لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۸

عربستان به منظور توقف هواپیمای ایرانی فرودگاه صنعا را بمباران کرد


جنگنده‌های عربستان سعودی به منظور جلوگیری از فرود یک هواپیمای ایرانی در فرودگاه صنعا، پایتخت یمن، باند این فرودگاه را بمباران کردند.

ژنرال احمد عسیری، سخنگوی ارتش عربستان، روز سه‌شنبه هشتم اردیبهشت در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز ضمن تایید این خبر گفت که هواپیمای ایرانی برای فرود در فرودگاه صنعا با ائتلاف منطقه‌ای هماهنگ نکرده بود.

به گفته وی، خلبان هواپیمای ایرانی همچنین هشدار نیروهای ائتلاف منطقه‌ای و فرمان به بازگشت را نادیده گرفت که متعاقب آن جنگنده‌های ائتلاف به رهبری عربستان باند فرودگاه صنعا را بمباران کردند.

خبرگزاری‌های ایران می‌گویند که هواپیمای یاد شده حامل کمک‌های انسان‌دوستانه برای مردم یمن بوده است.

خبرگزاری ایرنا نوشت که این هواپیما متعلق به هلال احمر ایران بوده که ماموریت داشته کمک‌های دارویی و غذایی به یمن منتقل کند.

به نوشته ایرنا، جنگنده‌های عربستان «تاسیسات کنترل پرواز و باند فرودگاه» صنعا را به شدت بمباران کردند که این امر باعث شد هواپیمای ایرانی علی‌رغم «شرایط ایمنی غیراستاندارد و پرمخاطره» خود به ایران بازگردد.

بحران در روابط تهران و ریاض در هفته‌های اخیر و به دنبال حملات نظامی عربستان به شورشیان حوثی در یمن اوج گرفته است. آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، هشدار داده که عربستان شکست خواهد خورد و فرمانده سپاه ایران نیز ابراز امیدواری کرده که «موج‌های بعدی انقلاب اسلامی آل سعود را ساقط کند».

عربستان می‌گوید که برای جلوگیری از نفوذ ایران دست به این حملات زده است.

در همین حال شمار کشتگان و آوارگان جنگ یمن مدام افزایش می‌یابد چنان که سازمان ملل متحد اعلام کرد تنها در یک ماه گذشته بیش از ۳۰۰ هزار نفر از خانه‌های خود در یمن رانده شده‌اند.

خبرگزاری فرانسه نیز آمار کشتگان جنگ یمن در روز سه‌شنبه را منتشر کرده که دست‌کم ۷۰ نفر است.

شورشیان یمن تاکید کرده‌اند تا زمانی که حملات ائتلاف منطقه‌ای ادامه یابد، آنها به پای میز مذاکره بازنخواهند گشت.

XS
SM
MD
LG