لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۶

اوباما مقررات جدید مالکیت اسلحه در آمریکا را اعلام کرد


اوباما در زمان اعلام مقررات جدید اشک ریخت
اوباما در زمان اعلام مقررات جدید اشک ریخت

رییس جمهوری آمریکا مقررات جدیدی را برای کنترل مالکیت اسلحه به منظور کاهش خشونت‌های ناشی از آن اعلام کرد. آقای اوباما گفت که این مقررات در چارچوب اختیارات او و بدون نیاز به تصویب کنگره اجرایی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس باراک اوباما روز سه‌شنبه ۱۵ دی در جمع شماری از خانواده‌های قربانیان خشونت‌های ناشی از تیراندازی‌های سال‌های اخیر در آمریکا، لابی قدرتمند طرفدار مالکیت خصوصی اسلحه و مخالف سخت‌تر کردن مقررات را متهم کرد که کنگره این کشور را به گروگان گرفته است و افزود: «اما آنها نمی‌توانند آمریکا را به گروگان بگیرند».

اوباما بار دیگر تاکید کرد که سخت‌تر کردن مقررات مالکیت خصوصی اسلحه مغایرتی با رعایت متمم دوم قانون اساسی آمریکا که حق حمل سلاح را به مردم می‌دهد، ندارد.

رییس جمهوری آمریکا در بخشی از سخنانش در حالی که با یادآوری کشته شدن برخی از مردم از جمله شماری از کودکان در این گونه خشونت‌ها به شدت متاثر شده و اشک بر گونه‌هایش روان بود، گفت: مقررات جدید «توطئه‌ای برای خلع سلاح همه مردم نیست، بلکه هرکس که مشخص شود سوء سابقه ندارد می‌تواند اسلحه بخرد».

باراک اوباما اضافه کرد: «اما مشکل اینجاست که فروشندگان سلاح مقررات خود را دارند».

به گزارش آسوشیتدپرس، مقررات فعلی پلیس فدرال آمریکا، تنها فروشندگان دارای مجوز را موظف به بررسی سابقه خریداران و اطمینان از نداشتن سوء سابقه آن‌ها می‌کند، اما بسیاری از این فروشندگان در نمایشگاه‌های فروش سلاح، سایت‌های اینترنتی و یا بازارها با پرهیز از ثبت خود به عنوان فروشنده دارای مجوز، از زیر اجرای چنین مقرراتی شانه خالی می‌کنند.

حالا آقای اوباما اعلام کرده است که با سخت‌تر شدن مقررات، اکنون «همه کسانی که در فروش اسلحه دست دارند» موظف به بررسی سابقه متقاضیان خرید خواهند شد.

باراک اوباما سال‌هاست در تلاش برای تصویب قوانین تازه‌ای در مورد مالکیت اسلحه در آمریکا و محدود کردن آن است
باراک اوباما سال‌هاست در تلاش برای تصویب قوانین تازه‌ای در مورد مالکیت اسلحه در آمریکا و محدود کردن آن است

دولت اوباما همچنین برای اطمینان از اجرای این مقررات، تدابیر جدیدی را اتخاذ خواهد کرد که از جمله استخدام ۲۳۰ بازرس توسط اف‌بی‌آی، پلیس فدرال، برای بررسی سابقه خریداران است.

هنوز ساعتی از سخنان آقای اوباما نگذشته بود که «انجمن ملی اسلحه»، لابی اصلی مخالف سخت‌تر کردن مقررات حمل سلاح، اعلام کرد که به «مبارزه خود برای دفاع از متمم دوم قانون اساسی که حق مالکیت و حمل خصوصی اسلحه را به رسمیت می‌شناسد، ادامه خواهد داد».

این لابی، مقررات جدید را تدابیری دانست که به گفته آن، «راه سوء استفاده دولت را» هموار می‌کند.

آقای اوباما آخرین سال ریاست جمهوری خود را آغاز کرده و نامزدهای حزب جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نیز وعده داده‌اند که در صورت پیروزی فرمان او را در این زمینه باطل کنند.

XS
SM
MD
LG