لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۱

پوتين: از تاسیس کشور فلسطينی با پايتخت بيت المقدس حمایت می کنیم


ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه، اعلام کرد که مسکو به تشکيل دولت مستقل فلسطينی با پايتخت بيت المقدس شرقی در قالب اقدامات دوجانبه و چند جانبه از جمله در قالب گروه چهار جانبه صلح کمک خواهد کرد.

به گزارش دفتر ریاست جمهوری روسیه، آقای پوتين روز شنبه، ۸ فروردين، در پيامی به اجلاس سران اتحادیه عرب در شرم الشیخ مصر، همچنين خواستار همکاری نزديک تر ميان گروه چهار جانبه صلح و اتحاديه عرب شد.

گروه چهار جانبه صلح شامل روسيه، آمريکا، اتحاديه اروپا و سازمان ملل از سال ۲۰۰۲ ميلادی و با هدف ميانجی گری در برقراری صلح در منطقه خاورميانه ايجاد شد.

اجلاس سران کشورهای عضو اتحاديه عرب امروز در شرم الشيخ مصر آغاز شده است.
فلسطينی ها درصدد تشکيل يک کشور مستقل در غزه، کرانه باختری و بيت المقدس شرقی هستند. اسرائيل، بيت المقدس شرقی را در جنگ ۱۹۶۷ به اشغال خود درآورد.

سازمان ملل متحد و ديوان بين المللی دادگستری، اشغال کرانه باختری و بيت المقدس شرقی را از سال ۱۹۶۷ (نزديک به ۵۰ سال پيش) غيرقانونی می دانند.

اين درحالی است که بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، ساعتی پيش از تازه ترين انتخابات پارلمانی اسرائيل گفته بود که در صورت پيروزی در انتخابات، با تشکيل کشور مستقل فلسطينی مخالفت خواهد کرد.

پس از اين سخنان، بان گی مون، دبير کل سازمان ملل متحد، ۲۹ اسفند ماه، طی تماسی تلفنی با آقای نتانياهو، از او خواست تا تعهد اسرائيل را به برپايی راه حل دو کشوری، به معنی تشکيل کشور فلسطين، مجددا احيا کند.

نخست وزير اسرائيل پس از اين انتخابات گفت که سخنان او به معنای عقب نشينی اش از گفته های شش سال پيش او در مورد «فلسطينِ غيرمسلحی که دولت يهودی را به رسميت بشناسد» نيست و او صرفا بر اين باور است که «هنوز شرايط برای اين کار مهيا نيست».

دنيس مک دانا، رئيس دفتر کاخ سفيد، نيز دوشنبه سوم فروردين ماه، با اشاره به گفته های آقای نتانياهو در مورد تشکيل نشدن کشور فلسطينی تا زمانی که قدرت در دست اوست، گفت که «اشغال (کرانه باختری) که تقريبا ۵۰ سال به درازا کشيده است، بايد خاتمه پيدا کند.»

کاخ سفيد آمريکا پس از پيروزی حزب ليکود به رهبری آقای نتانياهو، در انتخابات اسرائيل، بار ديگر تاکيد کرده است که بهترين راهکار برای حل بحران فلسطين و اسرائيل، تشکيل کشور مستقل فلسطين است.

XS
SM
MD
LG