لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۵

تصمیم اوپک برای ثابت نگه داشتن تولید «خواست ایران نبود»


وزیر نفت ایران روز جمعه گفت که تصمیم سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، برای ثابت نگه داشتن سقف تولید خود، خواست ایران نبوده، اما در عین حال ایران با این تصمیم مسئله‌ای ندارد.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در نشست روز پنج‌شنبه، ششم آذر، خود که در وین، پایتخت اتریش، برگزار شد به‌رغم کاهش قیمت جهانی نفت و ذخیره اضافی، اعلام کرد که سقف تولید روزانه ۳۰ میلیون بشکه را ثابت نگه می‌دارد.

در واکنش به این تصمیم، به گزارش خبرگزاری تسنیم، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، روز جمعه، هفتم آذرماه، با بیان این که نتیجه نشست اوپک «آن چه که ما می‌خواستیم نبود» افزود که «از تصمیم اوپک ناراحت نیستم».

آقای زنگنه تصریح کرد: «قرار شد فعلا اوپک با همان سقف قبلی تولید کند و منتظر باشد ببیند با این قیمت‌ها، واکنش بازار در مورد تولید، چه در بخش عرضه و چه در بخش تقاضا، چه خواهد بود.»

وی اضافه کرد: «همین طور مطلب مهمی که باز هم اوپک بر آن تأکید کرد آن بود که ما به مشورت‌های بیشتر با یکدیگر نیاز داریم تا این که نظرهای‌مان را به هم نزدیک کنیم.»

عربستان سعودی و امارات متحده عربی روز چهارشنبه، پنجم آذر، اعلام کرده بودند که در نشست اوپک کاهش جدی در سقف توليد نفت اوپک را دنبال نمی‌کنند.

وزیر نفت ایران روز پنج‌شنبه، ششم آذر، پس از دیدار با علی النعیمی، وزیر نفت عربستان، گفته بود که دیدگاه‌های ایران و عربستان به یکدیگر نزدیک است.

بيژن زنگنه در عین حال پيش از این ديدار گفته بود: «بعضی از کشورهای عضو اوپک توصيه می‌کنند که در شرايط فعلی بايد از سهميه اوپک در بازار جهانی نفت دفاع کرد. اما همه کارشناسان انرژی معتقدند که بازار نفت به نسبت تقاضای واقعی با مازاد عرضه روبه‌رو است و سال آينده مازاد عرضه نفت بيشتر خواهد شد.»

یکصدوشصت‌وششمین نشست وزیران سازمان کشورهای صادرکننده نفت ،اوپک، که یک‌سوم فروش جهانی نفت را در اختیار دارد، روز پنج‌شنبه در حالی در شهر وین برگزار شد که افزايش توليد نفت شيل آمريکا و کاهش تقاضای جهانی به‌ویژه در چين و اروپا به سقوط بهای هر بشکه نفت به ۷۹ دلار منجر شده است.

تحلیل‌گران می‌گویند که عربستان سعودی با مخالفت خود با کاهش تولید امیدوار است که قیمت نفت را به رقمی برساند که تولید نفت شیل را توجیه‌پذیر کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این اقدام در تئوری باعث خواهد شد تا تولید این نوع نفت به‌ویژه در آمریکا، مقرون به صرفه نباشد و اوپک بار دیگر نقش مسلط خود در بازار نفت را بازیابد.

پس از تصمیم اوپک برای ثابت نگه داشتن سقف تولید خود، قیمت نفت در بازارهای جهانی در روز پنج‌شنبه تا شش دلار در هر بشکه سقوط کرد که این بد‌ترین سقوط از سال ۲۰۱۱ تاکنون در عرض یک روز است.

XS
SM
MD
LG