لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۹

وزیر اطلاعات ایران: حملات پاریس و بیروت هشداری برای ایران است


محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران، ۲۴ آبان ماه، با تاکید بر تهدید ناشی از آنچه «تروریست‌های تکفیری» توصیف کرده، گفته است انفجارهای بیروت و حملات اخیر در پاریس «هشداری جدی» برای ایران است، «که باید مورد توجه کارشناسی قرار گیرد».

این سخنان یک روز پس از آن بیان شده که وزیر خارجه عراق گفت سازمان‌های اطلاعاتی کشورش به اطلاعاتی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد «تروریست‌ها» قصد دارند حملاتی تازه را در فرانسه، ایالات متحده، و ایران انجام دهند.

به گزارش روابط عمومی وزارت اطلاعات ایران، محمود علوی در «همایش سراسری حراست کل کشور» گفته است در «عرصه جنگ نرم» مهم‌ترین تهدید برای ایران «نفوذ دشمن» و در «عرصه جنگ سخت»، «تروریست‌های تکفیری» هستند.

در گزارش‌‌های منتشر شده از سخنان آقای علوی اشاره‌ای مستقیم به «دشمن» نشده است. تهران در موارد مختلف برخی کشورهای غربی از جمله آمریکا، برخی سازمان‌های غیردولتی و نیز کشورهایی مانند اسرائیل را متهم به «نفوذ» و «ضربه زدن به نظام» کرده است.

در سخنان وزیر اطلاعات ایران، نامی از «تروریست‌های تکفیری» نیز برده نشده است. اما او در ادامه گفته‌هایش به انفجارهای بیروت و حملات جمعه شب پاریس اشاره کرده و گفته است «اولویت های اصلی وزارت اطلاعات تامین امنیت کشور و مقابله با جریان تکفیری است که به‌حمدالله توفیقات خوبی داشته‌ایم و به مردم هم اطلاع‌رسانی کرده‌ایم.»

وزیر اطلاعات ایران افزوده است «لبته انفجارهای اخیر هشدار جدی به ما هم می‌باشد، که باید مورد توجه کارشناسی قرار گیرد.»

آقای علوی چند روز پیش، از دستگیری «بیش از ۳۰ عامل تروریستی» در نقاط مختلف ایران سخن گفته بود.

او در آن زمان گفته بود گروهی از این افراد که در غرب ایران دستگیر شده‌اند «به مقصد سوریه و عراق تحرکاتی داشتند».

وزارت اطلاعات ایران نامی از افراد بازداشت‌شده نبرده است، اما می‌گوید آنها قصد داشتند «در برخی استان‌ها، عملیات تروریستی» انجام دهند و «خودروی افراد را به زور از آنها گرفته و آنها را به قتل رسانده بودند».

یک روز پیش از گفته‌های محمود علوی، ترکیه گفته بود ۳۸ شهروند خارجی از جمله سه ایرانی، به ظن تلاش برای پیوستن به گروه موسوم به حکومت اسلامی در خاک آن کشور بازداشت شده‌اند.

گفته‌های محمود علوی در مورد «تهدید تروریست‌های تکفیری» پس از انفجارهای مرگبار در بیروت و حملات گسترده پاریس بیان می‌شود.

در بیروت دست‌کم ۴۳ نفر کشته شدند. در حملات جمعه شب پاریس نیز دست‌کم ۱۲۹ نفر کشته شدند.

گروه موسوم به حکومت اسلامی مسئولیت این حملات را بر عهده گرفته است.

تحقیقات در لبنان و اروپا در مورد حملات اخیر ادامه دارد.

مقام‌های لبنانی از بازداشت پنج سوری و یک فلسطینی خبر داده‌اند.

پلیس فرانسه نیز می‌گوید در جستجوی عبدالسلام صلاح،‌ یک مظنون احتمالی و خطرناک دیگر در ارتباط با حملات پاریس است.

XS
SM
MD
LG