لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۹

ترکیه به آمریکا «اجازه» استفاده از پایگاهی را علیه «داعش» می‌دهد


پایگاه اینجرلیک
پایگاه اینجرلیک

بنا بر گزارش‌ها و نیز به نقل از مقام‌های دفاعی ایالات متحده، ترکیه به آمریکا اجازه داده است تا برای انجام حملات هوایی علیه گروه موسوم به «خلافت اسلامی» از پایگاه هوای «اینجرلیک» در خاک آن کشور استفاده کند.

روزنامه وال‌استریت‌جورنال، اول مرداد ماه این خبر را به نقل از مقام‌های وزارت دفاع گزارش داده است.

رسانه‌های محلی در ترکیه نیز می‌گویند توافق روز چهارشنبه ۳۱ تیر ماه صورت گرفته است.

روز پنج‌شنبه کاخ سفید آمریکا اعلام کرد باراک اوباما و رجب طیب اردوغان، رئیسان جمهوری آمریکا و ترکیه در مورد اقدام‌های مشترک علیه شبه‌نظامیان گروه خلافت خودخوانده اسلامی، گفت‌وگو کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید سخنگوی کاخ سفید از اشاره مستقیم به این موضوع که آیا آنها در مورد استفاده از پایگاه «اینجرلیک» به توافقی دست یافته‌اند، خودداری کرده است.

روزنامه واشینگتن‌پست می‌گوید استفاده از پایگاه هوایی داخل ترکیه برای انجام حملات ائتلاف به رهبری آمریکا در کشورهای همسایه، تنها بخشی از توافقی وسیع‌تر است. به نوشته این روزنامه، از جمله استفاده از هدف‌یاب‌های زمینی ترکیه برای هدایت هواپیماها، از دیگر مواردی‌ست که برای همکاری در مورد آنها توافق شده است.

ترکیه، از مهم‌ترین متحدان منطقه‌ای آمریکا و از اعضای پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، از ورود کامل و مستقیم به نبردهای ائتلاف علیه گروه موسوم به حکومت اسلامی خودداری می‌کرد.

آنکارا پیشتر نگرانی خود را از آینده سوریه و نبود برنامه‌ای برای جایگزین کردن بشار اسد، رئیس دولت مرکزی آن کشور، اعلام کرده بود. ترکیه از مهم‌ترین مخالفان اسد به شمار می‌رود. اما در عین حال مرزهایش به نقطه‌ای برای انتقال نیرو و سلاح به اسلام‌گرایان در سوریه تبدیل شده است که خود انتقادها و نگرانی‌هایی را متوجه دولت آنکارا کرده است.

ترکیه همواره هرگونه حمایت از گروه‌های اسلام‌گرا مانند «حکومت اسلامی» را رد کرده است.

روز دوشنبه گذشته حمله‌ای انتحاری در ترکیه روی داد که به مرگ دست‌کم ۳۲ نفر انجامید و به نظر می‌رسد این موضوع، خود نیز در اقدامات تازه‌ای از سوی آنکارا بی‌تاثیر نبوده است.

پایگاه هوایی اینجرلیک در جنوب ترکیه، متعقل به خود آمریکا است، هرچند نحوه استفاده از آن به اجازه دولت ترکیه بستگی دارد.

XS
SM
MD
LG