لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۱

میزان مشارکت در انتخابات: «۶۲ درصد»؛ «فهرست امید» پیروز شد


عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران
عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران

وزیر کشور ایران درصد مشارکت مردم در انتخابات هفتم اسفند را ۶۲ درصد اعلام کرد و خبر داد که همه ۳۰ عضو فهرست مورد حمایت گروه‌های اصلاح‌طلب مشهور به «فهرست امید» در حوزه انتخابیه تهران به مجلس راه پیدا کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، عبدالرضا رحمانی فضلی روز دوشنبه ۱۰ اسفند، در مصاحبه با خبرنگاران گفت که براساس آخرین نتایج انتخابات تهران، ۳۰ نفر اول که در این چند روز در رسانه‌ها مطرح شدند، همگی به مجلس راه یافتند.

بر پایه آخرین نتایج اعلام شده از سوی ستاد انتخابات کشور، ۳۰ منتخب در حوزه انتخابیه تهران، در فهرست مورد حمایت گروه‌های اصلاح‌طلب مشهور به «فهرست امید» قرار داشتند.

محمدرضا عارف با یک میلیون و ۵۴۳ هزار رای و علی مطهری با یک میلیون و ۳۸۱ هزار رای بالاترین آرا را در تهران کسب کرده‌اند.

غلامعلی حداد عادل، رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس نهم، با یک میلیون رای جایگاه سی و یکم را دارد و پس از او دیگر چهره‌های شاخص اصولگرا قرار دارند که از ورود به مجلس دهم باز مانده‌اند.

حوزه انتخابیه تهران ۳۰ نماینده در مجلس دارد.

آقای رحمانی فضلی در بخش دیگری از سخنان خود خبر داد که حدود ۵۰ درصد واجدین شرایط در تهران و حدود ۶۲درصد واجدین شرایط در کل کشور در انتخابات شرکت کرده‌اند.

به گفته مقام‌های دولتی در انتخابات هفتم اسفند بیش از ۵۴ میلیون و ۹۱۵ هزار نفر واجد شرایط رای بودند.

پیش از برگزاری انتخابات مرکز پژوهش و سنجش افکار سازمان صدا و سیما براساس نتایج یک نظرسنجی اعلام کرده بود که بیش از ۶۰ درصد واجدین شرایط رای در انتخابات ۷ اسفند شرکت می‌کنند.

مؤسسه پژوهشی آی‌پُز در آمریکا اما روز چهارشنبه، پنج اسفند در گزارشی از نظرسنجی خود اعلام کرده بود که ۷۵ درصد واجدین شرایط رای در انتخابات مجلس شورای اسلامی و ۷۳ درصد نیز در انتخابات خبرگان شرکت می‌کنند.

بر اساس گزارش‌های رسمی، در انتخابات مجلس نهم ۶۴ درصد از واجدین شرایط در انتخابات شرکت کردند اما شمار واجدین شرایط و همچنین میزان مشارکت در این انتخابات با حاشیه‌هایی همراه بود.

برخی از فعالان سیاسی معتقد بودند که میزان واجدین شرایط رای در این انتخابات با آمار اعلام شده از سوی وزیر کشور وقت همخوانی نداشت.

آن‌ها با متهم کردن وزارت کشور دولت محمود احمدی‌نژاد به دستکاری جمعیت واجد شرایط رای، معتقد بودند تعداد کسانی که صلاحیت شرکت در انتخابات مجلس نهم را داشتند، بر اساس تخمین اطلاعات مرکز آمار بیش از ۵۰ میلیون نفر بوده و نه ۴۸ میلیون نفر.

محمد مصطفی نجار وزیر کشور وقت ایران، میزان مشارکت در انتخابات مجلس نهم را ۶۴ درصد اعلام کرده بود، اما تجمیع آرای اعلام شده حوزه‌های انتخاباتی در سایت وزارت کشور عدد ۲۹ میلیون و ۸۸۰ هزار را به عنوان آرای کل مأخوذه نشان می‌داد که بر اساس نرخ مشارکت و آمار جمعیت واجد حق رأی اعلام شده از سوی وزارت کشور، میزان مشارکت ۶۱ درصد می‌شد.

XS
SM
MD
LG