لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۶

کری: برای اطمینان از نهایی شدن توافق، هنوز زود است


کری با آمانو دیدا کرده است
کری با آمانو دیدا کرده است

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، که در وین به سر می‌برد، جایی که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در روز سه‌شنبه، به آن باز می‌گردد، می‌گوید هنوز زود است که در مورد نهایی شدن توافق اتمی اطمینان داشت.

جان کری، هشتم تیر ماه، به خبرنگاران گفته است «ما همچنان مشغول کار هستیم و هنوز برای داشتن هر قضاوتی، زود است».

وزیر خارجه ایران را در بازگشت به وین، محل مذاکرات اتمی، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، همراهی خواهد کرد.

این موضوع به گزارش هانا کاویانی، خبرنگار اعزامی رادیو فردا به وین، از دید تحلیلگران هم از نظر فنی و هم به دلیل نزدیکی او به رهبر ایران، در صورت دستیابی به توافق، از اهمیت برخوردار است.

بیشتر بخوانید: صالحی به مذاکرات می‌پيوندد

آقای ظریف در زمان بازگشت موقتی خود به تهران گفته بود مذاکرات کارشناسان ایران و شش قدرت جهانی در پایتخت اتریش، همچنان ادامه دارد و بازگشت او به تهران از قبل برنامه‌ریزی شده بود.

گزارش‌ها و تحلیل‌ها در مورد مذاکرات هسته‌ای را در صفحه «پرونده هسته‌ای ایران» دنبال کنید

اما -در آنچه خبرگزاری فرانسه نشانه‌ای از پیشرفت توصیف کرده- سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته است او نیز روز سه‌شنبه به وین می‌رود.

چین و روسیه معاونان روسای دیپلماسی خود را به مذاکرات فرستاده بودند.

وزیر خارجه فرانسه گفته است او نیز این هفته به وین باز می‌گردد. هنوز مشخص نیست آیا وزیران خارجه چین، آلمان و بریتانیا، نیز در روزهای آینده به گفت‌وگوها خواهند پیوست یا نه.

گزارش‌های فعلی نشان می‌دهد که با پایان مهلت، که عملا تا فردا، دهم تیر ماه، تعیین شده بود، مذاکرات همچنان برای چند روز ادامه خواهد داشت.

فدریکا موگرینی، مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، شب یک‌شنبه گذشته در گفت‌وگویی با خبرنگاران، با ابراز امیدواری در مورد وجود شرایط رسیدن به توافق در روزهای آینده، تاکید کرده بود «تمدید [مذاکرات] در میان گزینه‌ها نیست».

روز دوشنبه لی بائودونگ، معاون وزیر خارجه چین، نیز گفت تمدید مذاکرات هسته‌ای طولانی نخواهد بود و به تعبیر او به رسیدن به توافق نهایی اتمی تنها یک گام باقی مانده است.

جان کری، روز دوشنبه با یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دیدار کرد.

جان کری در توئیتر خود دیدارش با آمانو را «خوب» توصیف کرده و از تلاش‌ها و سخت‌کوشی او طی مذاکرات ستایش است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از نقشی تعیین‌کننده در راستی‌آزمایی هویت و کلیت برنامه اتمی ایران و اطمینان دادن در مورد صلح‌آمیز بودن آن، برخوردار است.

XS
SM
MD
LG