لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۶

فارس:‌ صفحات غیراخلاقی اینستاگرام در ایران مسدود شد


خبرگزاری فارس روز چهارشنبه، سوم دی‌ماه، در گزارشی خبر داد که با آغاز «فیلترینگ هوشمند» در ایران از اوایل هفته جاری، صفحات «غیراخلاقی» شبکه اجتماعی اینستاگرام در ایران مسدود شده است. طبق این گزارش، دسترسی به دیگر صفحات اینستاگرام هم‌چنان ممکن است.

در همین حال خبرگزاری دانشجو، وابسته به بسیج دانشجویی، خبر می‌دهد که این صفحات «غیراخلاقی» از شامگاه سه‌شنبه، دوم دی، فیلتر شده‌اند.

در فیلترینگ هوشمند دسترسی به هیچ وب‌سایتی به طور کامل محدود نمی‌شود، بلکه بخشی از محتوای مسئله‌دار سایت که توسط این نرم‌افزار مشخص شده از دسترسی کاربران ایرانی خارج خواهد شد.

خبرگزاری فارس با اشاره به فیلتر شدن صفحات، به گفته این خبرگزاری، «غیراخلاقی» اینستاگرام از اوایل هفته جاری، خبر داد که دسترسی به دیگر صفحات این شبکه اجتماعی «کماکان بدون تغییر امکان‌پذیر است».

اینستاگرام یک شبکه اجتماعی اینترنتی محبوب با صد‌ها میلیون کاربر در سراسر جهان است که از آن برای به اشتراک گذاشتن عکس استفاده می‌‌شود.

این سرویس در سال ۲۰۱۲ میلادی توسط فیس‌بوک به مبلغ یک میلیارد دلار خریداری شد.

رمضان‌علی سبحانی‌فرد، عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای فضای مجازی ایران، روز سه‌شنبه، ۲۰ آبان، ‌با اشاره به فیلتر نشدن «اینستاگرام» از دادن مهلت به وزارت ارتباطات برای« پالایش» این شبکه اجتماعی خبر داده بود.

پیشتر محمود واعظی، وزیر ارتباطات، روز ۱۸ آبان از اجرای مرحله اول «فیلترینگ هوشمند» ظرف یک ماه آینده خبر داده و گفته بود که مرحله دوم این طرح ظرف سه ماه و مرحله سوم آن تا شش ماه آینده کامل می‌شود.

در هفته های گذشته برخی از رسانه‌ها در ایران خبر داده بودند که فیلترینگ هوشمند جایگزین مسدودسازی کامل شبکه‌های اجتماعی شده است.

در همین زمینه خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز سه‌شنبه، ۱۱ آذر، در گزارشی نوشت که «به نظر می‌رسد» میان ارگان‌های مربوطه درباره طرح فیلترینگ هوشمند «اجماع » حاصل شده است.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضائیه ایران، در روزهای پایانی شهریورماه با ارسال نامه‌ای به وزیر ارتباطات از او خواسته بود که ظرف حداکثر یک ماه شبکه‌های اجتماعی از جمله «واتس‌اپ، وایبر و تانگو» را مسدود یا به «طور موثر» کنترل کند، در غیر این صورت قوه قضائیه نسبت به این امر اقدام خواهد کرد.

وی پس از اتمام فرصت یک ماهه گفت: «صحبتی با دستگاه‌های ذی‌ربط در خصوص فضای مجازی داشته‌ایم که اعلام کرده‌اند نهایت تلاش خود را می‌کنند تا هم شبکه‌های اجتماعی را داشته باشیم و هم از موارد مجرمانه و فسادبرانگیز جلوگیری شود.»

علی جنتی، ‌وزیر ارشاد ایران، روز چهارشنبه، ۱۹ آذر، گفته بود کهحسن روحانی دستور باز ماندن شبکه‌های اجتماعی «پرطرفدار» در ایران را صادر کرده و با فیلتر شدن این وب‌سایت‌ها موافق نیست.

«فریدم هاوس»‌، خانه آزادی، با انتشار گزارش سالانه خود درباره وضعیت آزادی اینترنت، شدیدترین تنزل آزادی اینترنت را در روسیه، اوکراین و ترکیه ارزیابی کرده و بدترین وضعیت آزادی کلی اینترنت را در ایران، سوریه و چین شناسایی کرده است.

XS
SM
MD
LG