لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۷

مذاکرات اتمی: آمانو در تهران است، وزیران اروپایی به وین می‌روند


نمایی از هتل کوبورگ، محل برگزاری مذاکرات در وین، پایتخت اتریش
نمایی از هتل کوبورگ، محل برگزاری مذاکرات در وین، پایتخت اتریش

در حالی‌که یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران رفته تا روز پنج‌شنبه ۱۱ تیر، با رئیس‌جمهوری و مقام‌های ایرانی دیدار کند، گزارش‌ها حاکی از پیوستن وزیران خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان به گفت‌وگوها است.

حضور آمانو در تهران در حالی‌ست که روزنامه واشینگتن‌پست می‌گوید ایالات متحده قصد دارد نقش پررنگ‌تری را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در راستی‌آزمایی برنامه اتمی ایران بدهد.

بنا بر این گزارش، آژانس هم قرار است بر فعالیت‌های اتمی ایران و هویت صلح‌آمیز آن نظارت کند و هم تلاش کند تا در مورد فعالیت‌های هسته‌ای گذشته تهران، که غرب مظنون به نظامی بودن آن است، پاسخ‌هایی بیابد.

یک مقام ارشد دولت ایالات متحده که در مذاکرات حضور دارد به واشینگتن‌پست گفته است آژانس «نقش بسیار چشم‌گیری در اینجا (مذاکرات وین) برای پیشبرد آن داشته است».

بنا به گفته دیلپمات‌های غربی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزاشی تازه، گفته ایران به یکی از مهم‌ترین شروط توافق اولیه اتمی، بر سر کاهش چشم‌گیر ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود که می‌تواند در ساخت سلاح هسته‌ای استفاده شود، عمل کرده است.

با این همه گروهی از سیاستمداران و تحلیل‌گران طرف گفت‌وگو با واشینگتن‌پست، در مورد امکانات مالی و انسانی و نیز توانایی‌های این سازمان بین‌المللی برای نظارت کامل بر برنامه اتمی ابراز تردید کرده‌اند.

قرار است روز پنج‌شنبه آقای آمانو با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، دیدار کند.

از سوی دیگر قرار است وزیران خارجه بریتانیا، آلمان، فرانسه و نیز چین به مذاکرات اتمی بپیوندند.

محمد جواد ظریف و جان کری، وزیران خارجه ایران و آمریکا، طی روزهای گذشته، همراه با وقفه‌ای در حال انجام گفت‌وگوها بودند. سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز پیشتر به وین رفته بود. اما مشخص نیست او بار دیگر به پایتخت اتریش باز می‌گردد یا نه.

به گزارش خبرگزاری فرانسه فدریکا موگرینی، نماینده ارشد اتحادیه اروپا در سیاست خارجی، نیز روز پنج‌شنبه به وین می‌رود.

طرف‌ها قرار گذاشته‌اند تا هفتم ژوئیه مذاکرات را به نتیجه برسانند.

جان کری روز چهارشنبه گفته بود «ما به شدت تلاش می‌کنیم. چندین مسئله دشوار را پیش روی داریم. تصور می‌کنیم که در حال پیشرفت هستیم و به همین خاطر به تلاش‌های خود ادامه می‌دهیم.»

XS
SM
MD
LG