لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۹

رد ادعای بابک زنجانی درباره بلوکه شدن دو میلیارد یورو


بدهی بابک زنجانی به وزارت نفت ایران دو میلیارد و ۳۵۰ میلیارد یورو عنوان شده است
بدهی بابک زنجانی به وزارت نفت ایران دو میلیارد و ۳۵۰ میلیارد یورو عنوان شده است
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی می‌گوید که ادعای بابک زنجانی مبنی بر بلوکه شدن دو میلیارد یورو از دارایی‌های او در خارج از کشور صحت ندارد و اساسا نمی‌توان به تسویه بدهی‌های او به وزارت نفت امیدوار بود.

سخنان محمدعلی پورمختار را روزنامه شرق روز چهارشنبه، ۲۰ فروردین منتشر کرده است که اشاراتی به «اعترافات» بابک زنجانی و اموال او در خارج از کشور دارد.

آقای پورمختار گفته است، زنجانی اسامی نفرات خود در ترکیه، مالزی و تاجیکستان را فاش کرده و از همین طریق «یافته‌های جدیدی درباره دارایی‌های خارج از کشور او» به دست آمده است.

به گفته او، بابک زنجانی «املاک و سرمایه‌هایی در خارج [از کشور] دارد که به فکر آن هستیم که این اموال را تبدیل به پول کرده و به کشور بازگردانیم».

این نماینده مجلس ایران اگرچه اشاره‌ای به ارزش تقریبی اموال شناسایی‌شده بابک زنجانی در خارج از کشور نکرده، اما تاکید داشته است که «چندان نمی‌شود به تسویه بدهی‌های او به وزارت نفت خوش‌بین بود».

پیش از این اعلام شده بود که دارایی‌هایی بابک زنجانی شامل شرکت هواپیمایی قشم و باشگاه راه‌آهن تهران، به خاطر بدهی‌های او به وزارت نفت به افراد حقیقی و حقوقی واگذار می‌شود، اما به نظر می‌رسد مجموع قیمت‌های آنها تفاوت بسیاری با دو میلیارد و ۳۵۰ میلیارد یورو بدهی او به وزارت نفت دارد، چنان که وزیر دادگستری ایران نیز گفته است که ارزش کل اموال آقای زنجانی در ایران ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

در این میان بابک زنجانی همواره تاکید داشته که دو میلیارد یورو از پول نفتی که دولت محمود احمدی‌نژاد برای دور زدن تحریم‌ها به او واگذار کرده بود، در خارج از کشور بلوکه شده است، اما اکنون رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی می‌گوید که چنین ماجرایی از اساس دروغ است.

محمدعلی پورمختار در این باره اظهار داشت: «اطلاعاتی که به دست ما رسیده، درباره وجوهی است که بابک زنجانی مدعی بوده که بلوکه شده است. منظورم همان دو میلیارد یورویی است که همیشه از آن حرف می‌زد و دلایل عدم ورود آن به کشور را بلوکه ‌شدن پول به‌خاطر تحریم‌ها مطرح کرده بود. اما حالا خبر رسیده که اصلا بلوکه‌ شدنی در کار نیست.»

بابک زنجانی دی ماه گذشته به اتهام «جرایم اقتصادی» بازداشت شد. به تازگی اما یکی از اعضای کمیته تحقیق و تفحص مجلس از پرونده او گفته است که آقای زنجانی اعتراف کرده او مورد حمایت گروهی بزرگ بود و تنها «ویترینی» برای این گروه محسوب می‌شد.
XS
SM
MD
LG