لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۷

ادامه واکنش ها به اظهارات اردوغان درباره نقش ایران در یمن


واکنش مقام ها و نمایندگان مجلس ایران به اظهارات رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه درباره نقش ایران در منطقه ادامه دارد و حسین شریعتمداری، نماینده رهبر در موسسه کیهان نیز خواستار لغو سفر رییس جمهوری ترکیه به تهران شده است.

نماينده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کيهان، می گويد،«لغو فوری » سفر رجب طيب اردوغان، رئيس جمهور ترکيه به ايران، «کمترين اقدامی است» که از وزارت خارجه ايران در واکنش به سخنان روز پنج شنبه او «انتظار ميرود.»

آقای اردوغان روز پنج شنبه، ۶ فروردين، با متهم کردن ايران به تلاش برای تسلط بر خاورميانه، گفته بود که اين کار جمهوری اسلامی، ترکيه، عربستان و کشورهای عرب حاشيه خليج فارس را «به ستوه» آورده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، حسين شريعتمداری، نماينده رهبر جمهوری اسلامی، در روزنامه کيهان، روز شنبه، ۸ فروردين، سفر پيش روی آقای اردوغان به ايران را «خيانت » به آنچه خواند که او از آن به عنوان«مقاومت و خون پاک شهدای مظلوم يمن » نام برد.

وی اضافه کرد: سفر اردوغان به ايران «مي تواند در افکار عمومی ملتهای مسلمان به اين توهم خطرناک را دامن بزند که گوئی اتهامات مطرح شده از سوی اردوغان قابل اعتناء بوده و او ... برای نصيحت مسؤلان جمهوری اسلامی ايران عازم سفر به تهران است.»

پيش از اين محمود واعظی، وزير ارتباطات ايران، خبر داده بود که رئيس جمهوری ترکيه نيمه دوم فرودين ماه سال ۹۴ به ايران سفر خواهد کرد.

يک روز پيش از سخنان آقای شريعتمداری،احمد توکلی، از نمايندگان اصولگرای مجلس،نيز از وزارت خارجه ايران خواسته بود که سفر آقای اردوغان به ايران را در واکنش به سخنان روز پنج شنبه او به «تعويق» بيندازد.

در همين حال،منصور حقيقت پور، نائب رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس نيز روز شنبه گفت: «تا زمانی که اردوغان اظهارات خودش را پس نگيرد سفر وی به تهران بی نتيجه خواهد بود.»

همزمان با اين سخنان،علاءالدين بروجردی، رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس نيز گفت که سخنان آقای اردوغان درباره ايران «به هيچ وجه قابل قبول نيست و حتما مردود است. »

وی اضافه کرد: «اميدواريم اين کج راههای که دولت ترکيه در آن قرار گرفته تغيير کند.»

گفته اين نمايندگان مجلس و نماينده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کيهان در حالی است که خبرگزاری دولتی ايرنا روز جمعه به نقل از رسانه های ترکيه خبر داده بود،برنامه سفر آقای اردوغان با وجود سخنان روز پنج شنبه او درباره ايران تغيير نکرده است.

آقای شريعتمداری در ادامه سخنان روز شنبه خود گفته است:« اردوغان در تمامی تحولات و رخدادهای منطقه با اردوگاه غرب همسو بوده و سياست های مشترک آمريکا و اسرائيل را نمايندگی کرده است.»

نماينده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کيهان همچنين رئيس جمهور ترکيه را با عباراتی چون «دست نيابتی اسرائيل» ،«برده دلارهای سعودی» و «آچار فرانسه آمريکا در منطقه» توصيف کرد.

يک روز پيش از اين سخنان آقای شريعتمداری، علی سعيدی، نماينده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران نيز کشورهای عربستان سعودی، ترکيه، قطر و امارات «مامور جنگهای نيابتی آمريکا در منطقه خاورميانه» خوانده بود.

پس از عمليات نظامی به رهبری عربستان سعودی عليه شورشيان شيعه حوثی در يمن که براساس گزارشها از حمايت ايران برخوردار هستند،يمن صحنه «جنگی نيابتی» توصيف شده است که ميان ايران و قدرتهای سنی منطقه در جريان است.

پيش از شدت گرفتن درگيريهای اخير در يمن نيز آنکارا و تهران بر سر بحرانهای حال حاضر منطقه،از جمله جنگ داخلی سوريه، با يکديگر اختلاف نظری فاحش داشتند.

ترکيه از مهم ترين مخالفان بشار اسد به شمار می رود در حالی که ايران از مهم ترين هم پيمانان حکومت آن کشور است.

XS
SM
MD
LG