لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۱

«ممانعت اسرائیل» از نصب دوربین‌های نظارتی در مسجدالاقصی


سازمان وقف اسلامی مسجدالاقصی در شرق بیت المقدس می‌گوید که پلیس اسرائیل از نصب دوربین‌های نظارتی بر بخشی از «حرم شریف» جلوگیری کرده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل و خبرگزاری فرانسه، ماموران سازمان وقف اسلامی می‌گویند که می‌خواستند بامداد روز دوشنبه چهارم آبان در بخش دروازه موسوم به «مغربی‌ها» در مسجدالاقصی دوربین نصب کنند اما پلیس اسرائیل مانع شد.

در همین حال، شیخ عکرم صبری، مفتی الاقصی، یکشنبه شب در مصاحبه با «قدس پرس» گفته بود، نصب دوربین‌های نظارتی بر الاقصی مانند شریک کردن اسرائیل در اداره الاقصی است.

سلام فیاض، نخست وزیر پیشین فلسطینی، نیز روز یکشنبه گفت او و بسیاری از فلسطینی‌ها از پیشنهاد نصب دوربین‌های نظارتی نگران هستند زیرا خروجی دوربین‌های نظارتی در دست اسرائیل خواهد بود.

نخست وزیر اسرائیل روز دوم آبان گفت دولت او با نصب دوربین‌های نظارتی در این اماکن موافقت کرده است.

به گفته نتانیاهو، نصب دوربین‌های نظارتی در همه بخش‌های الاقصی در راستای منافع خود اسرائیل نیز هست زیرا نشان می‌دهد که «بر خلاف دروغ‌های تکرار شده»، اسرائیل هیچ تغییری در وضعیت پیشین این مکان نداده است.

وی همچنین روز یکشنبه سوم آبان در نشست دولت خود گفت، اسرائیل «در حرف و عمل» به تعهدات خود در مورد حفظ الاقصی و تپه معبد مقدس پایبند است.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز شنبه در امان گفته بود، نصب دوربین‌های نظارتی در حرم شریف «پیشنهاد عالی» پادشاه اردن بوده که نخست‌وزیر اسرائیل آن را پذیرفته است.

در این میان، ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن یکشنبه شب گفت از اظهارات نتانیاهو در اجرای کامل تعهدات استقبال می‌کند.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، نیز یکشنبه گفت، بیانیه دولت اسرائیل در مورد الاقصی مایه خشنودی است و سازمان ملل امیدوار است که این تعهدات شعله بحران امنیتی اخیر را کاهش دهد.

دبیرکل سازمان ملل هفته گذشته در پی دو روز گفت‌وگو با رهبران اسرائیل و فلسطینی‌ها که هدف از آن تلاش برای غلبه بر بحران سخت امنیتی بود، با ناامیدی منطقه را ترک کرد و گفت «اصلا خوشبین نیست».

فلسطینی‌ها حملات یک ماه اخیر خود به اسرائیلی‌ها را با «خشم» خود از ورود یهودیان به الاقصی و «نگرانی» از تغییر وضعیت این اماکن اسلامی توجیه می‌کنند.

اما نتانیاهو در روزهای اخیر تکرار کرده که بر اساس وضعیت ۴۸ سال گذشته، تنها مسلمانان می‌توانند در الاقصی نیایش کنند و غیر مسلمانان فقط می‌توانند به عنوان بازدید کننده از این محل عبور کنند.

نتانیاهو گفته بود همکاری کشورش با اردن برای اجرای تعهدات تقویت خواهد شد.

اردن در تمامی دهه‌های اخیر تولیت الاقصی را در دست داشته است و سازمان وقف اسلامی فلسطین موظف به همکاری با اردن برای اداره اماکن مقدسه اسلامی بیت‌المقدس است.

در همین حال، تنش در روابط اسرائیل و فلسطینی‌ها روز دوشنبه وارد بیست و ششمین روز خود شد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، یک مهاجم فلسطینی که می‌خواست یک اسرائیلی را در نزدیکی اورشلیم مورد حمله قرار دهد، به ضرب گلوله نظامیان اسرائیلی کشته شد.

در ۲۶ روز اخیر ۵۵ فلسطینی و ده اسرائیلی کشته شده‌اند.

روزنامه هاآرتص نیز روز دوشنبه خبر داد نتانیاهو می خواهد شهروندی خانواده‌های فلسطینی‌هایی را که در حملات به اسرائیلی‌ها مشارکت کنند، سلب شود و احتمال لغو شهروندی اسرائیل برای گروه‌های بزرگتری از فلسطینی‌های شرق بیت‌المقدس از سوی نتانیاهو مطرح شده است.

نخست وزیر اسرائیل روز یکشنبه در نشست دولت خود گفته بود، این احتمال باید از نظر قانونی بررسی شود.

اما حقوقدانان اسرائیلی به رادیو اسرائیل گفتند، نتانیاهو نمی‌تواند به آسانی این هدف خود را محقق کند مگر آنکه ۸۰ نماینده از ۱۲۰ نماینده کنست از این خواسته حمایت کنند یا این امر به همه پرسی گذاشته شود.

مخالفان این اندیشه گفته‌اند، سلب شهروندی اسرائیل از این فلسطینی‌ها شکست دولت اسرائیل را در تسلط بر شرق بیت المقدس ثابت خواهد کرد.

اسرائیل از ۴۸ سال قبل بر شرق بیت المقدس مسلط شده و با «وحدت» شرق و غرب اورشلیم، این شهر را «پایتخت جاودانه» خود می‌نامد اما فلسطینی‌ها با حمایت جهانی، تاکید دارند که شرق بیت المقدس باید پایتخت کشور مستقل فلسطین باشد.

XS
SM
MD
LG