لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۰

پاسخ رئیس کمیسیون برجام به انتقادات از گزارش این کمیسیون


علیرضا زاکانی
علیرضا زاکانی

رئیس کمیسیون برجام در مجلس ایران روز چهارشنبه، ۱۵ مهر، تاکید کرد که انتقادها به گزارش این کمیسیون درباره توافق اتمی وین «پایه منطقی» ندارد و این گزارش در صحن علنی مجلس «بازخورد منفی» نداشته است.

به گزارش خبرگزاری فارس، علیرضا زاکانی، رئیس این کمیسیون ویژه، همچنین ضمن رد ادعاها درباره تهیه شدن گزارش کمیسیون برجام در خارج از مجلس گفت که پیش‌نویس گزارش نهایی در دبیرخانه کمیسیون و تحت نظر او نوشته شده و درنهایت «صفر تا صد آن» در همین کمیسیون تصویب شده است.

به گفته آقای زاکانی، گزارش نهایی کمیسیون برجام ترکیبی از گزارش بازنویسی‌شده کمیته‌های این کمیسیون به همراه «جمع‌بندی» پاسخ ۶۵ سوال «از منابع مختلف همچون دولت، اساتید دانشگاه و کار‌شناسان مرکز پژوهش‌ها» است.

رئیس کمیسیون برجام مجلس همچنین گفت که وزارت خارجه به سوال‌های این کمیسیون «پاسخ نداده» و حسن قشقاوی، معاون پارلمانی وزارت خارجه، «به شوخی» به او گفته است که «تو خیلی موضوع را جدی گرفته‌ای و مسئله برجام حل‌شده است».

علاءالدین بروجردی، منصور حقیقت‌پور، غلامرضا تاجگردون، مسعود پزشکیان و عباسعلی منصوری آرانی پنج نماینده عضو کمیسیون ویژه برجام روز یک‌شنبه، ۱۲ مهر، در بیانیه‌ای رسما گزارش نهایی این کمیسیون را «یک‌سونگر» خواندند و چنین نظر دادند که این گزارش «منطبق بر منافع ملی نبوده» و آثار مثبت توافق اتمی وین را «نادیده گرفته است».

در همان روز مجلس به یک فوریت از طرح «اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام» رای داد که بر اساس آن به دولت ایران اجازه داده می‌شود تا «در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی» و به شرط «رعایت ۹ حکم و تکلیف»، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) یا‌‌‌ همان توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی را اجرا کند.

اکثر اعضای فراکسیون اصولگرایان مجلس به ریاست غلامعلی حداد عادل با این طرح مخالفت کرده بودند و به همین دلیل دو فوریت این طرح تصویب نشد.

آقای زاکانی در ادامه سخنان خود با اشاره به توافق فراکسیون رهروان ولایت و فراکسیون اصولگرایان مجلس برای تهیه این طرح گفت که علی لاریجانی، رئیس مجلس، پیشنهادهای نمایندگان تعیین شده از سوی فراکسیون اصولگرایان درباره این طرح را «وتو» کرده است.

وی با اشاره به مصوبه پیشین مجلس ایران درباره ممنوعیت اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی در پيمان منع گسترش سلاح هسته‌ای، معروف به ان‌پی‌تی، تاکید کرد که اگر مجلس تا روز ۲۶ مهر مصوبه‌ای درباره توافق اتمی وین نداشته باشد اجرای این توافق «ممکن نخواهد بود».

بر اساس توافق اتمی وین، ایران به مدت هشت سال پروتکل الحاقی را به صورت «داوطلبانه» و بدون تصویب مجلس اجرا خواهد کرد.

مقامات دولت ایران بارها تاکید کرده‌اند که نیازی به تصویب توافق اتمی وین در مجلس نیست و این توافق در شورای عالی امنیت ملی ایران تصویب خواهد شد.

رئیس کمیسیون برجام در بخش دیگری از سخنان خود گفت که برخلاف گفته‌های مقامات وزارت خارجه ایران «از نظر سازمان ملل» برخی موشک‌های ایرانی نظیر شهاب و سجیل برای حمل کلاهک هسته‌ای «طراحی شده‌اند».

به گفته آقای زاکانی، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، نیز در جلسه کمیسیون برجام گفته است که توافق اتمی وین «نه فتح‌الفتوح است، نه جام زهر».

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، و سایر اعضای مذاکره‌کننده تیم هسته‌ای ایران، بار‌ها تاکید کرده‌اند که توافق هسته‌ای برای برنامه موشکی ایران محدویتی ایجاد نمی‌کند و جمهوری اسلامی قصد دارد به توسعه و آزمایش موشکی از جمله موشک‌های بالیستیک خود ادامه دهد.

این مقام‌ها استدلال کرده‌اند که تداوم محدودیت آزمایش‌های موشکی ایران در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل ذکر شده است، اما از آنجا که ایران قصد ساختن و آزمایش کلاهک هسته‌ای ندارد، این بخش از قطعنامه خود به خود منتفی است.

نظر ستاد کل نیروهای مسلح درباره ضعیف شدن «بیداری اسلامی» پس از توافق وین

رئیس کمیسیون برجام روز چهارشنبه همچنین گفت که مقامات دولتی در جلسه کمیسیون برجام اعلام کرده‌اند که توافق اتمی وین «بیداری اسلامی را در منطقه تقویت می‌کند».

به گفته آقای زاکانی، اما سردار وحیدی به نمایندگی از ستاد کل نیروهای ملسح «فایل محرمانه مهمی» را در کمیسیون برجام ارائه کرده و ضمن «بی‌اساس» خواندن این ادعای مقامات دولت گفته است که «اگر دولت محدودیت‌های تسلیحاتی را اجرا کند موقعیت ما در منطقه لطمه می‌بیند».

علی‌اکبر ولایتی، مشاور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی، روز یک‌شنبه، ۲۵ مرداد، گفته بود که ایران پس از توافق اتمی وین «توان بیشتری» برای پشتیبانی از «دوستان خود در منطقه» خواهد داشت و «محور مقاومت» در منطقه تقویت خواهد شد.

ایران از گروه‌های حزب‌الله و حماس و سایر گروه‌های فلسطینی مخالف صلح خاورمیانه و همچنین حکومت سوریه به عنوان «جبهه مقاومت» علیه اسرائیل نام می‌برد.

گفته‌های مقامات جمهوری اسلامی در حالی بیان می‌شود که بنیامین نتانیاهو، نخست‌ وزیر اسرائیل، اوایل مردادماه ابراز نگرانی کرده بود که پول‌های آزاد شده ایران در پی اجرای توافق اتمی وین، از هم اکنون موجب «جشن گرفتن بشار اسد و حسن نصرالله شده ‌است».

XS
SM
MD
LG