لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۵

«ممانعت» دوباره از نشست ادبی کانون نویسندگان ایران


کانون نویسندگان ایران روز سه‌شنبه، ۱۶ دی‌ماه، در صفحه فیس‌بوک خود خبر داد که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی با احضار یکی از اعضای این کانون از برگزاری یک نشست ادبی این نهاد در روز سه‌شنبه «جلوگیری» کرده است.

کمیسیون فرهنگی کانون نویسندگان ایران ضمن پوزش از سخنرانان جلسه، اعضا و دوستداران کانون اعلام کرد که جلسه روز سه‌شنبه «به‌ناچار» برگزار نمی‌شود.

بر اساس این گزارش، نشست ادبی کانون نویسندگان ایران تحت عنوان «عصر ترجمه» قرار بود در منزل یکی از اعضای این کانون برگزار شود، اما روز دوشنبه این عضو کانون به یکی از ادارات وزارت اطلاعات احضار و از او خواسته شده که «این جلسه را لغو کند، در غیر این صورت نیروی انتظامی مداخله خواهد کرد».

آن طور که در صفحه فیس‌بوکی کانون نویسندگان ایران آمده است، در این نشست ادبی بنا بود بابک احمدی، احمد پوری، ناصر زرافشان، فرزانه طاهری، علی عبداللهی و حسن مرتضوی سخنرانی کنند.

براساس این گزارش، در اواخر ماه گذشته نیز «ماموران امنیتی» با احضار یکی از اعضای کانون نویسندگان ایران از برگزاری جلسه «جمع مشورتی کانون» در خانه وی ممانعت کرده‌اند.

کانون نویسندگان ایران که از سال ۱۳۴۷ خورشیدی به دست کسانی چون جلال آل احمد،‌ احمد شاملو، سیمین دانشور و تنی دیگر بنیاد نهاده شد در سال‌های بعد از انقلاب سال ۱۳۵۷ همواره با برخورد امنیتی از هرگونه حضور اجتماعی و حتی برگزاری مجمع عمومی برای تعیین هیئت دبیرانش محروم بوده است.

سرانجام پس از ۱۲ سال مجمع عمومی کانون نویسندگان ایران روز جمعه، هفتم شهریور، سال جاری در مکانی خصوصی در تهران برگزار شد و جمعی از اعضای این کانون از سراسر ایران توانستند انتخابات هیئت دبیران را برگزار کنند.

پیشتر عباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز شنبه، ۱۹ بهمن ۹۲، گفته بود که کانون نويسندگان ايران «با نوعی پوست‌اندازی» می‌تواند امکان فعاليت دوباره خود را «محتمل» سازد.

کانون نويسندگان نیز در واکنش به این اظهار نظر معاون وزارت ارشاد اعلام کرد که «آن که بايد پوست اندازد نه کانون و امثال آن، بلکه ساختار و سازوکاری است که به سرکوب کانون و ديگر آزادی‌خواهان دست يازيده است».

کانون نويسندگان ايران روز پنج‌شنبه، ۲۰ آذر، در بيانيه‌ای خواستار لغو حکم اعدام و آزادی سهيل عربی شده بود.

به گفته کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران، آقای عربی «هشت صفحه فيس‌بوک به نام‌های مختلف» داشته که به دليل نوشته‌هايش در آن صفحات به چند اتهام از جمله «توهين به ائمه اطهار و پيامبر» متهم شده است.

XS
SM
MD
LG