لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۲

آمریکا یک «فرد کلیدی» حمله به کنسولگری‌اش در لیبی را بازداشت کرد


حمله سال ۲۰۱۲ به کنسولگری آمریکا در بنغازی جان سفیر و سه آمریکایی دیگر را گرفت
حمله سال ۲۰۱۲ به کنسولگری آمریکا در بنغازی جان سفیر و سه آمریکایی دیگر را گرفت
ایالات متحده می‌گوید احمد ابوقتاله، یکی از رهبران حمله سال ۲۰۱۲ به کنسولگری آن کشور در بنغازی، لیبی، را بازداشت کرده و او اکنون در راه آمریکا است تا در آنجا محاکمه شود.

خبر منتشر شده در روز ۲۷ خرداد ماه به حمله‌ای مربوط می‌شود که در پی آن سفیر آن کشور و سه آمریکایی دیگر کشته شدند و این موضوع خود به بحرانی سیاسی در آن کشور تبدیل شد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، گفته است بازداشته ابوقتاله در روز یک‌شنبه پیامی روشن است که «وقتی به آمریکایی‌ها حمله شود، ما، مهم نیست تا کِی، کسانی که مقصرند را پیدا می‌کنیم و به عدالت می‌سپاریم».

احمد ابوقتاله، پیشتر در گفت‌وگویی با خبرگزاری آسوشیتدپرس، گفته بود در حمله به کنسولگری دست نداشته است، پنهان نشده و مقام‌های لیبی او را بازجویی نکرده‌اند.

اما دولت آمریکا می‌گوید علیرغم چنین اخباری در رسانه‌ها، او در حال گریز از دستگیری بوده است تا در نهایت نیروهای ویژه -از جمله نیروهای گروه «دلتا»- او را گرفتند.

در حمله ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۱۲ به کنسولگری آمریکا، که همزمان با سالگرد حملات القاعده به آمریکا رخ داد، کریس استیونس، سفیر آن کشور در لیبی و سه آمریکایی دیگر کشته شدند.

آقای استیونس، طی سی سال، نخستین سفیر ایالات متحده بود که حین انجام ماموریت دیپلماتیک خود، جان خود را از دست می‌داد.

در همان زمان با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، رقیبای جمهوری‌خواه آقای اوباما، کاخ سفید را متهم به سهل‌انگاری کردند. رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در مقابل رقبای خود را متهم به سیاسی کردن یک فاجعه ملی کرد.

در زمان حمله به بنغازی، هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا بود.

انتشار هزاران صفحه مدرک، ۱۳ جلسه عمومی و ده‌ها جلسه دیگر در مورد حمله به بنغازی، از پیامدهای آن بود که همچنان نیز به شکلی ادامه دارد.

کاخ سفید می‌گوید ساز و کار قضایی آن کشور می‌تواند به اتهام‌های ابوقتاله رسیدگی کند.

آسوشیتدپرس می‌گوید ابوقتاله از جمله به قتل یک نفر در حین حمله به یک ساختمان فدرال و توطئه برای انجام چنین کاری، کمک به گروه‌های تروریستی، تلاش و برنامه‌ریزی برای انجام آن، که نتیجه مرگبار داشته، متهم است. در صورت اثبات اتهام نخست، او می‌تواند با مجازات مرگ روبه‌رو شود.
XS
SM
MD
LG