لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۷

آژانس پیشنهاد ایران برای بازرسی از «سایت مریوان» را رد کرد


آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه ۲۰ آذر دعوت ایران از بازرسان این آژانس برای بازدید از «سایت مریوان» را رد کرد. گفته می‌شود که ایران احتمالا در این محل آزمایش‌های مربوط به ساخت بمب هسته‌ای را انجام داده است.

خبرگزاری ایرنا با انتشار متن سخنرانی روز پنج‌شنبه رضا نجفی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش داد که ایران از آژانس دعوت کرده است که از سایت مریوان دیدار کند.

آقای نجفی در اجلاس شورای حکام آژانس گفت: «ایران آمادگی کامل خود را برای ارائه دسترسی به سایت ادعایی در مریوان در ارتباط با یکی از مهم‌ترین ادعاهای مربوط به ابعاد احتمالی نظامی و انجام آزمایشات انفجاری اعلام کرده است».

به گفته وی، «چنین ادعاهایی با هدف گمراه نمودن آژانس و کشورهای عضو صورت گرفته است. سایت مورد ادعا در واقع هیچ‌گاه وجود خارجی نداشته است در غیر این صورت پیشنهاد ایران می‌بایست فورا مورد استقبال قرار می‌گرفت. ما همچنان در انتظار ارائه دسترسی به سایت ادعایی و نشان دادن بی‌اساس بودن ادعاهای مربوط به ابعاد نظامی احتمالی هستیم».

در همین زمینه خبرگزاری رویترز روز پنج شنبه از قول «سرژ گس» مدیر روابط عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش داد که دغدغه اصلی این نهاد، سایت نظامی پارچین است که احتمال می‌رود ایران یک دهه پیش در آنجا آزمایش‌های مربوط به چاشنی‌های انفجاری قوی در رابطه با ساخت بمب هسته‌ای انجام داده است.

این گزارش می‌گوید ایران ماه گذشته به آژانس گفته است که می‌تواند از سایت مریوان دیدار کند، اما اولویت آژانس سایت نظامی پارچین است که در جنوب شرقی تهران واقع شده است. با این حال، ایران درخواست سه سال قبل آژانس برای بازدید از پارچین را تاکنون رد کرده و می‌گوید که این محل یک سایت نظامی محرمانه است.

رویترز می‌نویسد آژانس صراحتا به ایران گفته است که پیشنهاد بازرسی از سایت مریوان، تمامی نگرانی‌ها از آزمایش‌های انفجاری احتمالی قوی ایران در ابعاد گسترده را رفع نمی‌کند.

آژانس در گزارش ماه نوامبر ۲۰۱۱ خود بنا بر اطلاعاتی که «یک دولت عضو» در اختیارش گذاشته بود، مدعی شد که ایران آزمایش‌های گسترده انفجاری را در منطقه مریوان انجام داده که می‌تواند به توسعه بمب هسته‌ای مربوط باشد.

آقای نجفی به آژانس گفته است که ایران حاضر است «تنها فرصت یک بازرسی مدیریت شده» را از سایت مریوان را به بازرسان بدهد.

سخنگوی آژانس ۳۰ آبان ماه به خبرگزاری رویترز گفته بود که موضوع بازدید از منطقه مریوان به آن سادگی که ایران می‌گوید نیست، اما این نهاد زیرمجموعه سازمان ملل در این باره با ایران گفت‌وگو خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG