لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۵

انتشار تصاویر یک جوان با چند دختر در «تلگرام» منجر به بازداشت وی شد


مرد جوان دستگیرشده به خاطر عکس‌هایش در تلگرام
مرد جوان دستگیرشده به خاطر عکس‌هایش در تلگرام

قوه قضائیه ایران مرد جوانی را به علت انتشار ۲۸ عکس از وی در کنار ۱۴ دختر جوان در شبکه اجتماعی تلفن همراه «تلگرام» بازداشت کرد.

خبرگزاری «تسنیم» روز چهارشنبه (۲۷ آبان) گزارش کرده این جوان که ۳۰ سال سن دارد «به همراه تعداد زیادی از دختران در نقاط مختلف تهران اقدام به تهیه تصاویر نامناسب کرده بود» که پس از انتشار آن‌ها بازداشت شد.

ورود قوه قضائیه به این پرونده زمانی صورت گرفت که انتشار گسترده این تصاویر در «تلگرام» دست‌مایه شوخی برخی کاربران با این جوان و پلیس فتا شد و وی نیز در پاسخ اقدام به انتشار کلیپی در این خصوص کرد.

این جوان که نامش «وحید» اعلام شده و ساکن «سعادت‌آباد» است در این کلیپ گفته دخترانی که در تصاویر دیده می‌شوند «اقوام» وی هستند و انتشار تصاویر مذکور برای وی مشکل به وجود آورده‌است.

در این کلیپ پسر جوان از کاربران می‌خواهد از بازنشر تصاویر خودداری کرده و به شوخی‌ها در این‌باره پایان دهند.

این جوان پس از بازداشت به خبرگزاری «تسنیم» گفته «انتشار کلیپی که در آن گفتم پلیس فتا حواسش به همه‌چیز هست بزرگ‌ترین اشتباه زندگی‌ام بود.»

وی افزوده «هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم موضوع به اینجا کشیده شود؛ کاش هیچ‌وقت آن کلیپ را منتشر نمی‌کردم.»

«وحید» در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود «تو بچه پولدار تهرانی و مازراتی داری» هم گفته «من یک کارگرم؛ یک کارگر ساده؛ به خدا من نه خانه دارم نه ماشین؛ چه برسد به مازراتی؛ به خدا من مستأجرم.»

این جوان اضافه کرده تصاویر منتشر شده مربوط به سه تا چهار سال پیش بوده و پس از آنکه تلفن همراه خود را «گم» کرده، این تصاویر در اینترنت منتشر شده و وی در انتشار آن‌ها نقشی نداشته‌است.

«وحید» در این گفت‌وگو از کسانی که تصاویر آن‌ها در «تلگرام» منتشر شده «عذرخواهی» و طلب «بخشش» کرده‌است.

محمدمهدی کاکوان، رئیس پلیس فتای تهران هم در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از «بازجویی» از این جوان خبر داده و گفته «متهم با تهیه این عکس‌ها از افراد اغفال‌شده سوءاستفاده کرده‌است.»

کاکوان افزوده «متهم در رابطه با سرقت گوشی خود به هیچ مرجع انتظامی مراجعه نکرده‌است» و «وحید» هم در توضیحی در این باره گفته «من گم شدن گوشی‌ام را به پلیس فتا گزارش نکردم. حقیقتش ترسیدم.»

پلیس فتا (پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا) در جمهوری اسلامی مسئولیت رسیدگی به جرائم سایبری را بر عهده دارد و هر از گاهی اخباری مبتنی بر بازداشت برخی فعالان شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی از سوی این پلیس منتشر می‌شود.

علاوه بر پلیس فتا، سازمان اطلاعات سپاه هم چندین بار اقدام به بازداشت‌هایی در رابطه با جرائم سایبری کرده که تازه‌ترین مورد آن بازداشت چند گروه تلگرامی در استان قزوین است.

«به‌کارگیری کارمند مخصوص ایران» در تلگرام برای سانسور

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محمود واعظی، وزیر ارتباطات ایران، روز چهارشنبه ۲۷ آبان گفت که وزارتخانه وی مکاتباتی با مدیران شبکه تلگرام داشته و اعلام کرده‌است که بخش‌هایی که به گفته وی «غیراخلاقی و مستهجن» هستند باید در این شبکه برای ایران فیلتر شوند.

وی افزود که «آنان نیز در پاسخ به مکاتبات، بخش‌های مستهجن را فیلتر کردند.

واعظی در ادامه گفت: «مدیران شبکه تلگرام اعلام کردند یک کارمند مخصوص ایران در این شبکه به کار گرفته شده تا از انتشار موضوعات نامناسب و خارج از شئونات اخلاقی جلوگیری کنند.»

وی دربارهٔ آینده این شبکه گفت: «فکر نمی‌کنم این شبکه فیلتر شود.»

XS
SM
MD
LG