لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۳

ترکیه مرزهای باقی‌مانده با سوریه را مسدود می‌کند


یک سرباز ترکیه در نزدیکی مرز با سوریه
یک سرباز ترکیه در نزدیکی مرز با سوریه

ترکیه در آستانه انتخابات تابستان پیش‌رو، برای جلوگیری از تهدید‌هایی که «تروریستی» عنوان شده‌اند، دو مرز باقی‌مانده خود با سوریه را به جز موارد اضطراری و امدادی، مسدود می‌کند.

برخی گزارش‌ها در عین حال حاکی از آن است که نیمه‌مسدود شدن مرزها، از مشکلات آنکارا در مواجهه با بحران انسانی پیش‌آمده بر اثر جنگ داخلی سوریه، از جمله خیل گسترده آوارگان و پناهجویان، خبر می‌دهد.

در حال حاضر جنگ داخلی سوریه چهار میلیون پناهنده و میلیون‌ها آواره برجای گذاشته است.

ترکیه مامن بیشترین شمار پناهجویان سوری‌ست
ترکیه مامن بیشترین شمار پناهجویان سوری‌ست

محدودیت‌های تازه در مرزهای باقی‌مانده میان ترکیه و سوریه از دو هفته پیش اعمال شده است و در این مدت برخی گزارش‌ها از جمله در المنیتور، از کشته شدن دست‌کم یک نفر که در تلاش بوده تا به صورت غیرقانونی از مرز عبور کند، خبر داده‌اند.

روزنامه وال‌استریت جورنال می‌گوید ۱۱ مرز دیگر -به جز باب‌الحوا و باب‌اسلام- پیشتر مسدود شده بودند.

خبرگزاری رسمی ترکیه، آناتولی، سوم فروردین ماه گزارش داد که مرز باب‌الحوا مجددا برای شهروندان سوری بازگشایی شده، اما هر کسی که بخواهد وارد خاک ترکیه شود باید به طور جداگانه مراحل کنترلی و امنیتی را بگذراند.

یک مقام رسمی ترکیه گفته است مسدود شدن مرزها، مجروحان و همراهانشان را در بر نمی‌گیرد و نیز جلوی انتقال کمک‌های انسان‌دوستانه به سوریه، صادرات دولتی و سفرهای رسمی مقام‌ها را نیز نمی‌گیرد.

به گفته این مقام رسمی، رخدادهای تازه در واکنش به گزارش‌های اطلاعاتی به دولت آنکارا در مورد احتمال وقوع حملات تروریستی انجام می‌گیرد؛ ترکیه قصد دارد در آستانه انتخابات سراسری در ماه ژوئن، خطر احتمالی وقوع چنین حملاتی را به حداقل برساند.

دفتر هماهنگی‌ کمک‌های انسان‌دوستانه سازمان ملل: چهار سال رنج گسترده. پایان دادن به چرخه خشونت در سوریه چه بهایی دارد؟

روزنامه وال‌استریت جورنال می‌گوید شهروندان سوری در طرف دیگر مرز می‌گویند محدودیت‌های تازه، وضعیت و شرایط آنها را بدتر از گذشته می‌کند.

جنگ داخلی سوریه وارد پنجمین سال خود شده است. ترکیه از جمله حامیان گروهی از مخالفان بشار اسد به شمار می‌رود که از حمایت غرب نیز برخوردارند. این کشور در عین حال بیشترین جمعیت پناهجویان سوری را نیز در خود جای می‌دهد.

XS
SM
MD
LG