لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۱

معصومه ابتکار: حکم اعدام ۶ محیط‌بان متوقف شده است


معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران اطمینان داده که این سازمان پیگیر توقف حکم قصاص محیط‌بانان است
معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران اطمینان داده که این سازمان پیگیر توقف حکم قصاص محیط‌بانان است

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران می‌گوید که با پی‌گیری‌های این سازمان در طول یک سال و نیم گذشته اجرای حکم اعدام ۶ محیط‌بان متوقف شده است.

معصومه ابتکار روز دوشنبه، ۳۱ فروردین به خبرگزاری مهر گفت: «زمانی که وارد این سازمان شدم حکم اعدام ۸ محیط‌بان قطعی شده بود، اما در حال حاضر حکم اعدام ۶ تن از آنها متوقف شده است.»

وی اما اشاره‌ای به نام این ۶ محیط‌بان نکرده چرا که به گفته او «رسانه‌ای کردن این خبر‌ها ممکن است تبعاتی در روند رسیدگی به پرونده‌ها داشته باشد» و از این رو نمی‌توان جزئیات ماجرا را اعلام کرد.

یکی از آخرین موارد مربوط به پرونده محیط‌بانان ایران، نقض حکم قصاص غلامحسین خالدی در دیوان عالی کشور است که اوایل اسفند گذشته رسانه‌ای شد.

آقای خالدی سال ۱۳۸۹ در درگیری با شکارچیان غیرمجاز در پارک ملی دنا یکی از آنان را با شلیک گلوله کشت که این رویداد به صدور حکم اعدام او منجر شد. با این حال گروه‌های دوستدار محیط زیست همواره به احکام اعدام برای محیط‌بانان اعتراض داشته‌اند، امری که سازمان حفاظت از محیط زیست ایران را به فعالیت برای نقض حکم اعدام آنان واداشته است.

به گفته معصومه ابتکار، «قوه قضائیه با سازمان محیط زیست برای پیگیری و رسیدگی به ابعاد حقوقی پرونده محیط‌بانان همکاری بسیار خوبی دارد».

وی همچنین اطمینان داده که «خانواده‌ها و دوستداران محیط زیست، امیدوار و مطمئن باشند که سازمان محیط زیست با جدیت پیگیر توقف حکم قصاص محیط‌بانانی است که در زندان هستند».

رئیس سازمان حفاظت از محیست ایران در نهایت گفته، در حال حاضر تنها حکم اعدام دو تن از محیط‌بانان قطعی است که امید می‌رود در سال ۱۳۹۴ این دو حکم نیز متوقف شود.

نام این دو محیط‌بان نیز در گزارش خبرگزاری مهر عنوان نشده است. پیش از این وکیل غلامحسین خالدی نقض حکم اعدام وی را «دستاوردی بزرگ» برای محیط‌بانان ایران دانسته بود.

دیوان عالی کشور تاکنون سه بار حکم اعدام آقای خالدی را نقض کرده است.

XS
SM
MD
LG