطقه منتشر شد آورده‌است: «جمهوری کریمه از سازمان ملل متحد و تمامی کشورهای جهان می‌خواهد تا این جمهوری را به عنوان کشوری مستقل به‌رسمیت بشناسد.»

خبرگزاری رویترز نیز گزارش می‌دهد که پارلمان محلی کریمه «پیشنهادی» را برای پیوستن شبه‌جزیره یادشده به عنوان جمهوری به فدراسیون روسیه تقدیم کرملین کرده و هیاتی نیز از پارلمان کریمه برای گفت‌وگو در مورد روند این الحاق روز دوشنبه راهی مسکو شده‌است.

در همین حال بنا بر گزارش‌ها، مقامات محلی کریمه هم‌چنین از تصمیم خود برای برچیدن پایگاه‌های نظامی اوکراین در منطقه، «ملی‌سازی» دارایی‌های دولتی اوکراین در کریمه، و تغییر ساعت کریمه به وقت مسکو از سی‌ام مارس خبر داده‌اند.

بنا بر این گزارش‌ها، هم‌اینک بودجه نهادهای دولتی اوکراین در منطقه نیز به «جمهوری کریمه» منتقل شده‌است و قرار است تمامی نمادهای دولتی اوکراین نیز برچیده شده و به کی‌یف فرستاده می‌شود.

از سوی دیگر، به گزارش رویترز، پارلمان اوکراین که هم‌اینک عملاً کنترل منطقه کریمه را از دست داده است روز دوشنبه فرمان ریاست‌جمهوری مبنی بر بسیج بخشی از نیروهای نظامی خود را که شامل ۴۰ هزار نیروی ذخیره می‌شود به تصویب رساند.

هم‌زمان با این تحولات، وزیران خارجه ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه گرد هم آمده و مسئله تحریم روسیه در ارتباط با «نقش این کشور در نقض تمامیت ارضی اوکراین» را بررسی کردند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، روز دوشنبه اعلام کرد که نسبت به دستیابی به توافق بر سر تحریم مقامات و دارایی‌های روسی در این جلسه خوش‌بین است.

وی افزود در نشست آتی رهبران اتحادیه اروپا که روز پنج‌شنبه آغاز می‌شود احتمالاً اقدامات تحریمی بیشتری علیه روسیه اتخاذ خواهد شد.

۲۸ کشور اتحادیه اروپا پیش از این، همه‌پرسی روز یکشنبه کریمه را محکوم کرده‌ بودند و باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا، نیز در تماس تلفنی با همتای روس خود، ولادیمیر پوتین، گفته است ایالات متحده و جامعه بین‌الملل نتایج این همه‌پرسی «که قانون اساسی اوکراین را زیر پا گذاشته و تحت اجبار ناشی از دخالت نظامی روسیه انجام می‌شود هرگز نمی‌پذیرد».

همه‌پرسی در مورد استقلال و پیوستن کریمه به روسیه روز یک‌شنبه در منطقه کریمه انجام شد و بنا بر اعلام خبرگزاری‌های روسیه در این همه‌پرسی «حدود ۹۷ درصد» از پیوستن کریمه به روسیه حمایت کرده‌اند.

روس‌تبارها حدود ۶۰ درصد از جمعیت یک‌ونیم میلیون نفری کریمه را تشکیل می‌دهند. اوکراینی‌ها و تاتارهای کریمه که دو اقلیت بزرگ این شبه‌جزیره هستند همه‌پرسی روز یک‌شنبه را تحریم کرده بودند.
XS
SM
MD
LG