لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۰

بوئینگ: نمی‌توان زمان دقیقی برای شروع مذاکرات با ایران تعیین کرد


شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا اعلام کرد پیش‌بینی زمان دقیق برای مذاکره با مقامات ایرانی و بحث بر سر نیازهای صنعت هوایی این کشور مشکل است.

ایران امیدوار است در یک دهه آینده حدود ۴۰۰ فروند هواپیمای جدید از شرکت آمریکایی بوئینگ خریداری و جایگزین ناوگان فرسوده خود کند. قدمت برخی از هواپیماهای موجود در ایران به پیش از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ بر می‌گردد.

به گزارش روز دوشنبه روزنامه اماراتی «گالف نیوز»، با حصول توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت گروه ۱+۵، انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر تحریم‌های اقتصادی علیه تهران لغو شود.

مقامات ایرانی امیدوار هستند در اولین قدم پس از لغو تحریم‌ها، برای نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی کشور و خرید هواپیماهای جدید با شرکت بوئینگ وارد مذاکره شوند؛ اما این کار نیز با دشواری‌هایی همراه است.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داده است که شرکت بوئینگ می‌گوید تقاضا برای هواپیما در بلندمدت بالا خواهد بود و خصوصا کشورهای خاورمیانه تا ۲۰ سال آینده به ۳۰۰۰ فروند هواپیمای مسافربری نیاز خواهند داشت.

اما بوئینگ تا زمان رفع تحریم‌ها قادر به آغاز مذاکرات با ایران نخواهد بود و باید برای تصویب نهایی لغو تحریم‌های ایران در انتظار رای نمایندگان کنگره بماند.

جان وجیک، معاون رییس فروش جهانی و بازاریابی بوئینگ، در این زمینه گفته است: «ما در مورد هر گونه تعامل با ایران پیرو تصمیم دولت آمریکا هستیم. پیش‌بینی اینکه چه زمانی موضع ما تغییر می‌یابد بسیار سخت است».

وی افزود: بوئینگ همچنان در حال فروش قطعات هواپیما به ایران است اما حجم مبادلات صورت گرفته بسیار بسیار ناچیز است. «هنوز هم هیچ مذاکره مستقیمی با ایران در مورد نیاز‌های‌شان و تعداد سفارشات آن‌ها نداشته‌ایم».

مقامات غربی و ایرانی اعلام کرده‌اند تحریم‌های اقتصادی احتمالا اوایل سال ۲۰۱۶ (دی ۹۴) لغو خواهد شد. وزارت خزانه‌داری آمریکا فروردین پارسال به شرکت بوئینگ اجازه داد بخشی از قطعات مورد نیاز هواپیماهای ایرانی را که به دلیل طول عمر در حال خارج شدن از ناوگان هوایی هستند، به تهران بفروشد.

مقامات صنعت هواپیمایی ایران و غرب برآورد می‌کنند که ایران ظرف یک دهه آینده به ۴۰۰ فروند هوایپمای جدید به ارزش ۲۰ میلیارد دلار نیاز خواهد داشت که نشان می‌دهد برای شرکت بوئینگ که مدت‌ها منتظر فروش هواپیماهای جدید به ایران بوده‌است فرصت تجاری مناسبی وجود خواهد داشت.

بوئینگ در اکتبر گذشته در نخستین قراردادش با ایران از سال ۱۹۷۹، به شرکت ایران ایر راهنما، نقشه، چارت‌های ناوبری و دیتا فروخت.

در عین حال، خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» به نقل از تاراسانکو، رییس شرکت هواپیماسازی سوخوی روسیه، از تحویل ۱۰۰ فروند هواپیمای سوپر جت سوخو به ایران به محض لغو تحریم‌های ایران خبر داد.

حمید حبیبی معاون سازمان هواپیمایی کشوری ایران گفته است برنامه صنعت هواپیمایی فعال کردن ۱۱۰ هواپیمای زمین گیر مسافری در شرایط جدید بعد از تحریم‌هاست.

وی اظهار داشت: «یکی از مشکلات شرکت‌های هواپیمایی وجود هواپیماهای زمین‌گیر به دلایلی مانند نداشتن قطعات و نبود پشتیبانی است که ۷۰ فروند، قابل بازگشت به چرخه حمل و نقل هوایی کشور هستند».

XS
SM
MD
LG